Katra jauna motokrosa sezona "Zelta zirga" trasē Ķegumā sākas ar kaut ko jaunu, vienmēr tajā ir kaut kas vēl neredzēts, taču šī būs īpaša ne tikai sporta kompleksa, bet arī Latvijas sporta – ne tikai motosporta! – vēsturē: 27. un 28. jūnijā pirmo reizi Latvijā risināsies pasaules čempionāta posms motokrosā MX1 un MX2 klasēs.
Tagad šīs būs visprestižākās motosporta sacensības, kādas jelkad Latvijā ir notikušas. "Zelta zirgs" tām gatavojas jau sen, taču tagad trasē pārmaiņas būs tādas, ka... To nepazīs ne tikai tie, kas Ķegumā nebija kopš pagājušās sezonas, bet arī tie, kas šeit bija sacensībās jau šosezon, kā arī paši braucēji, kas šo trasi vagojuši jau neskaitāmas reizes. Pagājušajā nedēļā "Sporta Avīze" par to pārliecinājās klātienē.
Cits "Zelta zirgs"
Vispirms jau tagad citā vietā būs starts, un starts tiks dots pretējā virzienā no ierastā. Jau tas vien paredz būtiskas pārmaiņas trases konfigurācijā, taču tā nav ne vienīgā, kaut gan noteikti vispirms un visvairāk acīs krītošā pārmaiņa "Zelta zirgā". Darbi rit divās galvenajās frontēs: trasē un apkārtnē ap to. Trasē būtiskas pārmaiņas notikušas jau pirms pagājušās sezonas, un tagad tās tikai turpinās. Starts, piemēram, tagad būs pretējā virzienā: tur, kur iepriekš bija tā sauktā mehāniķu zona.
"Visa trase pirms sacensību braucieniem tiks uzirdināta, bet starta taisne – pirms katra brauciena. Tas ir viens no iemesliem, kāpēc vajadzēja pārcelt starta vietu," stāsta Baltijas kausa fonda direktors un Latvijas GP galvenais rīkotājs Salvis Freimanis. "Līdz šim starta taisne Ķeguma trasē brauciena laikā tika diezgan daudz izmantota, līdz ar to neatliktu laika to starp braucieniem uzirdināt, kā tas būtu vajadzīgs. Jaunajā variantā starta taisne brauciena laikā vispār netiks izmantota. Tas ir viens. Šāda līmeņa solomotociklu krosā pirmajā pagriezienā reālas iespējas iebraukt pirmajiem ir vismaz 20 no 40 startējošajiem; praksē tas nozīmē pilnu gāzi līdz pēdējam, bet tad... Kādam pirmajā līkumā var nepietikt vietas. 45 metru plata starta vieta, vismaz 80 m gara starta taisne un vismaz 30 m plats un ass pirmais līkums – tie ir nākamie iemesli, kāpēc nevis vienkārši mainīta starta vieta, bet gan starts mainīts pēc būtības. Jāierīko pilnīgi jauna, citām prasībām atbilstoša mehāniķu zona. Komandas ved saliekamās konstrukcijas, un mehāniķu zona tagad būs divos stāvos."
Citā vietā būs arī finišs: tagad braucēji melnbalto rūtoto karogu ieraudzīs pirms tiesnešu mājas un tad varēs izpildīt efektīgu lēcienu tramplīnā. Trasē darbi par vismaz 70 procentiem jau ir pabeigti, jāiekārto vēl tikai pats starts un jāpaveic vēl daži salīdzinoši – ar tiem, kas jau paveikti – nelieli darbi. MX1 un MX2 pasaules čempionāta trašu dizaineris Gregs Atkins jau atsūtījis savus ieteikumus par trases zonām, kur būs papildu elementi, kas bremzēs kopējo ātrumu (MX1 un MX2 klasēs vidējais ātrums nedrīkst būt lielāks par 55 km/h). Lielo motofirmu konkurence sekmē arvien jaudīgākas un labākas tehnikas parādīšanos; arvien aug braucēju meistarība; viņi šo tehniku prot filigrāni savaldīt arī lielā ātrumā, taču – aug riska pakāpe. Pēdējos ātrumu bremzējošos elementus motokrosa GP rīkotāji no "Youthstream" ar mūsu tehniku un palīgiem jau izveidos paši sacensību priekšvakarā.
Citā vietā būs preses centrs: tā būs tā sauktā mediju telts, no kuras lieliski varēs redzēt gandrīz visu trasi, un starts būs tai tieši pretī. VIP līmeņa vieta!
"Mums viss ir gatavs par apmēram 70 procentiem, taču atlikušos 30 jāpaspēj realizēt diezgan īsā laikā. Pirmo reizi kaut ko darot, vienmēr jāsaskaras ar nezināmo, ar jaunām lietām un niansēm. Skaidrs, ka visdarbietilpīgāk un grūtāk ir sarīkot šādas sacensības tieši pirmoreiz, pēc tam jau notiek tikai pilnveidošana un darbs nav tik apjomīgs, vairs nav tik daudz jāiegulda infrastruktūrā un izmaksas nav vairs tik lielas," turpina Salvis Freimanis. "Tas ir ieguldījums, kas nekur nepazudīs. Esmu šeit kopš 1992. gada, un "Zelta zirgs" visu laiku pilnveidojas, tā ka darbi notiek jau 17 gadu garumā, bet pēdējos gados – īpaši intensīvi. Kurš gan tagad var pateikt, cik šeit ir ieguldīts? Ļoti, ļoti daudz... Skaidrs ir viens: ja tagad mums nebūtu valdības atbalsta, tad ne tikai pensionāri, invalīdi un bērni līdz 13 gadu vecumam nevarētu nākt bez maksas, bet vispār MX1 un MX2 čempionāts posms pie mums nenotiktu. Vai būs nākamgad? Ceru, ka būs. Nevar panest to, ko nevar pacelt. Nezinu, kāda būs situācija un ko mēs varēsim nākamgad. Arī tāpēc līdzjutējiem iesaku braukt uz abām dienām, bet tie, kuri nevar atļauties - kaut vai uz pirmo dienu, jo kvalifikācija tagad ir reāls sacensību brauciens ar kopēju startu, un tur visas tās pasaules zvaigznes arī varēs redzēt darbībā. Gaidāms liels ārzemju līdzjutēju pieplūdums, un tas jau ir izdevīgi vietējam tirgum."
"Zelta zirgā" kļūst šauri...
Neticami, bet – fakts. Jau pašreiz apgūtajā teritorijā sāk kļūt par šauru. Jau ir iekārtotas papildu vietas dalībnieku novietnei, ir 32 vietas motociklu mazgāšanai un tās var papildināt vēl ar astoņām vietām (ir vajadzīgas vismaz 40 vietas) uz autotehnikas mazgātuves vietas (iepriekš nebija) rēķina. Lielākais darba apjoms pašreiz "Zelta zirgā" saistās ar skatītājiem – gan papildu vietas transportam, gan otra iebraukšana trasē un otrs izbraukšanas ceļš, telšu pilsētiņas vietas, kempingu zona...
Iebraucot Ķeguma trasē, kreisajā pusē aiz nelielās pļaviņas brikšņu un krūmu vairs nav, tur paveras liels laukums skatītāju naktsmītnēm un transportam. Vēl jāierīko arī papildu drošības zonas trasē, kur sacensību laikā būtu dakteri, jānodrošina pietiekamā daudzumā un kvalitātē sakari, arī internets. Apgūti vai apgūšanas stadijā "Zelta zirga" kompleksā pašlaik ir 45 hektāri, un šajā teritorijā jau kļūst par šauru...
"Pasaules čempionāts motocikliem ar blakusvāģiem salīdzinājumā ar MX1 un MX2 ir draudzīgs tusiņš ģimenes lokā pirmām kārtām jau prasību ziņā," secina Salvis Freimanis.