Autorallija vasara – joprojām Aivja Egles zīmē?

Šonedēļ ar sacensībām "BTA Rally Talsi" atsākas Latvijas autorallija čempionāts.

Pēc aizvadītajiem trim posmiem pārliecinošā vadībā prestižākajā N4 klasē ir Aivja Egles/Mārtiņa Jeruma duets. Izskatās, ka jānotiek brīnumam, lai Egle neizcīnītu savu piekto čempiona titulu.

Savādāks čempionāts

Tā kā vārds "krīze" šobrīd jau skan biežāk nekā "labdien", neiztiksim bez šā vārda lietošanas arī, runājot par ralliju. "Treknajos gados" reti kurās sacīkstēs piedalījās mazāk par 60 dalībniekiem startā, bet šis gads sākās pilnīgi savādāk.

Latvijas čempionāta pirmajā posmā Lietuvā brauca vien 15 ekipāžas no mūsu valsts. Otrais etaps jau risinājās Latvijā: tradicionālajā rallijā "Sarma" Gulbenes apkārtnē startēja 34 rallija ekipāžas, kurām piepulcējās vēl septiņi rallijreida dueti. Savukārt uz trešo posmu, kas risinājās Joensū apkārtnē Somijā, devās 11 automašīnas no Latvijas.

Šķiet loģisks jautājums: kāpēc Latvijas čempionāta posmam jābūt Somijā, ja uz to dodas tikai 11 ekipāžas? No vienas puses, varētu teikt – lai celtu dalībnieku meistarību. Sacīkstes pa vienveidīgiem ceļiem Latvijā jau sen vairāk ir vārīšanās savā sulā nekā meistarības celšana.

Tomēr lēmumam par Somijas iekļaušanu kalendārā ir arī racionāls pamatojums: pēc tam, kad kļuva skaidrs, ka nenotiks Cēsu rallijs un ka "Parex" atsakās no rallija "Latvija" sponsorēšanas, pavisam reāls bija variants, ka Latvijā varētu notikt tikai trīs sacīkstes: "Sarma", "Talsi" un "Kurzeme". Nedrīkstēja pieļaut, ka Latvijas čempionātam ir tikai trīs posmi, tādēļ tika nolemts rīkot arī divas viessacensības – Lietuvā un Somijā. Uzreiz gan jāteic, ka baumas par to, ka rallijs "Latvija" varētu nenotikt, visticamāk, tā arī paliks tikai baumas.

"BTA Rally Talsi" – čempionu sacīkstes

Tomēr spītējot krīzei, atrodas rīkotāji, kuri gatavi noorganizēt pēdējo gadu labāko ralliju Latvijā. Šoreiz tas ir autosportists Raimonds Strokšs. Viņš pirmo gadu uzņēmies rīkot Talsu ralliju, kuram šogad dots nosaukums "BTA Rally Talsi". Jau marta vidū medijos parādījās informācija, ka šajās sacīkstēs varētu startēt arī 2003. gada pasaules čempions autorallijā norvēģis Peters Solbergs!

Diemžēl jau pāris dienas pēc šīs informācijas parādīšanās kļuva skaidrs, ka Solbergu Latvijā neredzēsim. Šī gan nebija tikai parasta preses pīle. Izrādās, sarunas ar Solbergu tiešām ir notikušas.

Kā zināms, 2003. gada pasaules čempions šosezon pasaules rallija čempionātā startē privātbraucēja statusā, jo pērnā gada nogalē "Subaru" komanda atteicās no piedalīšanās rallijā. Savās māju sacīkstēs Norvēģijā Solbergs uz starta izgāja ar 2001. gadā ražotu "Citro?n Xsara WRC", kas izrādījās ne pārāk ātrs un konkurēt spējīgs. Tādēļ Solbergs bija uzsācis sarunas ar kompāniju "MML Sports", kura daļēji pieder latviešu uzņēmējiem Valdim Spredzim un Andrim Dambim, par "Mitsubishi Lancer WRC" automašīnas īri. Tika nolemts, ka "Mitsubishi Lancer WRC" automobili Solbergs varētu iemēģināt tieši Talsu rallijā, kurš notiek vienu nedēļu pirms pasaules čempionāta posma Itālijā. Tomēr neilgi pēc Norvēģijas rallija Solberga "Citro?n Xsara WRC" tika veikti uzlabojumi, un jau Kiprā pasaules čempions stājās uz goda pjedestāla, izcīnot trešo vietu. Tādējādi norvēģis nolēma palikt pie "Citro?n" un tātad pārtrūka arī Solberga iecerētā sadarbība ar "MML Sports".

Jau brīdī, kad bija skaidrs par Solberga atteikumu, rīkotāji ķērās pie plāna B – saaicināt pēc iespējas vairāk N4 grupas čempionu. Un tas nostrādāja! Pateicoties kompānijai "MML Sports", kuri nolēmuši trasē laist savu jaunāko izstrādājumu "Mitsubishi Lancer Evolution X", Talsos ieradīsies pēdējo divu gadu Lielbritānijas čempions Gajs Vilkss. Salīdzināt ar viņu spēkus izlēma arī pērnā gada Somijas čempions Juha Salo. Vilinājumam samērot spēkus ar rallija grandiem pretī nespēja stāties arī Igaunijas čempions Ots Tanāks – viņš nav biežs viesis ārvalstu trasēs. Latvijas čempions Aivis Egle un Lietuvas ātrākais braucējs Vītauts Šveds noslēdz "Čempionu sacīkstes" plejādi.

"Neko labāku pat nosapņot nevarēju: pieci N4 grupas čempioni un divas WRC automašīnas (Ivars Vasaraudzis un Raimonds Kisiels) uz starta!" sajūsmināts ir sacensību rīkotājs Raimonds Strokšs. "Man ir ļoti paveicies, ka jau savā pirmajā rīkotajā rallijā piedalīsies tādas zvaigznes."

Kurš spēs apturēt Aivi Egli?

Latvijas pērnā gada čempions Aivis Egle sacīja, ka labprāt savās mājās pacīkstētos ar visiem četriem čempioniem, tomēr viņa prioritāte ir Latvijas čempionāts. Pēc trim posmiem Egle ar 30 punktiem ir pārliecinošs līderis. Ar 16 punktiem seko Jānis Vorobjovs/Audrus Šošs un Jānis Feldmanis/Juris Vilmanis. Šāda situācija turnīra tabulā nozīmē, ka pat izstāšanās Talsos nespēs atņemt Eglem līderpozīcijas čempionātā. Šosezon tikai Andis Neikšāns, kurš startējis tikai vienā posmā no trim, spējis Aivi Egli pārspēt. Arī Talsos Andi uz starta neredzēsim, tādēļ reālākie pretendenti uz Aivja pārspēšanu būs Jānis Vorobjovs un Māris Neikšāns.

Latvijas čempionātā šogad lielākā vērība ir pievērsta N4 klasei, bet kas notiek otrā klasē, kur tiek izcīnīts Latvijas čempiona tituls – 2WD? Tur pirmo posmu uzvarēja Ivo Priedītis/Mārtiņš Vitkovskis, bet Gulbenē un Somijā triumfēja Zigurds Kalniņš/Ģirts Dombrovskis. Kopvērtējumā joprojām vadībā ar 23 punktiem ir Priedītis, bet Kalniņš atpaliek par vienu punktu. "A plus" klasē, kur cīņa notiek par Latvijas kausu, pagaidām vadībā ir lietuvietis Roks Lipeiķis. Tikai par trim punktiem mazāk – Mārtiņam Svilim. Savukārt otrajā Latvijas kausa klasē "2WD Super" uzvar tas, kurš tiek līdz finišam. Pagaidām čempionāta līderis ir Aivo Tamms.

Neikšāns Latvijas vietā izvēlas pasauli

Kamēr Latvijas čempionāts (izņemot, protams, Talsu ralliju) izskatās nedaudz pabalējis, ja salīdzina ar pagājušo gadu, starptautiskajā arēnā priecē "Latvijas Mobilā telefona" rallija komandas ekipāža Andis Neikšāns/Pēteris Dzirkals. Viņi ir pirmie Latvijas braucēji, kuri nolēmuši startēt pasaules autorallija čempionātā, cīnoties par punktiem "Production Car WRC" ieskaitē. Tajā sportisti sacenšas ar N4 grupas automašīnām.

Pēc divām piektajām vietām pirmajos divos posmos Neikšāna/Dzirkala rezultāts kopvērtējumā pārsteidza visus – viņi bija trešie! Tomēr motora defekts nākamajā posmā Portugālē viņus ir atmetis uz dalītu septīto vietu PWRC kopvērtējumā. Un tomēr tas joprojām ir labākais rezultāts visiem PWRC jaunpienācējiem!

Visu rakstu lasiet 12. maija izdevumā

Svarīgākais