Japāņi pirmie mūk no autosporta kuģa

Globālā ekonomiskā krīze, protams, sāpīgi skārusi arī pasaules sportu, īpaši to var teikt par tehniskajiem sporta veidiem, kuri allaž bijuši līdzekļus visvairāk prasošie.

Un nav ko brīnīties, ka no pasaules čempionāta rallijā izstājušās "Suzuki" un "Subaru" vienības, "Honda" paziņojusi, ka savu F-1 komandu pārdod. vai šie zaudējumi būs pēdējie? Un ko lai dara starpsezonu periodā bez darba palikušie sportisti?

Divi upuri rallijā

Divas bēdīgas ziņas no pasaules rallija aploka sekoja ar vienas dienas intervālu: vispirms par atteikšanos no līdzdalības čempionātā paziņoja "Suzuki" rūpnīcas komanda, bet nākamajā dienā līdzīgu informāciju publiskoja "Subaru". Par "Suzuki", kas savā neilgajā pastāvēšanas laikā (sešos gados) rallijā nekad nav plūkusi laurus, varbūt varētu pat nospļauties, toties "Subaru" gadījums ir pavisam no cita plaukta: šī komanda pasaules čempionātā bija startējusi kopš 1989. gada, un trīs reizes (1995., 1996. un 1997. gadā) izcīnījusi Konstruktoru kausu. Visu šo laiku japāņi sadarbojās ar britu firmu "Prodrive", kas nodrošināja "Subaru" startus un gatavoja "Legacy" (kopš 1993. gada) un "Impreza" automašīnu versijas sacīkstēm. "Globālās ekonomiskās krīzes dēļ mūsu situācija pasliktinājusies," skaidro "Fuji Heavy Industries" vadītājs Ikuo Mori. "Resursu pārvaldes optimizācija un "Subaru" zīmola turpmākās virzības dēļ esam spiesti atteikties no līdzdalības pasaules čempionātā."

Skumjas neslēpj arī "Prodrive" vadītājs Deivids Ričardss. ""Subaru" aiziešana no pasaules čempionāta ir liels zaudējums, jo šis zīmols kļuvis par vienu no rallija simboliem. Komanda izaudzinājusi īstus čempionus: Kolinu Makreju, Ričardu Bērnsu. Ar šo koncerna lēmumu beigusies liela nodaļa arī "Prodrive" vēsturē." Jāpiebilst, ka vēl dažas dienas pirms skumjā paziņojuma komandas vadība ar lielu optimismu lūkojās nākotnē. Parādījās pat ziņas, ka tā pie sevis varētu uzaicināt slaveno somu (divkārtējo pasaules čempionu) Markusu Grenholmu, kas pirms gada aizgāja no lielā sporta...

"Suzuki" komanda savā paziņojumā par rallija pamešanu apgalvo, ka galvenais iemesls aiziešanai no F-1 ir straujā pārdoto "Suzuki" automobiļu skaita samazināšanās; tagad ātri jāreaģē, arī pārvērtējot globālos ražošanas ienākumus. Kompānija uzskata, ka negatīvās tendences turpināsies ilgāku laiku. Tāpēc, lai saglabātu biznesu, organizācija pārskatījusi katru savas darbības aspektu." Pagājušajā sezonā labākais "Suzuki" rezultāts ir Pēra Gunnara Andersona izcīnītās piektās vietas Japānā un Lielbritānijā.

Vai japāņi atgriezīsies WRC?

Tostarp 20 gados lielajā rallijā "Subaru" izcīnījusi trīs čempionu titulus pilotu kategorijā: 1995. gadā uzvarēja Makrejs, 2001. gadā – Ričardss Bērnss un 2003. gadā – Peters Sūlbergs. Pēc 2003. gada "Subaru" rezultāti pasliktinājās, pēdējo uzvaru komanda guva 2005. gadā.

Lielajā rallijā tātad palikušas tikai divas rūpnīcu komandas, kas pagaidām netaisās atkāpties: "Citroen" un "Ford", lai gan arī tās skārusi ekonomiskā krīze.

Vai "Subaru" un "Suzuki", ņemot vērā, ka no 2010. gada pasaules rallija čempionātu gaida ievērojamas izmaiņas (ar domu par sporta veida izmaksu samazināšanu), atgriezīsies apritē? "Suzuki" par to pagaidām klusē, savukārt "Subaru" pauž cerību, ka tas būs iespējams. "Savu sākotnējo mērķi, palielināt zīmola atpazīstamību, esam sasnieguši, taču tagad, kad ekonomikā sākusies tik strauja lejupslīde, mums jāpārskata investīcijas. Iespējamība, ka "Subaru" nākotnē atgriezīsies WRC, nebūt nelīdzinās nullei. Taču šobrīd mums nav plānu attiecībā uz atgriešanos. Ja tas būs iespējams, mēs gribētu, īpaši jau līzjutēju dēļ, programmu turpināt."

"Subaru" aiziešana nozīmē arī to, ka bez darba palikuši Peters Sūlbergs, otras kaujasmašīnas pilots Kriss Atkinsons un testbraucējs igaunis Marko Martins.

Protams, tas, ka atkāpusies rūpnīcas komanda, nebūt nenozīmē rallija palikšanu bez "Subaru". Piemēram, norvēģu privātkomanda "Adapta" 2009. gada čempionātā būs pārstāvēta ar divām mašīnām. Par vienu no tās pilotiem kļuva Madss Ostbergs, bet otrajā braucamajā vienības vadība cerēja iesēdināt 2003. gada pasaules čempionu... Peteru Sūlbergu.

Sūlbergs domā par savu komandu

Norvēģis jau drīz pēc tam, kad "Subaru" viņu atbrīvoja no visām līgumsaistībām, paziņoja, ka sēdīsies tikai tādā braucamajā, kas viņam ļautu cīnīties par uzvaru. Tostarp rūpnīcas komandās brīvu vietu nav. Jau pēc gadumijas Sūlbergs skaidroja: "Situācija ir ļoti sarežģīta: rūpnīcas komandās visas vietas jau aizņemtas, tādēļ mums jāmeklē jauni ceļi. Man ir daudz ideju. Šobrīd esmu brīvs un varu braukt ar jebkuru mašīnu; varu to nokrāsot, kā pats vēlos. Iespējams, šādā situācijā man labākais būtu pieteikt čempionātam savu "Petter Solberg World Rally Team". Man ir ļoti svarīgi piedalīties rallijā Norvēģijā; tas ir mūsu autosporta un tā nākotnes interesēs." Ļoti iespējams, ka par potenciālās jaunās komandas pamatu varētu kļūt lielā atkāpšanās nauda (vairāki miljoni ASV dolāru), ko Peteram par pirmstermiņa līguma laušanu samaksāja "Subaru". Interesanti, ka Petera Sūlberga vecākais brālis Henings, kas pasaules čempionātā tradicionāli startējis, pateicoties sponsoru naudai, par spīti ekonomiskajai krīzei atkal ticis pie labvēļa: kompānija "Expert" ar savu naudu nodrošinās līdzdalību visos 12 posmos (pirmais no tiem Īrijā sāksies jau 28. janvārī). Henings pārstāvēs "M-Sport" privātkomandu ar "Ford Focus WRC" braucamo. "Bieži gan nenervozēju, tomēr šajā gadījumā biju stipri uzvilcies," skaidro pilots, kam 8. janvārī paliks 36 gadi. "Man bija vairāki ļoti spraigi mēneši, un pa šo laiku tomēr izdevās saglabāt skaidru galvu. Tagad mērķis ir sasniegts, un nespēju pat pateikt, cik laimīgs esmu."

Kas attiecas uz Atkinsonu, viņš, iespējams, startēs "Citroen Junior" komandā. Jā, franči par spīti visām krīzēm čempionātā piedalīsies ar divām vienībām! Kā nu lai nepaņem austrālieti, kurš nāks ar lielo "Subaru" atkāpšanās naudu...

Kamēr japāņi slēdz savas rallija programmas, "Škoda" paziņojusi par atgriešanos! Pagaidām gan tikai starpkontinentālajā rallija čempionātā (IRC), bet 2010. gadā acīmredzot gaidāma viņu atgriešanās arī WRC.

"Honda" tiek pārdota, Eklstons neuztraucas

Protams, ekonomiskā krīze nav paskrējusi garām arī karaliskajai autosporta disciplīnai F-1, kurā izmaksas ir stipri vien lielākas nekā rallijā. Un arī te par pirmo upuri kļuvuši japāņi: "Honda" vienība (pagājušā gada budžets 294 miljoni dolāru un priekšpēdējā vieta Konstruktoru kausa izcīņā) izlikta pārdošanai. Jāteic gan, HGT rūpnīca Lielbritānijā turpina darboties, turklāt intensīvi tiek strādāts pie jaunā "RA 109" modeļa, kas it kā pat esot galvastiesu labāks par iepriekšējo "Honda" veidojumu. "Izrādījās, ka ir daudz pirktgribētāju," saka "Honda" komandas izpilddirektors Niks Frajs. "Tagad intensīvi runājam ar vairākiem nopietniem potenciālajiem pircējiem." Skaidrs, ka liels trumpis ir tas, ka jaunais īpašnieks martā varēs iziet uz starta jau ar gatavu jauno mašīnu. Vienbrīd paklīda baumas, ka ar savu naudu F-1 gatavs ienākt otrs bagātākais cilvēks pasaulē, meksikāņu telekomunikāciju magnāts Karloss Slims (60 miljardu ASV dolāru īpašnieks), taču tās izrādījās tikai tukšas runas. Tostarp savu lielo interesi neslēpj tagad jau no rallija brīvais Deivids Ričardss un viņa "Prodrive", kas savulaik F-1 organizācijā jau darbojās. Ričardss ātri vien devās pie saviem draugiem Kuveitas kompānijā "Investment Dar Company" (tai pieder daļa "Prodrive" akciju) un mēģināja viņus pierunāt piedalīties F-1. Iespējams, Ričardss mēģinās turpināt pārrunas arī ar kompānijām, kuras viņam solīja finansu atbalstu pirms gada, kad viņš gatavojās ienākt F-1 ar savu komandu (sadarbībā ar "McLaren"). "Tuvajos Austrumos ir cilvēki, kuri ir gatavi atbalstīt manu atgriešanos F-1. Taču mums jāatrod īstais brīdis. "Subaru" aiziešana no rallija mūsu biznesu ietekmēja apmēram 20 procentu apmērā, taču no finansiālā viedokļa mums viss ir kārtībā. Mums ir talantīga un dzīvotspējīga organizācija, un mēs droši skatāmies nākotnē. Attieksme pret autosportu pēdējās sešās nedēļās sakarā ar straujo ekonomisko kritumu ir stipri mainījusies. Taču neizslēdzu, ka atgriezīšos F-1, jo tas mani ļoti interesē," skaidro Ričardss, jādomā, viens no galvenajiem pretendentiem uz "Honda" komandu. Iespējams, pie Ričardsa darbs atrastos tagad pie sasistas siles palikušajam Džensonam Batonam...

""Honda" aiziešana nekļūs par traģēdiju," uzskata F-1 maka turētājs Bernijs Eklstons. "Jūs tikai paskatieties, kādā vietā viņi beidza čempionātu: devītajā! Miljoniem dolāru tika izkaisīti vējā, bet pati "Honda" kļuva par sliktu piemēru citām komandām. Komandas nāk un aiziet, un tas nav pasaules gals. Tikai "Ferrari" F-1 brauc no paša sākuma. Tagad aizgāja "Honda", un citām komandām nopietni jādomā par saviem tēriņiem." Taujāts par to, kā krīze var skart F-1, Eklstons atbild: "F-1 tā būtiski neietekmēs. Zinu, ka visas biļetes uz nākamā čempionāta posmiem jau pārdotas. Turklāt lielās kompānijas, kuras grib afišēt savus zīmolus visā pasaulē, lieliski saprot, ka F-1 šim nolūkam ir ekonomiskākais līdzeklis.

Svarīgākais