Rīkotāji mīnusos, Eklstons prasa vēl vairāk

Lai gan līdz Pirmās formulas jaunās sezonas sākumam vēl ir krietns laiks (pirmais 2009. gada čempionāta posms notiks tikai pašās marta beigās), ņemot vērā izmaiņas reglamentā, komandas jau aktīvi sākušas darbu pie jauno mašīnu izveides un izmēģināšanas.

Lielākā daļa komandu tikusi skaidrībā ar sastāvu nākamajai sezonai, tāpat decembrī tiks apstiprināts jaunais kalendārs, kurā šoreiz acīmredzot būs tikai 17 posmi. Bez Francijas GP Maņikūrā un, domājams, Kanādas GP Monreālā, toties ar posmu Abū Dabī.

Austrālijā startēs vēlāk

Kā zināms, šosezon Pirmās formulas apritē ienāca divas jaunas trases – Singapūrā un Valensijā, kur notika Eiropas "Grand Prix". Turklāt singapūriešiem tika gods aizvadīt pirmo F-1 sacīksti mākslīgajā apgaismojumā. Atcerēsimies dramatisko cīņu mainīgajos laika apstākļos, un nebrīnīsimies, ka tieši šo posmu eksperti atzinuši par labāko aizvadītajā sezonā.

Gan Pirmās formulas komerctiesību turētājam Bernijam Eklstonam, gan pašiem braucējiem un, protams, līdzjutējiem šāda veida sacīkste ļoti iepatikās. Ieguvēji bija līdzjutēji Eiropā un attiecīgi arī TV sabiedrības, kuras varēja translēt sacīksti piemērotā ētera laikā. Eklstons jau labi ilgi cenšas pārliecināt vēl vairāku posmu rīkotājus mainīt sacīkšu laiku, lai iepriecinātu eiropiešus, piemēram, tas uzstājīgi tika prasīts no japāņiem un austrāliešiem. Austrālijas posma (tas tradicionāli būs pirmais kalendārā) rīkotāji panākuši ar Eklstonu kompromisu. Mazais Bernijs uzstāja, lai arī Melburnā tiktu rīkotas nakts sacīkstes, tomēr beigās puses vienojās, ka brauciens sāksies pulksten 17 pēc vietējā laika (Latvijā būs 10 no rīta). "Šajā laikā Melburnā ir agrs rudens, dienas būs garas, un gatavojamies to izmantot. Agrāk visi notikumi sākās no rīta un beidzās pa dienu, bet tagad viss notiks no pusdienlaika līdz saules rietam," uzsver galvenais posma rīkotājs Drū Vords. "Vakara sacīkste bija laba Singapūrai. Nav šaubu, ka tā ir pozitīva pieredze, taču mums jāiet savs ceļš. Esam veikuši pētījumus, un aptaujas apliecināja, ka līdzjutējiem, kuri pulcējas Albertpārkā, patīk baudīt siltumu un saules gaismu." Izmaiņas veiktas, lai piesaistītu vairāk vietējo līdzjutēju, piemēram, biroju darbinieku. Saule Melburnas platuma grādos riet ap pulksten 19.20, un grūtībām ar redzamību nevajadzētu būt.

Interesanti, ka austrālieši, līdzīgi citu posmu rīkotājiem, uz peļņu necer. Kā rāda aprēķini, šogad "Grand Prix" rīkošana Austrālijā prasījusi 27 miljonu USD zaudējumus, kas ir par pieciem miljoniem vairāk nekā pirms gada. Tomēr Eklstonu tas nesatrauc, un nesen tika pagarināts līgums par posma rīkošanu Melburnā līdz 2015. gadam. "Mēs netaisāmies rīkotājiem izrakstīt čeku," uzsver Viktorijas štata premjers Džons Brambijs, "tomēr situācija vēl nav kritiska. Ja nebūtu šo sacīkšu, ja mēs nebūtu izstrādājuši stratēģiju, kas virzīta uz šāda mēroga pasākumu rīkošanu, tad Viktorijas štatā neierastos tik daudz tūristu. Neapšaubāmi tas prasa naudu – bez maksas šādi pasākumi nenotiek."

Arī Ķīnai prāvi zaudējumi

Austrālijā nav nebūt ne vienīgais posms, kas tā rīkotājiem rada zaudējumus. Pat tādi rēķinātāji kā ķīnieši sūkstās par lielajām izmaksām. Zīmīgi, ka nesen izskanēja ziņas par to, ka Ķīnas "Grand Prix" rīkotāji Šanhajā nopietni apsverot iespēju pat atteikties no Pirmās formulas posma organizēšanas, sākot ar 2010. gadu, kad beidzas līgums. Tam par pamatu – prāvie zaudējumi. Būvniecība trasei, kas F-1 apritē ir kopš 2004. gada, izmaksāja 240 miljonu USD, turklāt katru gadu nākas piemaksāt ievērojamu daudzumu "zaļo", bet par ienākumiem nevar pat sapņot (galvenokārt tāpēc, ka interese par sacīkstēm vietējo iedzīvotāju vidū neesot liela, bet galvenais sponsors "Sinopec" uz nākamo sezonu nav pagarinājis līgumu). Šādu informāciju sniedza Šanhajas sporta administrācijas izpilddirektors Cju Veičans. Eklstons nekavējoties paziņoja, ka nāks talkā ķīniešiem, lai nezaudētu lielo tirgu, aicinot Šanhaju padomāt par nakts sacīkstes rīkošanu. Cju Veičans gan šo ideju noraidīja, uzsverot, ka viņiem vispirms esot jādomā par pašmāju līdzjutējiem. Vēlāk izrādījās, ka Ķīnas posms nebūt nav apdraudēts, bet izpilddirektora vārdi tikuši nepareizi iztulkoti un visu pasauli aplidojusi aplamā vēsts. "Domāju, ka te ir kļūda tulkojumā. Uzskatu, ka Ķīnas GP tiks rīkota arī pēc 2010. gada. Posma rīkošana dod labus ienākumus mūs pilsētai, un mēs vēlamies turpināt šā pasākuma rīkošanu. Pētījumi liecina, ka Ķīnā kļūst aizvien vairāk F-1 līdzjutēju, tāpēc domāju, ka no sacensību rīkošanas mēs neatteiksimies," atzīst Ķīnas "Grand Prix" ģenerāldirektors Leons Suņs.

Visu rakstu lasiet 2. decembra izdevumā

Svarīgākais