Globālā ekonomiskā krīze, protams, skārusi arī autosporta karalisko klasi Pirmo formulu.
Starptautiskā Automobiļu federācija (FIA) ar tās prezidentu Maksu Mosliju priekšgalā jau labu laiku cīnās par izdevumu samazināšanu F-1, solot, ka turpmāk jostas nāksies savilkt ievērojami ciešāk. Viens no priekšlikumiem: sākot ar 2010. gada sezonu, pāriet uz standarta dzinējiem, – ko uz nažiem uzņēma lielākā daļa rūpnīcu komandu. Pirmās formulas komandu organizācija FOTA savukārt ierosinājusi no 2010. gada dzinēju izmaksas samazināt līdz pieciem miljoniem pašreizējo 20 miljonu vietā, lai nebūtu jāpāriet uz standarta motoriem, tādējādi ražotājiem zaudējot savu individualitāti.
Moslija spiediens, FOTA izeja
Par jostas savilkšanu Pirmajā formulā runāts tiek jau labi sen, taču līdz šim pieņemtie lēmumi drīzāk domāti ar skatu nākotnē. Dzinēju resursa palielināšana un reglamenta iesaldēšana ļāvusi ieekonomēt, tomēr šie līdzekļi lielākoties aizgājuši citur: komandām nācās palielināt izmaksas motoru izturības nodrošināšanā, bet iesaldēšana palielināja modernizācijas darbu izmaksas. Par spīti pūliņiem, pagājušosezon F-1 komandu tēriņi nav mazinājušies, bet, ņemot vērā gaidāmo reglamenta maiņu (aerodinamikā, atgriešanās pie slikiem) un KERS (kinētiskās enerģijas reģenerācijas sistēma) izstrādi, gatavojoties nākamajam čempionātam, tie vēl vairāk palielināsies. Tiesa, komandas piekritušas 2010. gadā samazināt dzinēju izmaksu līdz pieciem miljoniem eiro (pašreizējo 20 miljonu vietā), taču tas nācis pēc FIA izdarītā spiediena, kas vērsts uz standarta motoru ieviešanu.
Kā zināms, pēc Ķīnas GP FIA nāca klajā ar revolucionāru priekšlikumu, kā ievērojami samazināt izdevumus – no 2010. gada sezonas ieviest standarta dzinējus (turklāt pieļaujot tos mainīt tikai reizi sezonā!), un to uz nažiem uztvēra lielākā daļa komandu, bet pirmā – "Ferrari". Sākumā gan visi uzskatīja, ka šādā veidā Makss Moslijs izdara spiedienu uz komandām, lai tās pēc savas iniciatīvas nāktu klajā ar priekšlikumiem izdevumu samazināšanā (bet nav noslēpums, ka vienībām ir krasi atšķirīgi budžeti, kas parasti arī nosaka, kuras būs līderes un kuras – pastarītes), tomēr izrādījās, ka ideja ir domāta nopietni. Pirmās formulas komerctiesību īpašnieks Bernijs Eklstons neslēpa savu prieku par šādu priekšlikumu. "Visvairāk man patīk idejas par dzinēju homologāciju," viņš uzsvēra, "jaunais dzinējs būs viens mums visiem, to mainīt varēs tikai reizi sezonā, tāpēc izdevumi ievērojami samazināsies." Tātad – pa īstam.
Pirmā rūpnīcu komandu reakcija bija saprotama: ja šis plāns īstenosies, tās nopietni apsvērs iespēju izstāties no čempionāta (starp citu, Eklstons, iespējams, jau paredzēdams šādu variantu, iegādājies zīmolu GP-1, kas F-1 pasaules čempionāta sabrukuma gadījumā varētu to aizstāt, pārvilinot visas vadošās vienības). Skaidrs ir arī iemesls: līdz šim Pirmā formula bija domāta kā konstruktoru sacensība, un ar tās palīdzību, ieviešot jaunas tehnoloģijas, ražotājiem radās lieliska iespēja reklamēt savus izstrādājumus, bet uzvaras nozīmēja kvalitātes zīmi potenciālo auto pircēju skatījumā, taču tagad viss pārvērtīsies pilotu cīņās...
Dzinēji par pieciem miljoniem eiro
"Mums nepatīk ideja par standarta dzinēja ieviešanu. Domāju, ir arī citas iespējas, kas ļautu samazināt izdevumus," uzsvēra "BMW Motorsport" vadītājs Mario Tijsens. "Eksperti nodarbojas ar šādu risinājumu meklējumu, runā par komponentu kalpošanas termiņa palielināšanu, to homologāciju un standartizāciju, taču nav obligāti to attiecināt uz dzinēju un transmisiju. Šajā gadījumā ražotājiem nebūs viegli attaisnot savu līdzdalību čempionātā." Līdzīgās domās bija arī "Honda Racing" direktors Niks Fraijs: "Ja standarta dzinēja problēma tiek saprasta kā pilnīgi vienādu motoru izstrāde, ko veic atšķirīgi ražotāji, tad mēs kategoriski esam pret to. Dzinējs ir gan "Honda", gan citu autokoncernu lepnums. Esam lielākie iekšdedzes dzinēju ražotāji pasaulē, un mums kategoriski nepatīk ideja, ka šādus dzinējus ražos vēl kāds. Gribam paši konstruēt, izstrādāt un ražot savus dzinējus." Kolēģiem piekrīt arī "Mercedes Benz" Sporta programmu vadītājs Norberts Haugs: "Domāju, ka no autokoncernu viedokļa pāreja uz standarta dzinējiem nav pieņemama. F-1 joprojām ir tehnoloģiju sacensība, lai gan pēdējos gados šajā jomā cīnīšanās tika ierobežota." Ar aiziešanu draudēja "Ferrari", "Toyota"... Ko tas nozīmētu, visiem skaidrs.
Pēdējā laikā notikušas vairākas FOTA tikšanās šajā jautājumā, un komandas ierosinājušas alternatīvu standarta dzinējiem: ražotāji ir gatavi paši izmantot un piedāvāt privātkomandām ("Force India", "Williams", "Red Bull" un "Toro Rosso") motorus par summu, kas ir mazāka par pieciem miljoniem eiro (kā vienu no variantiem šādu pieeju pieļāva arī FIA). Līdz šim summa par 25 dzinējiem gadā veidoja 20 miljonu eiro. "Šādu lēmumu pieņēmām vienbalsīgi. Esam ar mieru 2010. gadā mēģināt izmantot dzinējus par pieciem miljoniem, turklāt piekrītam 2011. gadā to izmaksas vēl vairāk samazināt," atzīst "Ferrari" un FOTA prezidents Luka di Montedzemolo. Protams, ja FIA tam piekritīs, problēma būs atrisināta.
Visu rakstu lasiet 25. novembra izdevumā