Kulthārds – cilvēks, kam nekad nav garlaicīgi

Šāgada Pirmās formulas pasaules čempionāta noslēguma posms Brazīlijā kļuva par pēdējām sacensībām šajā autosporta klasē 37 gadus vecajam skotu pilotam Deividam Kulthārdam, kura labākais sasniegums ir 2001. gadā izcīnītais pasaules vicečempiona tituls.

Kulthārds, kurš pēdējo sezonu aizvadīja "Red Bull" vienībā, gan no F-1 projām neaiziet – turpmāk viņš pildīs austriešu komandas konsultanta pienākumus.

Bērniņš un konsultanta darbs

Vienam no populārākajiem F-1 pilotiem savās pēdējās – 246. – Pirmās formulas sacensībās šogad Brazīlijā neizdevās tikt līdz finišam un pat nobraukt pilnu apli: pēc sadursmes viņš izstājās, izkāpa no mašīnas un pamāja atvadu sveicienus daudzajiem līdzjutējiem, kuriem, protams, bija daudz svarīgāks darāmais par pamāšanu pretī skotu braucējam – viņi aizrautīgi sekoja līdzi notikumiem trasē, kur izšķīrās, vai par pasaules čempionu kļūs vietējais mīlulis Felipe Masa, vai arī Lūiss Hemiltons spēs nosargāt savu pārsvaru.

Kulthārds, kas ir izcīnījis visvairāk punktu (535) no pilotiem, kuri nav spējuši kļūt par pasaules čempioniem, atvadījies no līdzjutējiem, bet ne no Pirmās formulas – jaunajā sezonā viņš sāks pildīt konsultanta pienākumus komandā, kurā startēja pēdējos gadus, – "Red Bull", bet pieredzes šim vīram netrūkst.

"Jā, tagad sāksies cita dzīve. Nervu spriedze kļūs ievērojami mazāka, un es vairs nebūšu tāds egoists. Tomēr zaudēt saikni ar F-1 netaisos, jo sacīkstes ir mana kaislība. Aiz muguras ir lieliska karjera, būtu grēks žēloties, taču pienācis laiks veltīt sevi kaut kam citam," atzīst Kulthārds, kurš ar Pirmo formulu ir saistīts kopš 1994. gada. "Laikam jau zināt, ka man ir draudzene [2006. gadā Deivids salaulājās ar beļģu Pirmās formulas korespondenti Karenu Miņē. – A.P.], kura ir stāvoklī, un decembrī es kļūšu par tēvu – mums piedzims puika. No daudziem esmu dzirdējis, cik tas ir lieliski, taču manā dzīvē vēl nekas tāds nav atgadījies. Uzskatu, ka pienācis īstais brīdis izbaudīt šo prieku." Prieki būs, tomēr būs arī darbs: "Turpināšu strādāt "Red Bull", ieradīšos uz visām sacensībām un dažkārt palīdzēšu izmēģinājumos. Vienīgā atšķirība būs tā, ka svētdienās man nenāksies sēsties formulā."

Atvadu sezona Kulthārdam, kas dzimis 1971. gada 27. martā nelielajā skotu ciematiņā Tvinholmā (viņa tēvam, kurš bija liels kartinga cienītājs, piederēja transporta firma, ko bija dibinājis Deivida vectēvs, pateicoties kuram dēlam nebija lielu grūtību sākt autosportista karjeru), neizvērtās tāda, kādu viņš vēlētos. "Šķiet, ka tā bija sliktākā no visām. Daudz avāriju, sadursmju ar citiem pilotiem, lai gan esmu laimīgs, ka Kanādā iekļuvu trijniekā – vienmēr ir patīkami kāpt uz pjedestāla," secina Deivids, kurš, kā jau daudzi nākamie Pirmās formulas piloti, karjeru sāka kartingā, un tas notika 10 gadu vecumā.

Bija labāks par Menselu

Deivids, sācis Pirmās formulas pilota karjeru 1994. gadā uzreiz pēc Airtona Sennas nāves, ir piektais ražīgākais punktu krājējs F-1 vēsturē (starp Lielbritānijas pilotiem – pirmais), viņš ne reizi nav kļuvis par pasaules čempionu un šajā rangā ir līderis (četri priekšā esošie pie titula ir tikuši). Līdz Pirmajai formulai bija uzvara Lielbritānijas kartinga čempionātā junioriem (12 gadu vecumā; šo titulu viņš nosargāja līdz 1986. gadam). 1989. gadā Deivids sāka startēt "Formula Ford" sacīkstēs un uzvarēja šajā čempionātā, uzrādot teicamus rezultātus (pēc sezonas viņam piešķīra prēmiju kā labākajam gada jaunajam pilotam, ko pasniedz "McLaren" komanda, žurnāls "Autosport" un Britu autosportistu klubs). 1991. gadā Kulthārds pārgāja uz "Formula-3000" un kļuva par pilotu vienībā "Paul Stewart Racing", ko pārstāvēja līdz 1994. gadam. Lai gan sākumā rezultāti nebija augsti, 1993. gadā skotu braucējs ievērojami progresēja un čempionātā izcīnīja trešo vietu. Jau no 1992. gada viņš tika iesaistīts Pirmās formulas komandu ("Benetton-Ford" un "Williams") izmēģinājumos. 1994. gadā Deividam bija paredzēta oficiālā "Williams" izmēģinātāja vieta, paralēli viņš gatavojās turpināt startus "Formula-3000" cīņās, taču paspēja aizvadīt tikai vienu sacīksti. Pēc Airtona Sennas traģiskās bojāejas 1994. gada 1. maijā Kulthārds aizstāja brazīlieti "Williams" vienībā un 1994. gada 29. maijā Spānijas "Grand Prix" aizvadīja savas pirmās sacīkstes Pirmajā formulā. Pēc divām sacensībām, vienā no kurām Deivids finišēja piektais, viņam nācās atdot savu vietu bijušajam pasaules čempionam Naidželam Menselam. Tomēr Mensela sniegums nebija pārliecinošs, un komanda stūres atkal nodeva Kulthārda rokās, kurš līdz čempionāta beigām paspēja aizvadīt vēl sešas sacensības, reizi stājoties uz pjedestāla un vēl trijos braucienos finišējot punktos. Pēc sezonas beigām "Williams" vienība noslēdza ar Kulthārdu pilnvērtīgu līgumu.

Mūžīgi otrais

Tā sākās Deivida 14 gadu ilgā Pirmās formulas braucēja karjera, kurā viņš pārstāvējis trīs komandas – "Williams", "McLaren" un "Red Bull". Lielāko panākumu Kulthārds guva 2001. gadā, kad izcīnīja pasaules vicečempiona titulu, tiesa, ar saviem 65 iegūtajiem punktiem ļoti tālu atpaliekot no Mihaela Šūmahera. "Tā bija mana labākā sezona. Tiesa, apsteigt Šūmaheru bija ārkārtīgi grūti – viņš ir ļoti labs. Titulu izcīnīt tā arī neizdevās, taču otrā vieta ir pavisam blakus pirmajai."

Pie Rona Denisa Kulthārdam allaž nācās samierināties ar pastarīša lomu, jo katru reizi priekšā bija kāds talantīgāks braucējs no "lidojošajiem somiem" – te Mika Hakinens, te Kimi Reikenens. 2004. gadā, kad "McLaren" paziņoja par Huana Pablo Montoijas pievienošanos vienībai, Kulthārds bija spiest meklēt jaunu komandu un viņu uzaicināja "Red Bull". Ar savu milzīgo pieredzi Deivids palīdzēja jaunajai vienībai nostiprināties pelotona viducī, bet šāgada Lielbritānijas "Grand Prix" laikā viņš paziņoja par savu aiziešanu pēc sezonas beigām.

"Sešus gadus nostrādājām kopā ar Miku Hakinenu – tik ilgi mans partneris nav bijis neviens cits pilots. Tiesa, man nekad ar komandas biedriem nav bijušas draudzīgas attiecības. Kaut kā nesanāca... Viņiem bija sava dzīve, man – sava. Ziniet, kad sāku F-1 karjeru, jau biju pieaudzis cilvēks, nevis kaut kāds jauniņš dīkdienis. Pēc "Grand Prix" uzreiz devos prom no trases un atgriezos mājās – man bija savas darīšanas, intereses, draugi. Bet laika kontaktiem ar pāriniekiem neatlika."

Visu rakstu lasiet 19. novembra izdevumā

Svarīgākais