Jaunais vācu pilots Sebastjans Fetels izcīnījis šāgada F-1 pasaules čempiona titulu. Vakar sezonas noslēguma posmā Abū Dabī Red Bull komandas pārstāvis izcīnīja uzvaru, bet līdzšinējais līderis Fernando Alonso no Ferrari finišēja tikai septītais, ar ko pietika, lai Fetels apsteigtu sāncensi par četriem punktiem.
Abū Dabī pasaules čempiona titula pretendenti ieradās atšķirīgā noskaņojumā. Alonso bija iekrājis astoņu punktu pārsvaru pār Marku Veberu un 15 – pār Fetelu, un tas nozīmēja, ka viņa izredzes sezonu pabeigt pirmajā vietā ir vislielākās. Matemātiski rēķinot, Alonso pietiktu ar otro vietu, lai neatkarīgi no pārējo braucēju pozīcijām nodrošinātu sev trešo titulu. Veberam uzdevums bija smagāks – pašam vajadzēja censties uzvarēt (zemāka vieta par piekto viņam automātiski liegtu titulu) un cerēt, ka Alonso netiks augstāk par trešo pozīciju. Fetelu varēja apmierināt finišs ne zemāk par otro pozīciju, turklāt vēl bija jāņem vērā, kādās vietās mērķi sasniegs konkurenti. Lūisa Hemiltona kļūšana par čempionu būtu fantastiska, jo viņš Alonso zaudēja 24 punktus... Lūiss izteicās, ka apzinoties savas minimālās izredzes, taču jebkurā gadījumā cīnīšoties par uzvaru, lai sezonu noslēgtu optimistiski (ja atceramies, ka vēl sešus posmus pirms čempionāta beigām viņš bija kopvērtējuma līderis...).
Lai vai kā, bet ar pirmo uzdevumu – sekmīgu startu kvalifikācijā – no pretendentiem galā netika Vebers, kurš uzrādīja tikai piekto rezultātu, bet, lai pretendētu uz titulu, viņam, protams, vajadzēja vismaz apsteigt Alonso. Ņemot vērā pieticīgās apdzīšanas iespējas Jasmarinas trasē, varam saprast, cik apbēdināts bija austrālietis. Kas viņam atlika? Paļauties uz sāncenšu kļūdām. "Cerēju būt kaut nedaudz augstāk, taču tas nenotika. Tiesa, pat pirmā starta pozīcija man nedotu titulu. To izcīnīs tikai sacīkstē, un esmu pietiekami augstu, lai izmantotu jebkuru iespēju, – vai tā būtu riepu ātrāka nodilšana sāncenšiem, pitstops vai drošības mašīnas izbraukšana. Viss var notikt," Vebers centās nezaudēt optimismu.
Alonso savu minimālo uzdevumu – kvalifikācijā ieņemt ne zemāku vietu par otro starta rindu – izpildīja: viņam trešais rezultāts. Ja šādā izkārtojumā konkurenti arī finišētu, spānietim tituls būtu kabatā. Taču Alonso brīdināja: "Divas trīs iepriekšējās sacīkstes parādīja, cik ātri var mainīties situācija. Korejā Red Bull bija vadībā, taču palaida garām uzvaru tehnisku problēmu dēļ, Brazīlijā Mercedes pilotiem un Felipem Masam notika aizķeršanās startā... Visi 55 apļi jānobrauc bez nepatikšanām. Jā, sacīkste nebūs viegla, taču pagaidām mūsu izredzes ir ļoti labas."
Pagaidām, pagaidām, mēs tik ilgi negaidām. Jau startā Alonso, kurš centās izvairīties no jebkāda riska, palaida garām Batonu. Laikam jau spānietis un visa Ferrari komanda uzskatīja, ka Red Bull akcentu liks uz Veberu, un kļūdījās.
Jau pirmajā aplī trasē devās drošības mašīna – Vitantonio Ljuci ar savas formulas riteni gandrīz nosita Mihaelu Šūmaheru. Tālāk viss pagāja bez incidentiem, bet taktiskajā cīņā augstākajā līmenī. Alonso sākumā turējās ceturtais, viņam neko vairāk arī nevajadzēja, jo aizmuguri (aiz Vebera) piesedza Masa.
Jautājums bija, kad kurš veiks pitstopus. Veberu, lai uzliktu vidēji cietās riepas, no piektās pozīcijas boksos iesauca jau 12. aplī. Sākumā Ferrari tā kā domāja tūlīt to pašu atkārtot ar Alonso, taču eksperimentam izvēlējās Masu. Vēl pēc brīža riepas nomainīja arī Alonso, kurš trasē atgriezās priekšā Veberam, taču tālu aiz līderiem (otrā desmita vidū).
Tā nu viens aiz otra viņi riņķoja. Jau tobrīd bija skaidrs, ka Veberam titulu neredzēt, un radās aizdomas, ka austrālietis tika labprātīgi (pēc kvalifikācijas) upurēts, lai palīdzētu Fetelam, kurš uzņēmās brauciena vadību, un tikai Hemiltons ar Batonu spēja turēt viņa ātrumu.
Kamēr līderi iekrāja pārsvaru, Alonso iestrēga aiz Vitālija Petrova no Renault, kurš arī bija paspējis iebraukt boksos (tāpat kā Niko Rosbergs drošības mašīnas laikā), bet trasē atgriezās pirms galvenā titula pretendenta. Uzreiz jāsaka, ka Petrovs spānieti nepalaida garām līdz pat sacīkstes finišam, lai gan beigās Alonso veica vairākus izmisīgus mēģinājumus tikt tam garām. Pēc finiša krievu puikam (nu jau gan vīram) pat tika parādīta dūre, sak, ko jaucies titula sadalē. Petrovam, kurš cenšas noturēties Renault komandā, no tā gan ne silts, ne auksts. "Tāds ir sports – dažreiz tiec pie panākumiem, dažreiz – ne. Izlēmām uzmanību koncentrēt uz Veberu un kļūdījāmies," secināja Alonso.
Palika jautājums, kad pitstopus veiks pārējie Alonso priekšā braucošie, jo gadījumā, ja Fetels uzvar, spānieti apmierināja ne zemāka vieta par piekto. Kobajaši un Zutils iebrauca boksos – atpaliekot, bet otrs Renault pilots Kubica, ilgi aiz sevis noturējis Hemiltonu, kurš centās noķert Fetelu (pēc tam, kad Batons no līderpozīcijas pirmo un vienīgo reizi nomainīja riepas), trasē atgriezās vēl pirms Petrova. Alonso pēdējos apļos bija jāapsteidz abi Renault piloti, taču pat Petrovam garām netika... Septītā vieta spānieti nu nekādi neapmierināja, bet Fetels pēc finiša varēja gavilēt. Kā nu ne – pasaules čempiona tituls, turklāt diezgan negaidīti, bija kabatā. Abi McLaren braucēji, gods kam gods, cīnījās, kā katrā sacīkstē. Niko Rosbergs ar ceturto vietu apliecināja savas ambīcijas, bet Kubica ar Petrovu bija tik nepiekāpīgi attiecībā pret Alonso visdrīzāk tāpēc, ka Renault ir Red Bull dzinēju piegādātāja...
F-1 pelotonā daudzi sarkanos nemīl. Te nu rezultāts.
Red Bull tika abi sezonas tituli – gan uzvara pilotu vērtējumā, gan Konstruktoru kauss.
Līdz nākamajai sezonai gan necik tālu nav – starts jau 13. martā.
***
F-1 pasaules čempionāts
19. posms – Abū Dabī GP
1. Sebastjans Fetels (Vācija, Red Bull) 1.39:36,837
2. Lūiss Hemiltons (Lielbritānija, McLaren) +10,162
3. Džensons Batons (Lielbritānija, McLaren) +11,047
4. Niko Rosbergs (Vācija, Mercedes) +30,747
5. Roberts Kubica (Polija, Renault) +39,026
6. Vitālijs Petrovs (Krievija, Renault) +43,520
7. Fernando Alonso (Spānija, Ferrari) +43,797
8. Marks Vebers (Austrālija, Red Bull) +44,243
9. Haime Algersuari (Spānija, Toro Rosso) +50,201
10. Felipe Masa (Brazīlija, Ferrari) +50,868
Kopvērtējums. Piloti. Sebastjans Fetels 256, Fernando Alonso 252, Marks Vebers 242, Lūiss Hemiltons 240, Džensons Batons 214, Felipe Masa 144, Niko Rosbergs 142, Roberts Kubica 136, Mihaels Šūmahers 72, Rubenss Baričello 47 punkti. Konstruktoru kauss. Red Bull 498, McLaren 454, Ferrari 396, Mercedes 214, Renault 163, Williams 69, Force India 68, BMW-Sauber 44, Toro Rosso 13 punkti.