Pagājušajā nedēļā startēja Baltijas Futbola līgas trešā sezona, kas risinās zem "Triobet" zīmes. Turnīrs notika bez pompozas atklāšanas un visnotaļ klusi.
Lai arī kā cenšas Baltijas Futbola līgas organizatori, viņiem joprojām neizdodas padarīt šo turnīru par augsta ranga un prestiža sacensībām.
Starptautisko maču pieredze
Vairumam no Latvijas, Lietuvas un Igaunijas klubiem Eirokausi beidzas jau pēc pirmajiem diviem mačiem. Tādējādi Baltijas līga kļūst par labu iespēju gūt papildu spēļu pieredzi ar starptautisku pieskaņu. Šajās spēlēs viss notiek līdzīgi kā Eirokausos, jo komandas parasti ierodas mača norises vietā dienu iepriekš, apmetas viesnīcā, sagaida citvalstu tiesnešus... Katrā ziņā tie nav vienkārši pārbaudes mači.
Nav nevajadzīgu spēļu
Turnīra organizācijas komiteja, smeļoties no iepriekšējo divu gadu pieredzes, nolēmusi, ka grupu turnīri Baltijā pagaidām nav tik efektīva un ienesīga turnīra rīkošanas formula kā UEFA Čempionu līgā. Iepriekšējā sezonā vairākās grupas turnīra spēlēs nekas būtisks neizšķīrās, tāpēc klubi tās neuztvēra pietiekami nopietni, un šie mači kļuva par formalitāti. Organizatori ir mainījuši arī turnīra norises laikus, un tas vairs nesākas agrā pavasarī, kad komandas vēl tikai briest sezonai un nav uzņēmušas labāko kondīciju. Tagad Baltijas līga iesāksies rudenī ar astotdaļfināla spēlēm, pavasarī notiks ceturtdaļfināla un pusfināla spēles, bet vasarā – fināls.
Naudas balvu fonds
Vislabākais veids, kā pievilināt komandas turnīram, ir naudas piesolīšana. Šogad Baltijas līgā tikšot sadalīti 50 000 eiro. Skaitlis izskatās iespaidīgs, taču patiesībā tas esot domāts, lai segtu komandu izdevumus izbraucienos uz spēlēm. Proti, katram klubam par līdzdalību katrā no kārtām – neatkarīgi astotdaļfināla vai fināla – tiks piešķirti 1500 eiro. Īpaša prēmija pienāksies vienīgi finālmača uzvarētājam – pieci tūkstoši eiro.
Regulāras spēļu translācijas televīzijā
Baltijas līgas spēlēm ir izdevies izlauzties līdz televizoru ekrāniem. Tiesa, skatītāju auditorijas reitings šīm translācijām nav pārāk augsts, tāpēc tās atvirzītas uz retāk pieejamo TV kanālu "Viasat Sport Baltic". Tagad četras spēles no katras kārtas ir vērojamas šajā kanālā. Līgums ar "Viasat" noslēgts uz visnotaļ ilgu termiņu – sešiem gadiem.
Informācija internetā
Ja par Baltijas Futbola līgu spriestu vienīgi pēc internetā pieejamās informācijas, varētu domāt, ka risinās ļoti augstas kvalitātes spēles. Katrā ziņā turnīra mājaslapā www.balticleague.com atrodami visai plaši materiāli par komandām, kas startē šajā turnīrā. Līgas vadītāji apliecinājuši, ka ir ļaudis ar skatu uz rītdienu, jo gatavi informēt līdzjutējus par savām aktivitātēm ar nākotnes tehnoloģiju starpniecību, proti, ar pabiezu e–žurnālu.
- - -
Turnīra statuss
Baltijas Futbola līgas organizatoru centieni paaugstināt šī turnīra prestižu pagaidām nav vainagojušies ar panākumiem. Klubu prioritātēs tas joprojām paliek trešajā vai pat ceturtajā vietā aiz Eirokausiem, nacionālā čempionāta un valsts kausa izcīņas. Tiesa, šī situācija varētu radikāli mainīties jau tuvākajos gados, jo Baltijas līgas amatvīri lolo ideju, ka šī turnīra uzvarētājiem varētu piešķirt ceļazīmi uz Eirokausiem. Šis lēmums īr UEFA amatvīru kompetencē, taču jānorāda, ka savu vārdu varētu aizlikt UEFA izpildkomitejā ievēlētais Lietuvas Futbola federācijas prezidents Litaurs Varanavičs un Latvijas Futbola federācijas ģenerālsekretārs Jānis Mežeckis, kurš augstu kotējas Eiropas futbola varas gaiteņos.
Maza skatītāju interese
Futbola līdzjutēji joprojām negribīgi apmeklē Baltijas Futbola līgas spēles. Šajā ziņā akmens jāmet klubu vadītāju un turnīra organizatoru dārziņā. Pērnā rudens aktivitātes parādīja, ka skatītājus stadionā var piesaistīt arī uz šādām spēlēm, ja vien labi grib un pacenšas. Piemēram, pirms pusfināla mača Ventspilī tika apbraukātas vietējās skolas un izdalīti ielūgumi, tāpēc tribīnēs gaišā darbadienas laikā sapulcējās 1500 skatītāju. Par benefici līdzjutēju piesaistē, protams, kļuva 2008. gada Baltijas līgas finālmačs, kurā ar īpašām akcijām tika sapulcināti septiņarpus tūkstoši skatītāju. Tātad – ja grib, tad var!
Sponsoru trūkums
Baltijas Futbola līgas ģenerālsponsors ir bukmeikeru uzņēmums "Triobet". Tā paredz pērn parakstītais līgums uz trim gadiem. Organizatori var izdomāt skaistus saukļus (Trīs nācijas, divas laukuma puses, viens mērķis) un drukāt greznus bukletus, taču ar atbalstītāju pievilināšanu joprojām neveicas. Jā, ir noslēgti vairāki līgumi ar interneta medijiem, un ir panāktas dažas bartera vienošanās (ar "Hansabuss" par pārvadājumiem, ar "Demosphere" par mājaslapas uzturēšanu internetā), taču taustāmas eiro banknotes turnīra kontā neienāk.
Iekrātie parādi
Vairāki klubi joprojām sūdzas, ka nav samaksāti parādi par līdzdalību iepriekšējo gadu Baltijas līgas turnīros. Pašreizējie turnīra organizatori, kuru smaguma centrs ir pārvietojies uz Igauniju, novēršas no šiem parādiem kā velns no krusta – prasiet no tiem, kas toreiz rīkoja šo turnīru. Tā arī nav skaidrs, kas un kad vispār atdos šīs reglamentos ierakstītās naudas summas. Starp citu, arī par pašreizējā finansējuma izmantošanu nav kristāldzidra skaidrība, jo savulaik tika deklarēts, ka "Triobet" ziedos turnīram 150 tūkstošus eiro gadā. 50 no tiem tiek sadalīti naudas balvās. Bet kur paliek atlikušie 100 tūkstoši?!
***
"Triobet" Baltijas līga
Astotdaļfināla pāri
"Banga" (Lietuva) un "Ventspils" (Latvija)
"Dinaburg" (Latvija un "Vetra" (Lietuva)
"Jūrmala" (Latvija) un "Ekranas" (Lietuva)
"Šiauliai" (Lietuva) un "Flora" (Igaunija)
"Tauras" (Lietuva) un "Levadia" (Igaunija)
"Suduva" (Lietuva) un "Trans" (Igaunija)
"Sillamae Kalev" un "Skonto" (Latvija)
(Igaunija) "Nomme Kalju" un "Liepājas metalurgs"
(Igaunija) (Latvija).