Calko sasniedz vēsturisku finišu Lemānas 24 stundu sacīkstēs

© ARC bratislava

Šo pēcpusdien finišēja Lemānas 24 stundu brauciens, kurā pirmo reizi vēsturē bija pārstāvēts arī Latvijas karogs. 258 tūkstošu skatītāju priekšā Konstantīns Calko palīdzēja "ARC Bratislava" komandai sasniegt finišu, izpildot galveno uzdevumu šajās leģendārajās sacensībās.

LMP2 klases ekipāžai, kuras sastāvā ietilpst arī pieredzējušais komandas boss Miro Konopka un jauniņais Riks Breukerss, bija jāstartē no 28. pozīcijas, tomēr jau iesildīšanās apļa beigās dzeltenais "Ligier" prototips ar 49. numuru uz sāniem ieripoja boksos. Kad pārējie vairāk nekā 13 kilometrus garajā trasē bija veikuši pusi pirmā apļa, mašīna beidzot devās cīņā.

Jau tobrīd "ARC Bratislava" bija atkritusi uz pēdējām pozīcijām, bet trasē neizdevās noturēties ilgi, jo turpinājās problēmas ar "McLaren Technology Group" ražojuma ģeneratoru, kas pievīla jau kvalifikācijā, bet šķietami bija saremontēts.

Kad sacīkstēs jau bija aizritējušas aptuveni divas stundas, dzeltenā mašīna pēc ilgāka pārtraukuma atkal izbrauca trasē, tomēr tas nozīmēja atkrišanu uz beigu galu un piekāpšanos arī krietni lēnāko GTE klašu braucējiem. Problēmas bijušas ne vien ar ģeneratoru, kas boksos tika nomainīts, bet arī plīsušu riepu.

Tikai brīdī, kad bija aizvadītas jau vairāk nekā četras pirmās sacensību stundas, mašīnā uz maiņu beidzot pirmo reizi kāpa daugavpilietis Konstantīns Calko, tiesa cīņu sākot no beigu pozīcijām un zaudējot daudzus apļus ne vien līderiem, bet arī savā klasē priekšā esošajām ekipāžām. Toties šis mirklis bija vēsturisks, jo pirmo reizi Lemānas sacīkšu vēsturē trasē izbrauca ne vien pirmais latviešu autosportists, bet arī pirmais Baltijas valstu pārstāvis - neviens igaunis un lietuvietis līdz šim vēsturiskajā diennakts braucienā nav piedalījies.

Pirmo sev atvēlēto laiku Calko trasē nobrauca bez lielām problēmām, bet pēc tam atkal notika plānotā pilotu maiņa. Jāpiemin, ka Calko uzdevums jau sākotnēji bija braukt vakarā un naktī, kad apstākļi ir sarežģītāki.

Kad bija aizritējušas gandrīz septiņas stundas kopš starta, no trases izslīdēja Konopka, kuram vienīgajam no komandas braucējiem jau ir pieredze Lemānā, tomēr samērā ātri izdevās atgriezties trasē un sacīkstes turpināt. Diemžēl pēc pusnakts atkal nācās ilgāku laiku pavadīt boksos tehnisku problēmu dēļ.

Naktī pie stūres atkal sēdās Calko, kurš jau iepriekš pierādījis, ka spēj pabraukt krietni ātrāk par abiem komandas biedriem. Šoreiz gan brauciena laikā gadījās ķibele - tika uzbraukt citas mašīnas atlūzām, tāpēc nācās doties pitstopā uz auto purngala nomaiņu, kas tika paveikts bez liekas aizķeršanās.

Aptuveni 30 minūtes pirms 12 stundu atzīmes Calko piedzīvoja iespaidīgu izlidošanu no trases "Porsche" vārdā nosaukto līkumu sērijā un apstājās grants joslā. Jāpiemin, ka šajā vietā vēl ne tik sen bija barjeras un šāda saslīdēšana varēja beigties ar smagu avāriju, tāpēc var teikt, ka šoreiz gadījās veiksme neveiksmē. Mašīnu izdevās dabūt trasē un lēnām nācās turpināt ceļu uz boksiem - divās riepās bija izplēsti pamatīgi caurumi.

Sacensību vidū Calko, Konopkas un Breukersa trijotne atradās 54. pozīcijā kopējā vērtējumā un 23. vietā savā ieskaitē. Tomēr varēja secināt, ka garajā trasē, braucot ar krietni vājāko "Ligier" markas auto, "ARC Bratislava" ātrums nebūt nav slikts, taču daudz laika zaudēts dažādu problēmu dēļ. Komanda par savu mērķi tobrīd izvirzīja finišēšanu, jo augstus rezultātus sasniegt būtu faktiski neiespējami.

Pēc pitstopa Calko atgriezās trasē un viņa ātrums bija ļoti labs - no vadošajām LMP2 klases ekipāžām latvietis izrādījās vien pāris sekundes lēnāks, pierādot, ka debijas sacīkstēs, braucot ar krietni vājāko "Ligier" markas auto, "ARC Bratislava" komandas ātrums nebūt nav slikts.

Pēc "naktsmaiņas" Calko devās atpūsties, bet apmēram astoņas stundas pirms finiša atkal sēdās mašīnā. Lai gan komandas biedri lielas drāmas nebija piedzīvojuši, tomēr arī cerēt uz ievērojamu kāpumu rezultātos nebija pamata, latvieša ātrums bija pat pārsteidzoši labs - pēc atgriešanās trasē Calko nereti uzrādīja līdzvērtīgus apļu laikus ar tā brīža vadošajām ekipāžām LMP2 klasē.

Uz laiku palaidis pie stūres Breukersu, pie stūres atkal sēdās Calko un turpināja rādīt atzīstamu sniegumu pat salīdzinājumā ar vadošajās pozīcijās esošajiem sportistiem, bet nedaudz vairāk kā divas stundas pirms laika atskaites beigām pakutināja nervus līdzjutējiem, piedzīvojot sadursmi. Bijušais F1 pilots Nelsons Pikē juniors, kurš tobrīd plānoja apdzīt "ARC Bratislava" komandas mašīnu par apli, brutāli uztriecās virsū Calko, abiem saslīdot, tomēr spējot turpināt braukšanu. Pikē vēlāk par sadursmes izraisīšanu saņēma desmit sekunžu sodu.

Izstājoties 11 ekipāžām un pēdējo maiņu veicot Konopkam, "ARC Bratislava" komanda finišu sasniedza 46. pozīcijā kopējā ieskaitē un guva 20. vietu savā klasē, sacensībās vairāk nekā 13 km garajā trasē nobraucot 314 apļus. Calko pierādīja, ka spēj būt ātrākais no trijotnes, un ātrāko no apļiem ar "Ligier" prototipu izdevās veikt 3 minūtēs un 33.096 sekundēs - tas bija temps, kādu LMP2 klasē uzrādīja pirmā desmitnieka ekipāžas.

Atgūstoties no neveiksmes naktī, kad tika zaudēti daudzi apļi un pirmā pozīcija, stundu pirms finiša vadībā tomēr izdevās atgriezties Timo Bernhardam, Brendonam Hārtlijam un Ērlam Bamberam no "Porsche" komandas, kuri arī kļuva par uzvarētājiem gan absolūtajā ieskaitē, gan LMP1 klasē. Par LMP2 klases uzvarētājiem kļuva "Jackie Chan DC Racing" vienības braucēji Ho-Pins Tongs, Tomass Lorēns un Olivers Džarviss, kuriem kopējā ieskaitē otrā vieta. Dramatiskā cīņā uz pirmo vietu paceļoties apli pirms finiša, uzvaru GTE Pro klasē guva Darena Tērnera, Džonatama Adama un Daniela Serras pārstāvētā "Aston Martin Racing" komanda, bet GTE Am kategorijā par Lemānas uzvarētājiem kļuva Roberts Smits, Vils Stīvenss un Drīs Vantūrs no "JMW Motorsport".

Svarīgākais