Dramatiskās pārmaiņas F1 čempionātā 2014. gadā

Visas komandas savus spēkus šobrīd velta 2014. gada mašīnu plānošanas un izgatavošanas procesam. Par to, ka Formula 1 jau nākamajā sezonā sāks jaunu ēru savā vēsturē, minēts gana daudz. Bet kas īsti būs šīs pārmaiņas?

Atgriežas turbo ēra

Pirmā un galvenā lieta ir jaunu motoru ieviešana. Ja agrāk F1 komandas savus dzinējus varēja uzlabot vai veidot no jauna kaut vai katru sezonu, šobrīd to attīstība jau kopš 2007. gada ir iesaldēta. Nākošgad viss mainīsies, jo pašlaik "Mercedes", "Renault" un "Ferrari" fabrikās top jaunie sešu cilindru 1.6 litru turbo motori, kas nomainīs kopš 2006. gada izmantotos astoņu cilindru 2.4 litru atmosfēriskos dzinējus. Tā būs turbo motoru atgriešanās Formulā 1 pirmo reizi kopš 1988. gada.

Ražotāji nedrīkstēs atpalikt

Tehniski tie visai ievērojami atšķirsies no pašreiz izmantotajiem. Piemēram, tie tiks ierobežoti no pašreizējiem 18 000 līdz 15 000 apgriezieniem minūtē. Tiesa, arī šo motoru attīstība ar gadiem tiks iesaldēta, taču jau tagad izskanējušas bažas, ka gadījumā, ja kādam no ražotājiem laicīgi nebūs pa spēkam uzlabot savus izstrādājumus, lai tie būtu pietiekami spējīgi konkurēt, F1 čempionāts var zaudēt kādu no tiem, līdzīgi kā šobrīd tas ir ar "Cosworth". Pie šāda motora izstrādes darbojas arī "Honda" rūpnīca, kas Formulā 1 gatavojas atgriezties 2015. gadā un jau šobrīd ir noslēgusi sadarbības līgumu dzinēju piegādes jomā ar "McLaren". Nākamgad slavenā britu komanda vēl izmantos "Mercedes" piedāvāto motoru.

Cits pilotēšanas stils

Jaunie motori radīs lērumu izmaiņu formulu tehniskajās niansēs. Tā kā tiem būs lielāks griezes moments, mašīnas jaudas un saķeres attiecība mainīsies, līdz ar to, lai tās līkumos savaldītu, būs vajadzīgas lielākas prasmes un atšķirīgs pilotēšanas stils. Jaunie tehniskie noteikumi arī paredz, ka no nākošā gada F1 bolīdiem jākļūst taupīgākiem - līdzšinējo 150 kg vietā uz katru sacīksti pilots saņems vairs tikai 100 kg degvielas. Lai gan motori būs taupīgāki, nav zināms, vai tie būs vienlīdz taupīgi. Nevajag gan domāt, ka mēs regulāri redzēsim trasē bez benzīna palikušas mašīnas - šiem motoriem būs opcija samazināt to jaudu, ja degvielas kļuvis par maz. Taču tas viss nozīmē, ka pilota uzdevums būs taupīt degvielu un, ja viņš to nemācēs izdarīt gana labi, daļu sacīkstes var nākties aizvadīt ar vairāk kā sekundi aplī lēnāku auto nekā tas ir patiesībā. Ja runājam par cīņu starp vadošajiem braucējiem, tad tas nav maz.

Vairāk alternatīvās enerģijas

Kopā ar jaunajiem motoriem Formulā 1 parādīsies jaunas atjaunojamās enerģijas sistēmas. Jau vairākus gadus visiem labi pazīstama KERS (kinetiskās enerģijas atjaunošanas sistēma), kas bremzēšanas laikā uzkrāto enerģiju ļauj izmantot paātrināties. Nākamgad būs vesels atjaunojamo enerģijas sistēmu kopums. Zinot, ka pilotiem tās vēl būs jāiemācās efektīvi izmantot, turklāt tik jauna tehnoloģija noteikti sagādās arī sāpīgus brīžus (KERS sistēmas joprojām mēdz salūzt visai bieži), būs interesanti. Jauno sistēmu kopumu sauks vienkārši par ERS (enerģijas atjaunošanas sistēmas). Ja KERS šobrīd uz 7 sekundēm aplī spēj dot papildus 80 zirgspēkus, 2014. gadā tas jau būs 161 papildus zirgspēks, turklāt uz 33 sekundēm aplī. Ņemot vērā, ka vidēji pilots trasē ar pilnu gāzi brauc 50 sekundes katrā aplī, ERS būs ļoti svarīgs apsekts rezultātu uzrādīšanā.

Aerodinamikai arvien svarīgāka loma

Jo īpaši pēdējos gados arvien svarīgāku lomu spēlē aerodinamika un šobrīd šīs jomas inženieriem ir darba pilnas rokas. Jaunie noteikumi paredz, ka turpmāk F1 formulām būs tikai viens izpūtējs, kura izeja novirzīta uz aizmugurējā antispārna pusi. Kā izplūdes gāzu plūsmu sadalīt tā, lai tā dotu maksimālu labumu, aerodinamikas speciālistiem ir jāpalauza galvas. Un ir skaidri redzams, ka difuzoru sistēmas mēdz būt pat noteicošais faktors pēdējo gadu F1 mašīnu ātrumā.

Riepu ražotājiem papildus galvassāpes

Liels nezināmais ir riepas, jo pēc tam, kad par oficiālo šīs svarīgās komponentes piegādātāju kļuva "Pirelli", gumijas sastāvs ir nemitīgi mainīts un arī šobrīd nav skaidrs, kādas riepas tiks izmantotas 2014. gadā. F1 vadība formāli ir piekritusi pagarināt līgumu ar itāļu kompāniju, taču aizvien ir daudz neskaidrību. Pirmkārt, "Pirelli" vēlas, lai komandas pašas vairāk iesaistās praktisku padomu sniegšanā, otrkārt, ir skaidrs, ka tādas pašas riepas kā šogad atstāt nedrīkstēs, jo piloti par tām izteikuši daudz negatīvu piezīmju, turklāt nākamgad mašīnas daudz vairāk slīdēs, kas nozīmē, ka gumijai būs jābūt izturīgākai. "Pirelli" tas viss ir vienas vienīgas galvassāpes, bet mums - papildus intriga pirms 2014. gada sezonas.

Mašīnas kļūs neglītas?

Turbo motoriem būs ne vien atšķirīgs izmērs, bet arī radusies nepieciešamība to mašīnā novietot savādākā pozīcijā, lai izmantotu visas to dotās priekšrocības. Tas savukārt nozīmē, ka radikāli jāmaina jauno auto dizains. Šobrīd vēl pat spāņu vai itāļu dzeltenajā presē nav parādījies neviens zīmējums, kā izskatīsies kāds no 2014. gada spēkratiem, taču aizkulisēs jau baumo, ka tie būs salīdzinoši neglīti, ja vien to vispār iespējams sacīt par F1 automobiļiem. Lai gan "Ferrari" testpilots Pedro de la Rosa neatklāj, kā ir patiesībā, kādā intervijā viņš izteicies, ka komandu pārstāvji jau šobrīd interesējas, vai konkurentiem ir tik pat neglīta dizaina auto kā viņiem. Tehniskie noteikumi arī paredz, ka turpmāk auto priekšējais antispārs nedrīkstēs atrasties augstāk kā 185 mm virs zemes, kamēr tagad tie ir līdz 550 mm.

F1 bolīdi skanēs savādāk

Lai gan publiski šos jaunos motorus parastie mirstīgie nav redzējuši, rūpnīcas jau ir izplatījušas audio celiņus, kuros dzirdama to skaņa. Ilgu laiku daudzi bažījās, ka līdz ar jauno motoru ieviešanu Formula 1 zaudēs savu vienu no zīmīgākajām iezīmēm - spalgo skaņu, kas nāk no mašīnām. Šie motori patiešām būs klusāki, ar dobjāku skaņu, līdzīgi kā astoņdesmitajos gados, kad turbo dzinēji bija panākumu atslēga.

"Mercedes" turbo motora skaņa:

Vai sagaidīsim biežus sodus?

Ir mazliet naivi cerēt, ka jaunie motori un sistēmas, kādas Formulā 1 vēl iepriekš nav redzētas, nekad nelūzīs. Tomēr, ja šobrīd katram pilotam uz sezonu ir atvēlēti astoņi motori, tad 2014. gadā tās vairs būs tikai piecas motoru komponentes. Respektīvi, ja vienam pilotam salūzt ERS, turbīna, izpūtējs, KERS baterija un iepriekš minētās komponentes regulējošā elektroniskā sistēma, nāksies izmantot sesto komponenti, kas savukārt nozīmēs desmit starta vietu sodu. Šobrīd sods tiek piemērots vien par dzinēja maiņu. Tiesa, par izturību tiek domāts, jo inženieriem ir jāpanāk ka 2000 km vietā, kas ir to pašreizējais minimālais resurss, ir jāspēj izturēt 4000 km. Interesanti, ka līdz ar to šie motori kļūst derīgi izmantošanai pat Lemānas 24 stundu braucienā un ir pilnīgi skaidrs, ka tas tuvākajā nākotnē arī tiks darīts.

Vēl garāka sezona, četras jaunas trases un testi sezonas laikā

It kā nepietiktu vien ar radikālajām pārmaiņām F1 mašīnu konstrukcijās. Arī sezona kļūs garāka, turklāt ievērojami. Ja vien nenotiks kādas pārmaiņas, pašreizējo 19 posmu vietā, kas jau tā ir salīdzinoši daudz, nākošgad F1 tituls pirmo reizi vēsturē tiks izspēlēts 22 posmu ietvaros. Sezona startēs 16. martā, bet noslēgsies tikai 30. novembrī, bet klāt nāks četras jaunas trases - Soči (Krievija), Ņūdžersijā (ASV), Mehiko (Meksikā) un Špīlbergā (Austrijā). Savukārt Indijas "Grand Prix" vairs nenotiks, jo F1 vadība vēlas, lai šis posms notiktu pavasarī, taču indieši nav gatavi divas sacīkstes sarīkot ar tik mazu laika starpību. Rezultātā nolemts, ka Indija atgriezīsies kalendārā 2015. gadā. Papildus tam, ka tagad vēl vairāk sacīkšu notiks ar nedēļas pauzi starp posmiem, 2014. gadā atkal tiks atļauti testi sezonas laikā. Vēl nav zināms, kad tie risināsies, taču ir pilnīgi skaidrs, ka tādi būs četri, katri pa divām dienām un notiks Eiropā. Tikmēr faktiski sezona startēs jau janvārī, kad sāksies F1 ziemas testi. Arī šogad tie notiks trīs kārtās, katrā pa četrām izmēģinājumu braucienu dienām.

Treniņbraucieni kļūs garāki

Arī sportiskos noteikumus skārušas vairākas izmaiņas, kam vērts pievērst uzmanību. No nākošā gada pirmā treniņbraucienu sesija pagarināta par 30 minūtēm un turpmāk ilgs 2 stundas, turklāt komandas tiek mudinātas treniņos vēl vairāk kā līdz šim izmēģināt savus testpilotus, ņemot vērā, ka turpmāk vairs pēc sezonas beigām nenotiks jauno talantu F1 testi. Ātrums boksu celiņā tikmēr no 100 km/h tiek samazināts uz 80 km/h, bet piloti par pārkāpumiem trasē turpmāk saņems soda punktus. Ja šis soda punktu skaits sasniegs 12, pilots tiks diskvalificēts uz vienu posmu.