No tankkuģa, kas pagājušajā nedēļā uzskrēja uz rifa pie Jaunzēlandes krastiem, tiek izsūknēta nafta, lai mazinātu noplūdi. Naftas plankums ap kuģi ir sasniedzis piecu kilometru platumu, un tuvāko dienu laikā piesārņojums varētu sasniegt piekrasti.
Pagājušajā trešdienā pie Jaunzēlandes Ziemeļsalas krastiem avarējušā kuģa Rena tilpnēs ir 1700 tonnu naftas. Pastāv bažas, ka Libērijā reģistrētais un Grieķijas uzņēmumam piederošais kuģis varētu pārlūzt uz pusēm un nogrimt – tas nozīmētu lielāko ekoloģisko katastrofu Jaunzēlandē pēdējo gadu desmitu laikā. Pēc vakar saņemtajām ziņām, slodze dažādās kuģa korpusa daļās atrodas pieļaujamajās robežās, un ir cerība, ka sliktākais scenārijs nepiepildīsies. Tomēr gaidāms, ka tuvākajās dienās vēja ātrums pastiprināsies un viļņi būs augstāki, tāpēc arī kuģa korpusa slodze var pieaugt. Līdz šim no bojātā kuģa jūrā ir izplūdušas 20 līdz 30 tonnas naftas un piesārņojuma plankuma platums sasniedzis piecus kilometrus, vēsta BBC. Gaidāms, ka līdz trešdienai naftas plankums sasniegs piekrasti, tādējādi apdraudot ne tikai jūras dzīvniekus, bet arī Plenti līča pludmali. Glābēji ķer un mazgā ar naftu notriepušos putnus, kurus vēl ir iespējams glābt. Šajā teritorijā mīt daudz jūras dzīvnieku: vaļu, delfīnu, pingvīnu un citu sugu pārstāvju.
Lai naftu no kuģa tilpnēm izsūknētu, ir vajadzīgas vismaz divas dienas. Naftas sūknēšana no avarējušā kuģa tilpnēm sākās tikai nedēļas nogalē, kad notikuma vietā no Austrālijas un Jaunzēlandes tika nogādāta tehnika un ieradās speciālisti. Līdz tam vienīgais izmantotais noplūdes seku novēršanas līdzeklis ir bijis naftu neitralizējošu ķimikāliju kaisīšana ūdenī, ziņo AFP.
Jaunzēlandes premjerministrs, kurš vakar ieradās notikuma vietā un ar helikopteru tika aizvests līdz avārijas vietai 22 kilometrus no krasta, paziņoja, ka notikušajam nav acīmredzama skaidrojuma. «Cilvēkiem ir zināms, ka šajā vietā atrodas rifs, un tomēr kuģis nakts laikā un, atrodoties mierīgos ūdeņos, tajā ietriecās,» pēc avārijas vietas apskates vakar sacīja Dž. Kejs. «Tas liecina, ka bija noticis kaut kas ārkārtējs, un mēs gribam saprast, kas.» Viņš informēja, ka par notikušo avāriju ir sāktas divas izmeklēšanas.
Pēc tam, kad nafta no kuģa būs atsūknēta, glābēji centīsies kuģi novilkt no sēkļa. Pašlaik glābšanas darbos ir iesaistīti aptuveni 250 cilvēku, bet tīrīšanas darbos nekavējoties ir iespējams nosūtīt vēl arī 300 karavīru.