General Motors atkal grib pārdot Opel

Koncerns General Motors (GM) no jauna apsver domu par zaudējumus nesošā autorūpniecības uzņēmuma Opel pārdošanu – par to ziņo Vācijas izdevumi Der Spiegl un Auto Bild. Šāda ideja iepriekšējo reizi parādījās 2009. gadā, bet toreiz GM pēdējā brīdī no tās atteicās. Opel iespējas mainīt savus īpašniekus pašlaik gan neapstiprina.

Pirms diviem gadiem GM atradās bankrota priekšā, un toreiz ar Vācijas valdības palīdzību tika atrasti divi iespējamie Opel pircēji – Itālijas Fiat un Kanādas–Austrālijas autodaļu uzņēmums Magna, no kuriem pēdējais bija piekritis iegādāties 55 procentus Opel akciju. Tomēr, kad pircēji bija atradušies, GM nolēma Opel tomēr paturēt, šādā veidā gan izjaucot darījumu, gan arī radot nesaskaņas ar Vācijas valdību.

Tagad jautājums par Opel pārdošanu atkal ir dienaskārtībā, jo GM Eiropas atzars, kura zināmākie zīmoli ir Opel un Vauxhall, koncernam joprojām nes zaudējumus, lai arī citur pasaulē GM atzari jau ir atguvušies no krīzes. Jau martā uz jautājumu, cik ilgu laiku rezultātu sniegšanai koncerns Opel ir atvēlējis, GM vadītājs Dens Akersons atbildēja, ka viņa pacietība zūd.

Arī Stīvs Ratners, ko ASV prezidents Baraks Obama iecēla par GM un cita finanšu grūtību skarta autoražotāja Crysler glābšanas procedūru pārraudzītāju, nesen izteicās, ka turpmāki zaudējumi, ko koncernam rada Opel, nav pieņemami.

Kā norāda Der Spiegel, koncerna vadība acīmredzot ir guvusi pārliecību, ka uzņēmums vairs nav atkarīgs no Opel tehnoloģijām, tādējādi ir zudis iemesls šo apakšvienību paturēt. GM var izmantot ekonomiskos dzinējus, ko ražo uzņēmuma Korejas atzars, ko agrāk sauca par Daewoo.

Pašlaik par iespējamajiem Opel pircējiem tiek uzskatītas Ķīnas autorūpniecības kompānijas, kā arī koncerns Volkswagen. Vācu autogiganta interese par Opel varētu būt saistīta ar to, ka tas nevēlas, lai Ķīnas autoražotāji iegūtu piekļuvi Eiropas tirgum. Arī pirms diviem gadiem Volkswagen apsvēra iespēju Opel iegādāties un analizēja, vai Opel iederētos šī koncerna sastāvā.

Pašlaik Volkswagen no komentāriem ir atteicies, vēsta Reuters.

Opel neapstiprina izskanējušo informāciju, ka drīzumā varētu mainīt saimniekus. Uzņēmuma vadītājs Karls Frīdrihs Štrāke intervijā izdevumam Der Spiegel izteicās, ka runas par Opel pārdošanu pašlaik ir tikai nepamatoti spriedelējumi un baumas un ka uzņēmums tos nekomentēs. Opel strādnieku interešu pārstāvniecības vadītājs Klauss Francs izskanējušo informāciju par uzņēmuma pārdošanu nodēvēja par «diversīvu manevru», ko sarīkojuši konkurenti, lai novērstu uzmanību no tā, ka uzņēmuma rādītāji pēdējā laikā uzlabojoties.

Kad 2009. gadā izjuka darījums ar Opel pārdošanu, jaunieceltais GM Eiropas atzara vadītājs Niks Reilijs lēsa, ka uzņēmuma problēmu novēršanai būs nepieciešami 3,3 miljardi eiro. Pērn Opel arī vērsās pie vairāku Eiropas valstu valdībām – tai skaitā Lielbritānijas, Spānijas un Vācijas – ar lūgumiem pēc finansiāla atbalsta, tomēr pagājušā gada jūnijā uzņēmums paziņoja, ka atsauc visus Eiropas valstīm izteiktos lūgumus pēc palīdzības.

Pagājušajā gadā Opel strādāja ar 1,6 miljardiem eiro zaudējumiem.

Svarīgākais