Pagājušās sestdienas vakarā Tallinas ostā beidzās tehniski sarežģīta operācija, kuras laikā no ūdens tika izcelta pagājušā gadsimta trīsdesmitajos gados būvēta zemūdene "Lembit", ko Igaunijas Jūrniecības muzejs plāno izstādīt publiskai apskatei hidroplānu angāros.
Lai 600 tonnu smago zemūdeni izceltu no ūdens, hidroplānu piestātnē tika uzbūvēts 100 metru garš eliņš, teica Igaunijas Jūrniecības muzeja pārstāvji. Izcelšanas laikā zemūdeni balstīja astoņus metrus gari pontoni, bet no ūdens tā tika izvilkta ar bruņutransportieri BTS-4A.
Igaunijas Jūrniecības muzeja direktors Urmass Dresens sacīja, ka operācija prasījusi vairāk laika, nekā plānots, bet ka rezultāts bijis pūļu vērts.
"Nākamā mēneša laikā mēs veiksim korpusa tīrīšanas un krāsošanas darbus, lai pēc tam šī Igaunijas jūrniecības vēstures pērle varētu ieņemt cienīgu vietu angāros," teica muzeja vadītājs.
Pēc muzeja pārstāvju teiktā, Tallinas ostas hidroplānu piestātni pēdējo divu dienu laikā apmeklējuši aptuveni 2000 cilvēku, lai vērotu zemūdenes izcelšanas darbus, bet vēl ap 18 000 interneta lietotāju vērojuši operāciju video tiešraidē Igaunijas portālā "Delfi".
Zemūdenes "Lembit" izcelšana no ūdens un novietošana angārā prasīja gandrīz 20 stundas laika un izmaksāja 362 970 eiro (255 096 latus).
"Lembit" būvēta 1936.gadā Anglijā pēc Igaunijas pasūtījuma. Līdz 1940.gadam, kad Igauniju okupēja Padomju Savienības karaspēks, zemūdene "Lembit" piederēja Igaunijas Kara flotei, bet vēlāk tā tika iekļauta Padomju Savienības Baltijas Kara flotē. Otrā pasaules kara laikā "Lembit" piedalījās vairākās kaujas operācijās, pavadot jūrā 109 dienas un torpedējot vairākus kuģus. Pēc kara "Lembit" tika izmantota kā mācību zemūdene. 1979.gadā zemūdene tika atdota muzejam.
Pēc muzeja pārstāvju teiktā, "Lembit" ir vienīgā šīs sērijas zemūdene, kas saglabājusies līdz mūsdienām bez nopietnas pārbūves. Pat Lielbritānijā, kur "Lembit" būvēta, zemūdenes no šī laika posma vairs nav saglabājušās. Līdz pat šā gada 21.maija rītam "Lembit" bija pasaulē vecākā joprojām peldošā zemūdene.