Liela naftas noplūde Ķīnā

Pēc naftas vadu sprādziena Ķīnas ziemeļaustrumu piekrastē nafta piesārņojusi plašu teritoriju. Tā ir viena no lielākajām šāda veida avārijām Ķīnā.

Divas naftas caurules Ļaoņinas provincē uzsprāga pagājušajā piektdienā, izraisot arī spēcīgu ugunsgrēku, kura liesmas sniedzās

30 metru augstumā. Noplūde ir apturēta, tomēr ūdeņos izplūda 1500 tonnu naftas. Pirmdien sākās spēcīgi vēji, kas piesārņojumu izplatīja tālāk ūdenī, un pašlaik, pēc Ķīnas valdības sniegtajiem datiem, okeāns ir piesārņots 430 kvadrātkilometru platībā. Glābšanas darbu laikā dzīvību zaudējis viens cil-vēks – spēcīgo viļņu dēļ no kuģa klāja nokrita un naftā noslīka 25 gadus vecais ugunsdzēsējs Džans Ļans, vēsta AP.

Sprādziena iemesls nav zināms. Cauruļvadi pieder China National Petroleum Corp., kas ir Āzijas lielākais naftas un dabasgāzes ražotājs.

Pēc vides draugu organizācijas datiem, šī katastrofa ir pēdējos gados lielākā, kas notikusi Ķīnā, tomēr tā ir krietni mazāka par katastrofu Meksikas līcī, kur trīs mēnešu laikā izveidojies 7000 kvadrātkilometru naftas plankums.

Piesārņojums tiek neitralizēts, izmantojot šķīdinātājus, naftu patērējošas baktērijas – ik dienas ūdenī tiek izlietas 30 tonnas šķīduma ar šādiem mikroorganismiem, strādā arī 800 savākšanas laivas un 40 kuģi. Pēc oficiālās aģentūras Siņhua ziņām, ūdenī 15 kilometru garumā ir izvietotas naftas barjeras, kam jāierobežo piesārņojuma pārvietošanās.

Arī piekrasti noplūdes dēļ klāj bieza naftas kārta. Dzjinšitaņas pludmales administrācijas komitejas pārstāvis laikrakstam Beidzjin cjin bao stāstīja, ka nav pieejami atbilstoši tīrīšanas materiāli un ekipējums, tāpēc nafta pludmalē tiek izskalota aizvien biezākā slānī.

Avārijas dēļ ir apgrūtināts arī naftas transports no Daļaņas ostas eksplozijas vietas tuvumā. Lai netraucētu tīrīšanas darbus, pēdējo četru dienu laikā ostā nav ļauts iebraukt apmēram 420 kuģiem. Parasti cauri ostai ik dienas tika nogādāti 30 tūkstoši līdz 50 tūkstoši tonnu naftas, kas pēc tam nonāk rūpnīcās Ķīnas dienvidos. Naftas rezervju tur pietiks desmit dienām, un pašlaik naftas cenu svārstības dienvidu reģionā nav vērojamas. Tomēr arī uzkopšanas darbi prasīs vismaz desmit dienas, ja ne vairāk.

Glābšanas darbus atvieglo vēja maiņa, kas tagad pūš krasta virzienā. Tomēr tas vēl negarantē, ka nafta nenonāks tālāk Dzeltenajā jūrā un starptautiskajos ūdeņos. Zvejnieki ir nobažījušies, ka zvejas vietas ekoloģiskajā katastrofā būs iznīcinātas. Savukārt Daļaņa agrāk tika uzskatīta par vienu no dzīvošanai piemērotākajām Ķīnas pilsētām.

Svarīgākais