Mehiko aicina braukt ar velosipēdiem

Lai uzlabotu gaisa kvalitāti, Meksikas galvaspilsēta saviem iedzīvotājiem piedāvā īrēt velosipēdus, ko var saņemt kādā no 85 maiņas punktiem.

Šogad Mehiko pašvaldība 85 novietnēs visā pilsētā ir izvietojusi 1100 velosipēdu. Pirmajos trīs mēnešos četri tūkstoši cilvēku ir bijuši gatavi samaksāt 24 dolārus par lietotāja karti, kas ikvienā no novietnēm ļauj paņemt velosipēdu uz pusstundu. Desmit minūtes pēc tam, kad velosipēds kādā no maiņas punktiem nodots atpakaļ, braucējs drīkst ņemt nākamo.

Šā gada laikā pašvaldība cer iegūt 24 tūkstošus reģistrētu lietotāju. Pašreizējā statistika dod pamatu optimismam – velosipēdi ir lietoti 50 tūkstošus reižu, taču līdz šim ar tiem nav noticis neviens satiksmes negadījums, un arī nozagts neviens braucamrīks nav.

Pirmie velosipēdu maiņas punkti parādījās pagājušā gadsimta 60. gados, un pašlaik darbojas daudzviet pasaulē. Viens no lielākajiem ir Parīzē, kur sākotnēji problēmas radīja gan velosipēdu zādzības, gan nelaimes gadījumi, tomēr Parīzes pašvaldība ne tikai ir palielinājusi maiņas punktu skaitu, bet arī ieguldījusi pūles cilvēku izglītošanā. 115 tūkstoši braucienu ar īrētajiem velosipēdiem, kas Parīzē notiek ik dienas, ir krietni atslogojuši arī satiksmi, raksta AP.

Mehiko velosipēdu maiņas programma Ecobici ir daļa no 15 gadu plāna, kas izmaksās miljardu dolāru gadā un ko apmaksā Meksikas federālā valdība, Pasaules Banka un ANO. Plāns paredz ieviest jaunus autobusus, kas taupa enerģiju, vienu dienu nedēļā, kad Mehiko ielās nebrauc vieglās automašīnas, kā arī metro sistēmas uzlabojumus. Katru svētdienu autosatiksmei tiek slēgts Mehiko centrs, lai uzlabotu dzīvi gājējiem un velobraucējiem.

Lai arī velobraucēji par maiņas sistēmu ir gandarīti, tie atzīst, ka lielpilsētā ar velosipēdu pārvietoties nav viegli. "Neviens neciena velobraucēju," saka Gustavo Gonsaless. "Bet tomēr man patīk braukt. Ceru, ka viņi šo sistēmu paplašinās.

Svarīgākais