VAKARA ZIŅAS: Automobilis ir nāvējošs ierocis! Jo īpaši dzērāja rokās...

Attēlam ir ilustratīva nozīme © F64

Cīņa ar dzērājšoferiem ir tieši tik sena, cik paši automobiļi! Protams, toreiz, kad visā ciemā bija viens auto un tas pats kustēja ar ātrumu 30 kilometru stundā, ieraut sīvo pirms brauciena neskaitījās nekas traks. Ne jau tā, ka neatceries mājupceļu, bet savs kortelītis tieši laikā. Un pat tad par šādu pārkāpumu draudēja sods.

Ko gan teikt par mūsdienām, kad ciemā automobiļu ir krietni vairāk par vistām? Un tie ir jaudīgi, ātri un nežēlīgi. Brauciens žvingulī vairs netiks cauri ar grāvmalu ļaunākajā gadījumā. Neliels uzmanības deficīts kaut uz sekundi - un cietīs nevainīgi cilvēki. Gan tie, kas paša automobilī, gan tie, kas apkārtējos. Pat nerunāsim par kājāmgājējiem, kas bieži vien kļūst tieši par iereibušu autovadītāju upuriem.

Ceļu inspektors pārdur riepas

Pirms daudziem gadiem, kad Latvijas ceļos un ielās nomācošā vairākumā bija redzami žiguļi, volgas, moskviči un zaparožeci, valsts autoinspekcijas darbinieki dažādi mēģināja atrisināt šo problēmu. Piemēram, uz vientuļa ceļa viegli iereibuša jaunekļa vadītam spēkratam izlaida gaisu no visiem četriem riteņiem. Pats inspektors, atspiedies pret savas automašīnas sāniem, vēroja, kā jauneklis ar rokas pumpīti piepildīja riepas citu pēc citas ar nepieciešamo gaisa daudzumu. Pēc šādas aerobikas gan žvingulis kā nebijis, gan atkārtot šo varoņdarbu negribējās.

Mūsdienās visu vairāk vai mazāk nosaka nauda. Un to, ko nespēj nauda, spēj ļoti liela nauda! Iespējams, mūsu sodi par auto vadīšanu alkohola vai narkotiku reibumā ir pārlieku maigi, lai neradītu vēlēšanos nedaudz izaicināt likteni. Vēl jo vairāk tāpēc, ka ceļu policisti katru dienu vidēji pieķer vismaz desmit iedzert mīlošos šoferus. Tātad teju 4000 gadā! Un cik vēl nepieķer?

*

ASV pārbauda, vai ar rādītājpirkstu var trāpīt pa degungalu

Amerikā kārtības sargiem ir dalītas jūtas pret iedzērušu autovadītāju. Ir pavalstis, kur pāris mēriņu netiek uzskatīti par nāves grēku un ir gana, ja spēj taisni noiet pa policista novilkto līniju vai arī ar rādītājpirkstu trāpīt sev pa degungalu. Taču citviet nekā priecīga no mēģinājuma iedzert, sēžoties pie stūres, nav.

Lielākais sods Ziemeļamerikā dzērājšoferim pienākas Ilinoisas pavalstī. Tur par auto vadīšanu alkohola reibumā var tikt pie trīs gadiem aiz restēm, 25 000 dolāru naudas soda un atņemtām autovadītāja tiesībām uz visu atlikušo mūžu! Izklausās diezgan taisnīgi, vai ne?

*

Arī Āfrikā mielošanās pie stūres ar spirtotiem dzērieniem nav nekāds lētais prieks

Jāsāk ar to, ka daudzās Āfrikas valstīs noziegums ir ne tikai piedalīties kopējā satiksmē alkohola reibumā, bet pat nekaitīgi sēdēt vadītāja sēdeklī ar ieslēgtu aizdedzi. Tam, ka kāds Āfrikā silda motoru vai sildās pats, neviens nenoticēs, tāpēc atrašanās šofera krēslā tiek formulēta kā mēģinājums braukt.

Šajā kontinentā alkohola esamība organismā nav pieļaujama vispār. Tātad ar 0,05 promilēm jau draud sods. Un sods ir aptuveni 200 eiro. Ja konkrētā laika posmā sods netiek samaksāts, sākas krimināllieta un rūtaina saulīte līdz pat diviem gadiem!

Var, protams, studēt likumus un precizēt konkrētas Āfrikas valstis. Vienkāršākais risinājums - aizmirst par alkoholiskajiem dzērieniem un baudīt vienīgi svaigu kokosa pienu.

*

Ķīnā sīvā cienītājiem iet pavisam sūri. Dažādi ziņu avoti vēstī, ka par alkohola reibumā izraisītu ceļu satiksmes negadījumu ar smagām sekām un bojāgājušajiem ne viens vien autovadītājs ticis pat pie nāvessoda.

Ja tomēr negadījums nav noticis, bet esi Ķīnā pieķerts pie stūres žvingulī, cietums no viena mēneša līdz pusgadam, turklāt, pats par sevi saprotams, liegums vadīt automobili trīs gadus.

*

Ja Krievijā pieķer ne tik vieglā «pālī»

Mēļo, ka Krievijā puse autovadītāju sēžas pie stūres pēc kārtīgas degvīna devas. Iespējams! Krievija ir milzīga, un kurš gan tev liks pūst «trubiņā» uz kāda vientuļa taigas ceļa Sibīrijas plašumos? Taču daudzmaz civilizētās vietās par pirmo pārkāpumu pienākas kājāmgājēja loma no pusotra līdz pat diviem gadiem. Ja vieglā vai ne tik vieglā «pālī» pieķer otro reizi, autovadītāja apliecība tiek atņemta uz trīs gadiem. Visbēdīgāk, ja alkohola iespaidā izraisīts satiksmes negadījums kādam beidzas ar ievainojumiem vai pat nāvi. Tad vainīgajam šņabdegunim likums paredz brīvības atņemšanu līdz pat septiņiem gadiem!

*

Baltkrievijā viss ir noregulēts un retajam drosminiekam, kas tomēr ir gatavs riskēt pirms braukšanas pacelt glāzīti, sods var sasniegt pat 11 000 eiro. Tas tad, ja pieķerts tiec pirmo reizi. Par atkārtotu nekaunību likums paredz cietumsodu. Un ne mazo!

*

Japānā par braukšanu skurbulī 2,3 miljoni eiro!

Nedaudz ielūkosimies citu valstu likumdošanā un pavērosim, kāds sods par alkohola lietošanu un braukšanu ar auto vienlaikus pienākas citviet.

Laikam jau absolūtā līdere šajā ziņā ir Japāna. Pirmkārt, jau tāpēc, ka šajā valstī atbildīgie dienesti iereibušajiem autobraucējiem izrāda jo īpaši lielu uzmanību. Tieši Japānā izrakstīts pasaulē lielākais sods par auto vadīšanu alkohola reibumā - 2,3 miljoni eiro! Tas par sēšanos pie stūres «kunga» prātā, satiksmes negadījuma izraisīšanu un vairāku cilvēku ievainošanu. Spēcīgi? Bet ne neiespējami.

Lielas ziepes Japānā ir tiem autovadītājiem, kas, grādos būdami, izraisījuši negadījumu un no notikuma vietas mēģinājuši aizbēgt. Tad sods ir desmit gadu cietumā un apmēram 300 000 eiro vērta soda kvīts.

Pats mazākais soda mērs par auto vadīšanu alkohola reibumā Japānā ir trīs gadu brīvības atņemšana. Turklāt ne tikai autovadītājam, bet arī pasažieriem, kas karstgalvi no riskantās darbības nav atturējuši. Šāda sodu sistēma no pudeles atturētu pat tos vienaldzīgos, kas vairāku promiļu reibumā ar nereģistrētu auto nogriežas uz izdangāta smilšu ceļa pa ceļam no Līvāniem uz Preiļiem!

*

Islāma valstīs pat nepieskaras spirtoto pudelēm

Laikam jau nav vērts pieminēt, ka daudzās, ja ne visās, islāma valstīs sēšanās pie stūres kunga prātā nav pat iedomājama. Šajās zemēs nāves grēks ir kaut vai pieskarties alkoholisku dzērienu traukam. Kur nu vēl to dzert. Pat bail iedomāties, kas sagaida to, kurš tomēr uzdrīkstēsies...

Un, vēlreiz atgriežoties vēsturē, leģenda vēsta, ka pirmais oficiālais dzērājšoferis ir reģistrēts Londonā tālajā 1897. gadā. Tas ir bijis Londonas taksists, kas ticis pie 25 šiliņu naudas soda!



Svarīgākais