31. oktobra rītā atceļā no Ēģiptes kūrortpilsētas Šarm eš Šeihas uz Krievijas ziemeļu galvaspilsētu Sanktpēterburgu Sīnāja pussalas tuksnesī 23 minūtes pēc pacelšanās katastrofu piedzīvoja aviokompānijas «Kogalimavia» lidmašīna «Airbus 321» ar 217 pasažieriem, tostarp 25 bērniem, un 7 apkalpes locekļiem, kuriem oktobra pēdējā diena izrādījās arī dzīves pēdējā diena.
Vai lainerī bija ievietots spridzeklis?
Uzreiz pēc informācijas parādīšanās par lidmašīnas avāriju radikālās teroristiskās organizācijas «Islāma valsts» atzars «Sīnāja province» lepni paziņoja, ka viņi ir sarīkojuši asiņaino teroraktu un ka uzņemas atbildību par pasažieru aviolainera notriekšanu. Taču vēl pirms šā paziņojuma Ēģiptes amatpersonas noliedza, ka lidmašīna varētu būt notriekta. Par to, ka lidmašīnai, iespējams, radās tehniskas ķibeles, liecina fakts, ka neilgi pirms lidaparāta pazušanas no radariem tā pilots lūdza atļauju mainīt lidojuma maršrutu un nosēsties tuvākajā lidostā. Tiesa, vēlāk izrādījās, ka šī informācija neatbilst patiesībai.
Kaut arī gaisa kuģis nokritis teritorijā, kur Ēģiptes armija cīnās pret nemierniekiem, ko vada «Sīnāja province», valsts drošības dienests kategoriski noliedz, ka lidmašīna varētu būt notriekta vai uzspridzināta. Pirmkārt, «Islāma valsts» paziņojumā nav teikts, kādā veidā teroristi notriekuši lidmašīnu. Otrkārt, džihādistiem nav tik jaudīgu pārnēsājamo pretgaisa aizsardzības sistēmu, kas varētu apdraudēt lidmašīnu, kas lidojusi 9450 metru augstumā. Savukārt Ēģiptes prezidents Abdulfatahs al Sisi paziņoja, ka džihādistu grupējuma apgalvojumi par lainera notriekšanu ir propaganda, kas vērsta uz to, lai apšaubītu stabilitāti un drošību Ēģiptē un kaitētu valsts tēlam, parādot visai pasaulei, ka tā zaudē cīņā ar radikālajiem islāmistiem.
ASV Aizsardzības departamenta pārstāvji paziņoja, ka viņu izlūkošanas satelīti katastrofas vietā un laikā uztvēruši karstuma uzplaiksnījumu. Iespējams, tobrīd notika lidaparāta eksplozija, ko varēja izraisīt, piemēram, lainerī ievietots spridzeklis. Arī ASV eksperti norāda, ka katastrofu tomēr nav izraisījusi no zemes izšauta raķete. Taču viņi par iespējamāko traģēdijas versiju uzskata bumbas sprādzienu.
Katastrofas trīs versijas
Divas dienas pēc traģēdijas, kas Krievijas un Padomju Savienības civilās aviācijas vēsturē ir līdz šim lielākā, Krievijas eksperti izvirzīja trīs versijas par to, kas varētu būt izraisījis šausminošo aviokatastrofu. Proti, avāriju varēja izraisīt nelielas bumbas eksplozijas radīts triecienvilnis, atlūzušas lainera dzinēja detaļas vai arī plaisas fizelāžas nesošajās konstrukcijās. Krievijas aviācijas eksperti pie šīm versijām nonāca, nevis iegūstot kādus pierādījumus, bet gan balstoties uz līdzīgu katastrofu analīzēm, kā arī no skopās informācijas, ko izdevies iegūt par Ēģiptē avarējušo Krievijas lidmašīnu.
Speciālisti apgalvo, ka arī «melnās kastes» ierakstu atšifrēšana nedos pilnīgu priekšstatu par aviokatastrofas iemesliem. Papildus būs nepieciešams savākt visas lidmašīnas atlūzas un no tām kā puzli salikt lainera aprises.
Agrāk, pateicoties šādām ekspertīzēm, izdevies pierādīt, ka 1988. gadā lidsabiedrības «Pan American» lidaparāta katastrofu Skotijā izraisīja spridzeklis, kas bija ievietots kāda pasažiera čemodānā.
Starp citu, aviācijas ekspertiem tikai tagad izdevies noskaidrot, ka Sīnāja pussalā avarējusī lidmašīna 2001. gadā ar astes daļu atsitusies pret Kairas lidostas skrejceļu. Iespējams, ka, veicot pārbaudes un novēršot defektus, mehāniķi nepamanīja kādus nelielus bojājumus, kas varēja kļūt liktenīgi 31. oktobra katastrofā.
Nelaimju vajātā lidmašīna
Kā vēsta anonīms ziņu avots Krievijas Transporta ministrijā, avarējušais «A321» līdz šim jau vismaz astoņas reizes varēja ciest katastrofā. Tikai trīs gadus pirms traģēdijas Ēģiptē lidmašīna tik tikko izvairījās no sadursmes ar citu lidaparātu Piemaskavā. Mēnesi pēc šā incidenta «Airbus 321» radās problēmas ar hermetizāciju, kā dēļ gaisa kuģa komandieris pieņēma lēmumu atgriezties izlidošanas lidostā. Pēc pārbaudēm atklājās, ka bija salūzis gaisa nolaišanas vārsts. 2013. gada aprīlī neilgi pēc pacelšanās gaisā aviolainera kapteinis atkal bija spiests atgriezties izlidojuma vietā, jo atkārtojās ķibeles ar hermetizāciju. 2015. gada maijā lidmašīna vēl divas reizes atgriezās lidlaukā – vispirms nenostrādāja hidrosistēma, bet pēc dažām dienām nobloķējās šasijas. Pēdējais incidents ar «A321» notika mēnesi pirms traģiskās katastrofas, kad, lidojot virs Tulas apgabala Krievijā, lidmašīna tikai par mata tiesu izvairījās no saskriešanās ar citu lidaparātu «Tu-134». No avārijas izdevās izvairīties, pateicoties profesionālam dispečeru darbam.
Pēkšņa nestandarta situācija
Speciālisti atšifrētajos audioierakstos no «melnās kastes», kuros dzirdamas lidmašīnas ekipāžas sarunas ar dispečeriem, pamanījuši kaut ko aizdomīgu un neparastu. No pilotu sarunas ar dienestiem uz zemes ieraksta var secināt, ka vēl četras minūtes līdz katastrofai nekas neliecināja par tuvojošos nelaimi, jo ekipāžas uzvedība bija pilnīgi ikdienišķa, turklāt nekas neliecināja par kādām lidmašīnas problēmām, par ko neziņoja arī lainera apkalpe. Pilots nepieprasīja arī ārkārtas nosēšanos Kairas lidostā, kā tas sākotnēji izskanēja masu saziņas līdzekļos. Taču brīdī, kad lidaparāts pazuda no radariem, eksperti ierakstā sadzirdējuši skaņas, kas neatbilst ierastajai situācijai. Spriežot pēc ieraksta, nestandarta situācija radusies pēkšņi un pārsteigusi nesagatavotus arī visus apkalpes locekļus, kuri pat nepaspēja pārraidīt trauksmes signālu.
Interesanti, ka starp lidmašīnas atlūzām atrastas detaļas, kas nav piederīgas avarējušajam aviolainerim. Neidentificētās atlūzas nosūtītas uz laboratoriju ekspertīzes veikšanai. Tāpat uz pārbaudi nosūtīti vairāki upuru ķermeņi, kam konstatētas pagaidām neizskaidrojamas sprādziena pazīmes.
Zīmīgais sapnis izglābj dzīvību
Oļegs Jermakovs strādāja aviokompānijā «Kogalimavia» par stjuartu un labi pazina visus apkalpes locekļus. Puisis neskaitāmas reizes bija lidojis ar avarējušo gaisa kuģi, un arī 31. oktobrī viņam pēc grafika bija jādodas ceļā. Taču nedēļu pirms liktenīgā lidojuma Jermakovs uzrakstīja atlūgumu par aiziešanu no darba pēc paša vēlēšanās. Pēc Oļega teiktā, iemeslu šādam solim bija daudz, taču izšķirošais bija tēva zīmīgais sapnis. Proti, tēvs sapnī redzēja briesmīgu lidmašīnas katastrofu, kurā gāja bojā arī viņa dēls. Nākamajā rītā Oļegs Jermakovs devās uz aviokompānijas biroju un iesniedza atlūgumu. Bijušais «Kogalimavia» darbinieks stāsta, ka lidojumu laikā viņam nekad nav bijis bail, un viņš kategoriski izslēdz iespēju, ka avārijas iemesls varētu būt apkalpes vainas dēļ. Puisis uzsver, ka piloti bijuši ļoti pieredzējuši un ka viņš nedomājot uzticētu bijušajiem kolēģiem savu dzīvību vēlreiz.
Liktenīgie datumi, liktenīgie skaitļi
Krievijas numerologs un astrologs Vladimirs Gužovs, analizējot šīs aviokatastrofas cēloņus, norādījis, ka avarējušajai lidmašīnai bijis tāds pats reisa numurs – 9268 – kā lidmašīnai, kas avarēja pirms trim gadiem Vnukovas lidostā. Viņš izpētījis, ka vairākiem sakrīt vārdi un uzvārdi, bet diviem – arī dzimšanas datums un mēnesis. Tādi cilvēki viens otram esot liktenīgi, un neesot jābrīnās, ka viņi sagadījušies vienā reisā. Arī vienādie reisa numuri esot liktenīgi.
Savukārt »Vakara Ziņas« pievērsa uzmanību skaitlim 7. Reisa numura ciparu summa ir 7, tāpat kā lainera «Airbus» jeb «A321» ciparu un burta summa. Uz borta atradās 217 pasažieru un septiņi apkalpes locekļi, bojāgājušo pasažieru dzimšanas datos – datumā, mēnesī un gadā – ir kopumā 106 septītnieki. Skaitli 106 veidojošo ciparu summa ir 7. Pati galvenā lainera persona – komandieris – dzimis 1967. gadā.
Sertificēta numeroloģe Ineta Ventniece-Krīgere uzsver, ka katastrofas dienas fons (2015. gada 31. oktobris) atbilst četriniekam, un šī skaitļa enerģētika provocē kataklizmas, problēmas, katastrofas. Ventniece-Krīgere vēl uzsver, ka «Airbus» modeļa laineri nav saderīgi ar Krievijas enerģētiku.
Bez pasažieru dzimšanas datu analīzes visi turpmākie ir tikai pieļāvumi un interpretācija, ko ļauj izteikt numeroloģes pieredze un kompetence. Iespējams, daudziem bojāgājušajiem šis bija liktenīgais gads, kad jābūt īpaši piesardzīgiem. Piemēram, skaitlis 13 numeroloģiskajā kodā vai dzimšanas datumā norāda uz karmisko parādu. Numeroloģijā tiek uzskatīts, ka septītnieka pārdozēšana var izraisīt nelabvēlīgas sekas cilvēka liktenī, ja arī viņš pats pie tā pieliek savu roku, nedzīvojot un nerīkojoties atbilstoši šā skaitļa enerģētikai. Skaitlis 7 nozīmē arī saikni ar debesīm, ar Dievu, un daudzo septītnieku klātbūtni šajā aviokatastrofā var tulkot kā pieļāvumu, ka Dievs paņēma savu tiesu.
Ventniece-Krīgere atgādina ar leģendāro «Formula 1» sacīkšu braucēju Nikiju Laudu saistītas traģēdijas. Viņš sacensībās avarēja, stipri apdega, bet izdzīvoja. Laudam piederēja divas aviokompānijas. Kad 90. gados avarēja viņam piederošās lidsabiedrības lidmašīna, tā bija pirmā reize, kad problēmas piemeklēja «Boeing 767» – vienu no pasaulē populārākajiem un biežāk izmantotajiem lidmašīnu modeļiem. Numeroloģijā tādu cilvēku kā Lauda dēvē par mistiķi, kam ir spēcīga saikne ne tikai ar šo pasauli, bet arī ar nāvi. Šāds cilvēks nedrīkst būt saistīts ar jomu, kurā jāatbild par daudzu cilvēku dzīvībām. Šī varētu būt vēl viena versija, kāpēc avarēja arī «A321».