Astronomi atklājuši sešas jaunas planētas, kuras riņķo ap Saulei tuvām zvaigznēm, ļoti līdzīgām mūsu spīdeklim, un daļas no kurām masa tikai nedaudz pārsniedz Zemes masu.

Pētnieki arī uzskata, ka tādu planētu, kas ir derīgas Zemes dzīvībai ļoti līdzīgas dzīvības eksistencei, atklāšana ir tikai dažu tuvāko gadu jautājums, vēstīts divos zinātniskos rakstos, kas pieņemti publicēšanai žurnālā „Astrophysical Journal”.

Zinātnieku grupa Kalifornijas Santakrusas universitātes speciālista Stīvena Vota un ASV Kārnegi institūta zinātnieka Pola Batlera vadībā pirmoreiz atklājusi planētas, kuras ir līdzīgas Zemei un riņķo ap zvaigznēm, pēc parametriem līdzīgām Saulei. Jaunās planētas tika atklātas, apvienojot datus, kas saņemti no Keka teleskopa Havaju salās un no britu un austrāliešu teleskopa Jaunajā Dienvidvelsā Austrālijā.

„Šo planētu atklāšana ļauj mums apgalvot, ka planētas ar zemu masu ir diezgan izplatītas planētu sistēmās, kuras atrodas tuvu mums. Tas liecina, ka potenciāli apdzīvojamu pasauļu netālu no mums atklāšana var notikt jau pēc dažiem gadiem,” - Vota vārdus citē Kalifornijas universitātes preses dienests.

Trīs no atklātajām ir planētas ar masu no 5 līdz 25 Zemes masām, kuras riņķo ap zvaigzni Jaunava 61, kura atrodas Jaunavas zvaigznājā tikai 28 gaismas gadu attālumā no Saules. Visu zvaigžņu, kuras ir tuvas Saulei, starpā tieši šī zvaigzne visvairāk līdzinās Saulei pēc masas, vecuma un citiem parametriem.

Publikācijas autori uzskata, ka apdzīvojama planēta var atrasties starp minētajām trim planētām un ārējo putekļu disku ap šo zvaigzni, kas ir atklāts neatkarīga pētījuma gaitā ar NASA kosmiskā teleskopa „Spitzer” palīdzību. Tāds pats putekļu disks atrodas arī Saules sistēmas perimetrā, kas padara Jaunuvu 61 vēl vairāk līdzīgu mūsu zvaigznei.

Otrs planētu trijnieks tika atklāts pie zvaigznes HD 1461, kas atrodas 76 gaismas gadu attālumā no Saules, un tāpat ir līdzīga mūsu zvaigznei. Tostarp zinātnieki uzticami noskaidroja planētas ar masu 7,5 Zemes masas esamību un, balstoties uz aprēķiniem, drīz vien spēja atklāt vienu vai pat divas planētas ar mazākām masām.

„Pateicoties aizvien pilnveidotākiem teleskopiem, mēs tuvojamies brīdim, kad ar virszemes vai kosmiskā teleskopa palīdzību tiks atklāta pirmā potenciāli apdzīvojmā planēta,” - paziņojis viens no publikācijas līdzautoriem, profesors Gregorijs Laflins no Kalifornijas Santakrusas universitātes.