Brauciena reģistrācija iznīcina viltotus e-talonus

Masu medijos izskanējusī informācija par viltotu e–talonu lietošanu Rīgas sabiedriskajā transportā piesaistījusi daudzu pilsētnieku uzmanību, tomēr e–talona ieviesēji SIA Rīgas karte pārstāvji ir pārliecināti, ka satraukumam nav pamata, jo e–talona sistēma ir pārāk sarežģīta uzlaušanai un ne tikai ātri atpazīst viltojumus, bet arī pati tos iznīcina.

Cenšas apiet sistēmu

Jau pirms elektroniskās norēķinu sistēmas ieviešanas Rīgas sabiedriskajā transportā vairākos interneta forumos parādījās diskusijas, kā sistēmu iespējams apiet un vai e–talonu var viltot. Diskusijas aktualizējās pagājušā nedēļā, kad laikraksts Telegraf informēja par elektroniskās biļetes sistēmas uzlaušanas gadījumu. Programmētāji iesācēji esot uzlauzuši elektroniskās biļetes sistēmu un radījuši divus viltotā e–talona veidus – mūžīgo e–talonu ar neierobežotu braucienu skaitu un biļeti, ko ar pašizgatavotu ierīci var papildināt jebkurā mirklī. SIA Rīgas satiksme gan neapstiprina šādu informāciju.

Arī Neatkarīgajai neizdevās sazināties ne ar vienu, kas piedāvātu viltotu e–talonu. Pie sludinājumiem pievienotie tālruņa numuri un epasta adreses vai nu neeksistē, vai arī to lietotāji noliedz savu saistību ar viltotu e–talonu.

Sistēmas uzlaušanu noliedz

"Apgalvojumi par to, ka Rīgas elektronisko norēķinu sistēma ir uzlauzta, ir nepatiesi. To apstiprina pašas publiski izteiktās versijas par uzlaušanas metodēm un sekām, jo ir pretrunā ar sistēmas darbības principiem," pārliecināts ir SIA Rīgas karte valdes loceklis Pavels Tulovskis.

Katru dienu ar e–taloniem notiek vairāki desmiti tūkstoši darbību – braucienu reģistrācija, biļešu pārdošana, e–talonu pārbauda sabiedriskā transporta kontrole. P. Tulovskis norāda, ka visas šīs darbības ir redzamas sistēmas datubāzē, turklāt nepārtraukti notiek to salīdzināšana. Ja rodas kādas neatbilstības datos, tās fiksē un analizē. Pagaidām neesot konstatētas pazīmes, kas liecinātu par nelegālām darbībām ar iekārtām. Viņš piebilst, ka mēģinājumus vizuāli atdarināt e–talonu vai svešas e–biļetes lietošanu nevar uzskatīt par sistēmas uzlaušanu. Šādos gadījumos pārkāpumus konstatējot kontrolieri.

Viltot nav viegli

Kā norāda P. Tulovskis, elektroniskās biļetes sistēma atpazīst ikvienu mēģinājumu izmantot ārpus sistēmas uzlādētu karti un to iznīcina brauciena reģistrācijas brīdī. Tāpat neesot iespējams nelegāli izmantot kādu no biļetes papildināšanas ierīcēm, jo katrai no tām ir unikāla drošības atslēga un visi cilvēki, kas tās var lietot, ir apzināti. Iekārtas ir savienotas ar pārējo sistēmu, kas glabā informāciju par visām veiktajām darbībām.

Turklāt e–talona ražotājs un uzturētājs Rīgā SIA ACS 14 gadu laikā ir ieviesis vairāk nekā 120 biļešu sistēmas dažādās pasaules pilsētās un vēl nav konstatēts neviens gadījums, kad kādam būtu izdevies uzlauzt sistēmu vai elektronisko karti, piebilst P. Tulovskis.

SIA Integris direktors Juris Lauznis norāda, ka nav pētījis, kā veidots Rīgā lietotais e–talons, tomēr, ņemot vērā publiski pieejamo informāciju, sistēmas vai paša e–talona uzlaušana noteikti ir sarežģīts process. "Es ļoti šaubos, ka kāds mājās varētu izveidot darbnīcu, kur ražo e–talonu," piebilst J. Lauznis.

Latvijā

Lai uzlabotu drošību lidmašīnās un nedisciplinētus pasažierus par veiktajiem pārkāpumiem gaisa kuģī varētu saukt pie atbildības, neatkarīgi no valsts jurisdikcijas, Saeima ceturtdien, 3.oktobrī, konceptuāli atbalstīja likumprojektu, ar kuru paredzēts ratificēt protokolu par grozījumiem Konvencijā par noziegumiem un dažām citām nelikumīgām darbībām, kas izdarītas gaisa kuģos.

Svarīgākais