Dienvidu tilts pār Daugavu kopā ar vairāklīmeņu estakādēm un nobrauktuvēm ir lielākais un sarežģītākais inženiertehniskais būvprojekts, kurš realizēts atjaunotās Latvijas vēsturē.
Pēdējos divdesmit piecos gados ne vien Latvijā, bet arī visā Baltijā nav uzbūvēts kāds cits objekts, kurš inženiertehnisko risinājumu sarežģītības ziņā varētu līdzināties Dienvidu tiltam. Tas, ka šo sarežģīto un vērienīgo būvi ir uzcēluši Latvijas būvnieki paši saviem spēkiem, ļauj mums ar šo objektu pamatoti lepoties.
Dienvidu tilta trases kopējais garums ir astoņi kilometri, un tās būvniecība ir iedalīta trīs kārtās. Patlaban ir pabeigta vien Dienvidu tilta pirmā kārta, ko veido ceļa daļa no Bauskas ielas līdz Daugavai, tilts un estakādes pāri Krasta un Maskavas ielai līdz Slāvu dzelzceļa pārvadam. Pirmās kārtas galvenā inženierbūve ir pats Dienvidu tilts, kas ir 803 metrus garš un 34 metrus plats, ar trim kustības joslām katrā virzienā. Otra nozīmīgākā pirmās kārtas inženierbūve ir tilta nobrauktuves un trīs līmeņu estakāde pāri Maskavas un Krasta ielai. Kopējais pirmās kārtas trases garums ir 2,1 kilometrs. Šī trīs līmeņu estakāde Latvijā ir unikāla, un arī citur Baltijā tādas nav. Kad tiks pabeigta otrā kārta, kuru veido trīs līmeņa estakāžu izbūve tagadējā Slāvu rotācijas apļa vietā un Slāvu dzelzceļa pārvada pārbūve, izveidojot četras braukšanas joslas katrā virzienā, Dienvidu tilts kļūs par Baltijas valstu sarežģītāko un vizuāli iespaidīgāko transporta mezglu. Otro kārtu paredzēts nodot ekspluatācijā 2011. gada vasarā.
Trešā kārta ir Zemgales virziena maģistrālais kustības mezgls, un to veidos jauns maģistrālais autoceļš no Dienvidu tilta līdz Ziepniekkalna ielai, perspektīvā pagarinot trasi līdz Vienības gatvei. Tikai tad, kad tiks pabeigtas visas trīs kārtas, visā pilnībā varēs novērtēt tilta ieguldījumu Rīgas infrastruktūras attīstībā un tas kļūs par būtisku posmu savienojumā ar Via Baltica un plānoto Austrumu maģistrāli. Taču jau tagad ieguvumi ir acīm redzami. Īpaši tiem, kuriem no Pārdaugavas dienvidu gala, Ķekavas pagasta, Bauskas puses ir jānokļūst Purvciemā, Juglā, Čiekurkalnā, un otrādi.
Ķekavas novada domes priekšsēdētājs Roberts Jurķis atzīst, ka tilts ir ieguvums ne tikai rīdziniekiem: "Iespējams, mūsu ieguvums pat ir lielāks, jo, pateicoties Dienvidu tiltam, Ķekavas un Baložu iedzīvotājiem un uzņēmējiem izdodas ietaupīt ne tikai laiku, bet arī naudu. Mēs jūtamies daudz tuvāk Rīgai, un mobilitāte ir būtiski uzlabojusies. Protams, kamēr rit būvniecība, Valdlauču iedzīvotājiem ir jāizjūt zināms diskomforts, bet, kad tiks pabeigts tilts pilnībā, tas būtiski atvieglos transporta saikni ar Rīgu un būs neatsverams atbalsts."
Biroja preču piegādātāja Officeday Latvia ģenerāldirektors Mārtiņš Čakste stāsta, ka, meklējot vietu, kur celt modernu noliktavas un biroja ēku, galvenais nosacījums bijis ērta ģeogrāfiskā pieejamība un vieta Dienvidu tilta galā Pārdaugavas pusē bijusi ļoti piemērota. "Dienvidu tilta gals nozīmē to, ka ir ērta satiksme gandrīz uz visām būtiskajām Rīgas vietām – Pārdaugavu, centru, Juglu, kas ļauj klientiem ērti un ātri sasniegt mūsu jauno biroju, apbraucot Rīgas centra satiksmes sastrēgumus," skaidro M. Čakste.
Diemžēl, tā vietā, lai Latvija un Rīga būtu gandarīta par lielāko un vērienīgāko būvprojektu Baltijā pēdējo 25 gadu laikā, sabiedrībā tiek kultivētas negācijas ap tilta izmaksām. Skaidrības labad jāatzīmē, ka nevis tilta pamata tāmes, bet gan projekta finansēšanai nepieciešamo līdzekļu piesaistes izmaksas bijušas tās, kas likušas arvien atgriezties pie projekta izmaksu apspriešanas un kritikas. Kā atzīmē Dienvidu tilta būves vadītājs Eduards Raubiško: "Tikai paša Dienvidu tilta, kura garums ir 803 metri, izmaksas ir 35,4 miljoni latu, tilta viena kvadrātmetra būvniecības izmaksas ir 1184 lati, kas ir divas līdz trīs reizes lētāk nekā līdzīgām tiltu būvēm Eiropā. Piemēram, Pelječas bridge Horvātijā (2007.–2008. g.) viena kvadrātmetra būvniecības izmaksas ir 3783 lati, bet Rion-Antirion tilta Grieķijā (2004. g.) – 6722 lati."
Dienvidu tilta projekta sadārdzinājumu būtiski ietekmēja arī straujais inflācijas kāpums. Tagad, kad būvniecības izmaksas atkal krīt, būvnieki atbilstoši būvniecības cenu izmaiņām ir gatavi samazināt tāmes izmaksas. Nav šaubu, ka pēc visa projekta nodošanas ekspluatācijā Dienvidu tilts būs objekts, kura lietderību novērtēs ikviens autobraucējs un Latvijas iedzīvotājs.