Par konkrētiem risinājumiem varēs runāt tad, kad būs pieņemts budžets, – līdzīgi uz Neatkarīgās jautājumiem par to, kas nākamgad notiks ar pilsētas sabiedrisko transportu, atbild gan Rīgas domes (RD), gan SIA Rīgas satiksme (RS) pārstāvji. Tiesa, ne viena, ne otra institūcija neizslēdz iespēju paaugstināt biļetes cenu.
Jau septembra beigās radās jautājums par iespējamu braukšanas maksas paaugstināšanu pilsētas sabiedriskajā transportā. RS budžeta projekts paredz uzņēmumam saglabāt dotāciju šā gada apmērā, tomēr RD norāda, ka pašvaldības finansējums būs par apmēram septiņiem miljoniem mazāks, proti, 45,5 miljoni latu. Lai gūtu papildu ienākumus, RS ir plānojusi paaugstināt biļetes cenu par 50%. Tas nozīmē, ka par braucienu būtu jāmaksā 60 santīmi pašreizējo 40 santīmu vietā.
Par iespējām mēģināt līdzekļus atrast uzņēmuma iekšienē RS nerunā. Neilgi pēc ziņas par iespējamām tarifa izmaiņām nonākšanas presē RS valdes priekšsēdētājs Leons Bemhens uz Neatkarīgās jautājumu par to, kā vēl bez biļetes cenas paaugstināšanas līdz 60 santīmiem iespējams organizēt uzņēmuma darbu pie plānotās dotācijas apmēra, atbildēja: "Varianti var būt dažādi – 50, 65, 80 santīmi vai jebkura cita summa. Viss atkarīgs no pašvaldības piešķirtās dotācijas."
RS preses sekretāre Iluta Bērziņa norāda, ka nepieciešams noturēt dotāciju iepriekšējā gada līmenī, jo valsts vairs nekompensē zaudējumus, kas rodas, nodrošinot atlaides atsevišķām pasažieru kategorijām.
Taupības nolūkos par 20% nākamgad plānots samazināt darbinieku atalgojumu, tomēr par citiem izdevumiem RS pārstāve nerunā, tikai piebilst, ka nevienā pozīcijā tie nepalielināsies. Zināms, ka lielu daļu no uzņēmuma izdevumiem sastāda kredītsaistības par dažādu projektu realizāciju – šogad apmēram 20 miljoni latu, no kā lielākā daļa paredzēti, lai segtu saistības par jauno trolejbusu iegādi. Kredīts trolejbusiem paņemts uz 10 gadiem, tas vēl nebūs atmaksāts, kad jau būs jāatdod aizņēmums par 142 miljonus vērto sestās tramvaja līnijas modernizāciju, no kuras 52 miljoni latu paredzēti zemās grīdas tramvaja iegādei. I. Bērziņa norāda, ka pirmais maksājums par tramvajiem jāveic 2013. gadā.
"Projekti ir apstiprināti iepriekšējo RD sasaukumu laikā, un tagad tas ir visai smags mantojums šim sasaukumam, īpaši ņemot vērā to, ka pašlaik nav iespējams bez būtiskiem zaudējumiem lauzt jau noslēgtos līgumus," RD priekšsēdētāja Nila Ušakova viedokli par RS kredītsaistībām pauž viņa preses sekretāre Anna Kononova.
Arī RD Neatkarīgajai neizdevās rast atbildi uz jautājumu, kas notiks ar sabiedrisko transportu un tā tarifiem nākamgad, – skaidrs ir tas, ka dome papildu dotāciju RS piešķirt neplāno, un tas varētu novest pie biļešu sadārdzināšanās.