Tāpat kā Rīga ir Baltijas lielākā pilsēta, arī Rīgas Starptautiskā autoosta ir lielākā Baltijā un ierindojas lielāko vidū arī Eiropas mērogā. Autoosta ir tā vieta, kuru pirmo, iebraucot Rīgā, ierauga gan Latvijas cilvēks, gan ārvalstu ceļotājs. Kāda ir mūsu autoosta, stāsta Rīgas Starptautiskās autoostas valdes priekšsēdētāja Vaira Gromule.
– Ja vērtējat Rīgas autoostu starptautiskā skatījumā – kādi mēs esam?
– Rīgas Starptautiskā autoosta ir labas prakses piemērs arī starptautiskā mērogā. To apliecina arī pārsertifikācijas rezultātā 2010. gadā iegūtais ISO 9001:2008 sertifikāts. Mans vērtējums nav subjektīvs, jo starptautiskajā autoostu asociācijā Association of Paneuropean Coach terminals (APC) pildu ģenerālsekretāres pienākumus. Mūsu panākumi sakņojas pasažieru apkalpošanas augstajā kvalitātē.
– Kas lasītājam jāsaprot ar jēdzienu apkalpošanas kvalitāte?
– Tas ir pakalpojumu komplekss – biļešu iegādes iespējas, papildu pakalpojumu pieejamība (atpūtas telpas, dušas, tualetes u.c. serviss), apkalpošanas kultūra.
Piemēram, biļetes var iegādāties internetā, autoostas kasēs vai rezervēt pa telefonu, turklāt šajā gadā sāks darboties pirmais biļešu tirdzniecības terminālis (automāts), kurā biļetes uz jebkuru reisu, jebkurā datumā, ar konkrētu vietas numuru varēs iegādāties visu diennakti. Biļešu tirdzniecības terminālis atradīsies autoostas telpās. Attiecībā uz biļešu iegādi internetā – iekšzemes reisu biļetes visbiežāk iegādājas mājas lapā www.bezrindas.lv, bet braucieniem uz ārzemēm biļetes iegādājas www.buseurope.eu. Atzīmēšu, ka internetā biļetes var nopirkt ne tikai no galapunkta, bet arī no jebkuras pieturas, kas ir iekļauta konkrētajā maršrutā. Autobusa šoferis pēc pavadraksta zinās, ka, piemēram, Anneniekos viņam jāuzņem pasažieris, kurš brauks līdz Kalnciemam.
– Kādos gadījumos var izmantot atpūtas telpas?
– Primāri tās paredzētas autobusu šoferiem un kasieriem, taču tās par samaksu var izmantot arī pasažieri, kam ilgāk jāuzkavējas autoostā, piemēram, kavējas reiss vai tranzīta pasažieriem jāgaida nākamais autobuss. Šajās telpās ir iespēja gan atgulties, gan nomazgāties.
Gribu informēt, ka autoosta ir pieejama visu diennakti ne tikai iebraucošajiem un izbraucošajiem, bet arī tiem, kuriem naktīs vajag pāris stundas uzkavēties drošā un sakārtotā vidē. Piemēram, pēc balles vai naktskluba apmeklējuma pagaidīt, kamēr sāk kursēt sabiedriskais transports. Šāda uzturēšanās biļete maksā vienu latu – tā ir simboliska samaksa, lai autoosta nepārvērstos par bezpajumtnieku patversmi. Tiem, kuri iegādājas biļeti braucienam ar autobusu, papildus nav jāmaksā.
– Rīgas autoostas teritorija ir ļoti ierobežota. Kādi ir plāni tās paplašināšanai?
– Pirms krīzes bija izstrādāts skiču projekts jaunajai autoostai pie Torņakalna stacijas, kas, manuprāt, ir ideāla autoostas atrašanās vieta – var izveidot labu sinerģiju ar dzelzceļu un pilsētas sabiedrisko transportu. Diemžēl projekts ir apturēts, mainoties pilsētas plānojumam. Neskatoties uz to, zemes gabals Torņakalnā ir rezervēts, atliek tikai piesaistīt attiecīgu finansējumu. Autoostas valde ir pārrunājusi iespējas sadarboties ar privātajiem investīciju fondiem, taču arī pašvaldībai un valstij ir jāatrod iespējas līdzfinansēt autoostas attīstību. Autoostas attīstība ir jāiekļauj valsts prioritāšu sarakstā, lai būtu iespēja piesaistīt ES fondu līdzekļus. Kaimiņvalstīs autoostas pamatā tiek attīstītas par ES līdzekļiem, bet mums tie nav pieejami. Redzot pasažieru pieprasījumu pēc autobusu pārvadājumiem, mums ir skaidri definēti mērķi un uzdevumi un zināms ceļš, kā tos īstenot.
***
UZZIŅAI
AS RĪGAS STARPTAUTISKĀ AUTOOSTA (RSA)
2011. g. 9 mēnešos apkalpots 1,845 milj. pasažieru
2010. gadā kopumā apkalpoti 2,305 milj. pasažieru
Sadarbojas ar 34 pasažieru pārvadātājiem
No tiem:
10 ārvalstu kompānijas
24 Latvijas kompānijas
Sadarbojas ar 3 tūrisma aģentūrām
Vidēji dienā apkalpo 405 reisus
No tiem:
345 iekšzemes
60 starptautiskie
RSA ir pārstāvēta asociācijās:
Latvijas Auto,
Association of Paneuropean Coach terminals (APC)
Latvijas transporta attīstības un izglītības asociācija (LaTDEA)
Latvijas darba devēju konfederācijā (LDDK)
AS Rīgas starptautiskā autoosta 49,99% akciju pieder PSIA Rīgas satiksme
***
Pielikums Neatkarīgā Rīgā veidots no apmaksātiem materiāliem. Par pielikumu, kas iznāks 30. novembrī, interesēties pie projekta vadītājas Ingrīdas Dērvenieces pa tālruni 29420028