Jau nupat divus mēnešus daudzviet rīdzinieki, kas ikdienā pārvietojas ar sabiedrisko transportu, spiesti to gaidīt lietū un sniegā uz ielas, jo pieturas nojumes vietā ir caurums asfaltā un apjozts nožogojums.
Lielākā daļa nojumes galvaspilsētā pieder reklāmas uzņēmumam, taču dome pērn nolēma, ka mainīs esošo sistēmu un iegādāsies tās pati. Jaunajām pieturām jau vajadzēja būt uzstādītām, taču tas joprojām nav izdarīts, secina raidījums "Nekā personīga".
Pēdējos 12 gadus par sabiedriskā transporta pieturu nojumēm Rīgā atbild reklāmizvietotāji. Tas ir abpusēji izdevīgi, jo pilsēta iegūst nojumes, kas pasargā iedzīvotājus no nokrišņiem, bet uzņēmējiem tas ir ienesīgs bizness, jo tajās var izvietot vides reklāmas.
550 no aptuveni 600 nojumēm Rīgā pieder reklāmas uzņēmumam JCDecaux. Tam 2012.gadā tiesības uzstādīt nojumes piešķīra skandalozais uzņēmums “Pilsētas līnijas”, kas pats 2004. gadā šaubīgā ceļā bija ticis pie reklāmu izvietošanas uz Rīgas Satiksmes autobusiem un pieturām. Darījumu legalizēja, patapinot nojumes Rīgas satiksmei.
Visu darījumu ķēdi pārbaudīja Konkurences padome un secināja, ka tajā ir saskatāmi konkurences pārkāpumi, taču lietu izbeidza, jo JCDecaux, Rīgas satiksme un Pilsētas līnijas apņēmās tos novērst.
2018.gadā Rīgas Satiksme izsludināja publisku konkursu par tiesībām būvēt vēl 300 nojumes. Arī tajā uzvarēja JCDecaux. Šis līgums Rīgai jau bija izdevīgāks.
JĀNIS LANGE, Rīgas Domes izpilddirektors
Ar Konkurences padomi ir panākta vienošanās, ka šī metodika, kā tiek noteikta cena, šobrīd konkurences padomi apmierina. Un jāsaka, ka mēs kā pasūtītājs jeb Rīgas satiksme arī kā pasūtītājs, redzam, ka, pateicoties šīm metodikas izmaiņām, mūsu ieguvums ir vismaz divreiz lielāks nekā tas bija līdz šim. Tā kā zināmā mērā, mēs joprojām cīnāmies ar tām sekām, kas ir bijušas noslēgtiem līgumiem, sākot ar 2012. līdz 2018.gadam.
2024.gadā vienam no līgumiem beidzās termiņš. Par to, ka pilsētai jādomā ko darīt ar pieturām, reklāmisti esot runājuši jau 2019.gadā. Tobrīd pašvaldībā bija haoss, jo tā brīža pašvaldību ministrs Juris Pūce domi atlaida. Tāpēc iepirkumu par 500 nojumēm izsludināja tikai Mārtiņa Staķa vadītā dome 2022.gadā. Iepirkums noslēdzās bez rezultāta, jo neviens nepieteicās to darīt. Jau toreiz Jaunā vienotība uzskatīja, ka pieturas labāk taisīt pašai domei.
INESE ANDERSONE, Rīgas attīstības komitejas priekšsēdētāja (Jaunā Vienotība)
Mūsu pārziņā bija un ir gan satiksmes joma, gan attīstības joma, protams, ka tas ir uz mūsu galda. Mums atnesa to problēmu. Ziniet, šitās nav pieturas, tie ir reklāmu stendi, tos ņems nost 2024. un kurā tur gadā. […]
NP: Tad mērķtiecīgi gājāt tieši uz to, ka vajag tieši pieturas Rīgai pašai?
IA: Protams, ka mēs gājām sākumā ar to, ka mēs meklējām to iespēju caur to privāto izsoli.
2023.gada nogalē Ķirša vadītā pašvaldība izsolē uz 20 gadiem piedāvāja 141 pieturvietu, kur uzlikt 156 nojumes. Sākumcena bija 251 tūkstotis eiro gadā, apmaiņā pret tiesībām izvietot reklāmas. Atkal nepieteicās neviens pretendents.
VILNIS ĶIRSIS, Rīgas mērs (Jaunā Vienotība)
Mēs ar nozari vienojāmies, ka tā būtu labi, ejam uz to, pēc tam viņi pārdomāja.
JEĻENA BROKĀNE, JCDecaux Latvija vadītāja
Tu samaksā par pieturvietām katru gadu, maksā par pieturvietu ražošanu, uzstādīšanu, apkalpošanu, kas nav mazas summas […] Mēs parēķinājām un sapratām, ka mēs neredzam tur biznesu.
VILNIS ĶIRSIS, Rīgas mērs (Jaunā Vienotība)
Rīgas domei atbilstoši likumdošanai pirms izsola zemi, ir jāuztaisa novērtējums un sākumcena ir tā novērtējuma vērtība. Mēs nevaram likumu pārkāpt. […] Pēc līdzīgas sistēmas tika pirms gadiem četriem izsolītas tās vietas, kur tagad ir tie ekrāni.
Pērn martā, dažus mēnešus pirms bija jābeidzas JCDecaux un Rīgas satiksmes līgumam, dome atkal izsludināja konkursu nu jau par nojumju pirkšanu.
Šeit Grīziņkalnā vēl pirms diviem mēnešiem bija transporta pieturas nojume. To nojauca un vietā vajadzēja uzstādīt jaunu, taču tas joprojām nav izdarīts un rīdzinieki spiesti gaidīt sabiedrisko bez iespējas paglābties no lietus vai sniega.
Iepirkumā uzvarēja uzņēmums SIA “PALAMI”, kura īpašnieks ir baltkrievs Pāvels Agroņins. Firmas 3,7 miljonu piedāvājumu atzina par izdevīgāko. JCDecaux iepirkumā nepiedalījās.
JEĻENA BROKĀNE, JCDecaux Latvija vadītāja
JCDecaux nebūvē pieturvietas, tas nav mūsu bizness. […]
NP: Bet šīs pieturvietas, kas šobrīd ir, tās jau arī kāds uzcēla? […]
JB: Te jau bija iepirkums - pilsēta taisījās pirkt pieturvietas no uzņēmējiem, tā kā nopirkt lāpstu vai jebko, bet mēs nepārdodam pieturvietas, mēs pārdodam servisu.
Ar konkursa rezultātiem nebija mierā cits pretendents “Milzo Urban”, kuru no iepirkuma izslēdza. Uzņēmuma valdes priekšsēdētāja un patiesā labuma guvēja ir Ilma Kauliņa. Viņa ir valdes locekle arī uzņēmumā Pilsētas līnijas, kas savulaik par pieturām slēdza līgumu ar JCDecaux.
Milzo vienīgajiem no 4 četriem pretendentiem cena bija augstāka par 5 miljoniem. Viņi konkursu pārsūdzēja Iepirkumu uzraudzības birojam. Firma uzskatīja, ka Palami iesniegtā cena ir pārāk zema. IUB tam nepiekrita un atļāva slēgt līgumu.
Pašvaldībai bija jārīko vēl divi konkursi - par pieturu uzstādīšanu un būvuzraudzību. Decembrī JCDecaux sāka demontēt savas nojumes. Līdz šim nojauktas jau 48. Dome solīja, ka jaunas uzslies līdz janvāra beigām.
Tomēr process aizkavējās, jo Palami pirmās nojumes piegādāja tikai decembrī. Sākot uzlikšanu, konstatēja, ka tām ir defekti. Būvdarbus apturēja uz ekspertīzes laiku.
JĀNIS LANGE, Rīgas Domes izpilddirektors
Šis ārējais eksperts tieši to pašu arī apliecināja, ko mūsu pārstāvji, par to, ka šīs pieturvietu nojumēs ir mehāniski bojājumi, nav kvalitatīvi un vairāki defekti, kas tika konstatēti. Un tika dots laiks līdz 30.janvārim šos defektus novērst. Un attiecīgi būvuzraudzība un projekta vadība apstiprināja, ka šie defekti ir novērsti un šobrīd pirmās pieturvietas sāk uzstādīt jau pilsētvidē.
SERGEJS KOMOVS, “PALAMI” pārstāvis
Problēmas nekādas nav. Viss ir kārtībā.
NP: Tad pieturas, kuras šobrīd uzstāda, ir tieši tādas pašas, kā uzstādīja jau pirms tam?
SK: Jā.
Par kavēšanos uzņēmējam būs jāmaksā. Cik daudz - vēl nav sarēķināts. Pašvaldība cer, ka līdz februāra beigām uzstādīs 55 nojumes. Pārējās ap 450 pakāpeniski četru gadu laikā.
VILNIS ĶIRSIS, Rīgas mērs (Jaunā Vienotība)
NP: Kas tad beigās paliek atbildīgs pie tā, ka jau divus mēnešus daudzviet rīdzinieki ir bez pieturām?
VĶ: To es, pēc tam, kad šis process noslēgsies, vērtēšu savu kolēģu darbību.
JĀNIS LANGE
Rīgas Domes izpilddirektors
Mēs jau redzam, ka Palami. Palami skaidri un gaiši neiekļāvās šajā līguma termiņā. Termiņš bija faktiski novembra otrā puse un attiecīgi gan laikā, gan diemžēl arī kvalitātē neiekļāvās.
Papildu slogs pilsētas budžetam būs nojumju apkopšana. Pagaidām par to atbildīgs domes ārtelpas un mobilitātes departaments. Šobrīd vēl nav rēķināts, cik tas varētu izmaksāt. Nekā Personīga aptuvenas aplēses liecina, ka vienas pieturas uzturēšana gadā izmaksā ap pusotru tūkstoti eiro. 500 pieturām tas būs 750 tūkstoši.
Dome nojumju uzstādīšanas izmaksas iecerējusi atpelnīt ar to iznomāšanu reklāmdevējiem. Tur rēķina, ka desmit gadu laikā no tā pašvaldība budžetā papildus ieņems vairākus desmitus miljonus eiro.