Iespējams, ka Rīgas sabiedriskā transporta uzņēmuma "Rīgas satiksme" (RS) meitasuzņēmumam ar pagaidu nosaukumu "Rīgas acs" 4,5 miljonus latu vērtās integrētās informācijas sistēmas ieviešanai tomēr būs nepieciešamas pašvaldības dotācijas, intervijā aģentūras BNS biznesa informācijas portālam "Baltic Business Service" atzina Rīgas domes (RD) priekšsēdētājs Nils Ušakovs.
"Es neapgalvošu, ka viņi 100% iztiks bez dotācijām. Iespējams, ka dotācijas būs vajadzīgas," viņš sacīja.
Ušakovs norādīja, ka pašlaik RD līmenī ir pieņemts lēmums par šā uzņēmuma veidošanu, taču vēl tiek rēķināts, cik ātrā tempā un cik lielā apmērā integrētās informācijas sistēmas projekts tiks īstenots. Viņš pieļāva, ka drošības sistēmas sākotnēji tiks uzstādītas grūtākajos un piepildītākajos maršrutos, jo tajos ir gan lielākas drošības problēmas, gan varētu būt arī lielāks reklāmas apmērs un lielāka auditorija.
"Katrā ziņā šis projekts nav īstenojams viena gada laikā. Nebūs tā, ka mēs viena gada laikā visu apliksim ar kamerām un monitoriem, un tikai pēc tam domāsim, kam pārdot reklāmu. Tas notiks pakāpeniski. Tāpēc patlaban viss tiks rēķināts. Kad aprēķini būs gatavi, būs arī skaidrs, cik ilgi uzņēmums spēs iztikt ar kredītu. Iespējams, ka nepieciešamība pēc dotācijām parādīsies trešajā vai ceturtajā uzņēmuma darbības gadā," viņš teica.
Ušakovs arī atgādināja, ka "Rīgas acs" dibināšana nav komerciāls pasākums, bet gan ieguldījums pasažieru drošībā - gan sabiedriskā transporta salonos, gan sabiedriskā transporta ārpusē tiks uzstādītas videokameras, lai negadījumos varētu saprast, kurš īsti ir vainīgs. Tāpat plānots ierīkot alkometrus transportlīdzekļu vadītajiem un labāk kontrolēt sabiedriskā transporta kursēšanu, jo transportlīdzekļos būs uzstādīta globālās pozicionēšanas sistēma (GPS).
"Tagad visos transportlīdzekļos nav uzstādīta GPS, bet uzstādītās iekārtas nav savstarpēji savienotas. Drīzāk tas ir uzskatāms par ieguldījumu pasažieru pārvadāšanas drošībā, bet kā jebkurš ieguldījums tas prasa naudu. Tāpat tas ir ieguldījums cīņa pret noziedzību, galvenokārt sabiedriskā transporta līdzekļos esošajiem kabatzagļiem. Vēl jaunā drošības sistēma ļaus līdz minimumam samazināt konfliktus starp kontrolieriem un bezbiļetniekiem, jo brīžos, kad kaut kas netiks darīts pareizi, tas viss tiks fiksēts videokamerās, un vainīgajam par to būs jāatbild," viņš pastāstīja un piebilda, ka šiem uzlabojumiem nepieciešami līdzekļi un viens no veidiem, kā tos vismaz daļēji atpelnīt, ir reklāmu izvietošana sabiedriskajā transportā, izmantojot kopējo tehnoloģisko tīklu.
"Ja transporta līdzeklis tiek aprīkots ar video kamerām, tad vienlaikus tā salonā var uzstādīt vienu, divus vai trīs videomonitorus, kuros varētu rādīt reklāmas," norādīja Rīgas mērs.
Viņš arī uzsvēra, ka "Rīgas acs" būs RS meitasuzņēmums un visa kontrole būs RS un līdz ar to arī domei. "Ja kaut kas neies tā, kā vajag, nebūs problēmu visu pārtraukt un atlaist darbiniekus. Šā uzņēmuma izveidei mēs plānojam piesaistīt kredītlīdzekļus, ieguldīt tos drošībā un vienlaikus piesaistot reklāmu," teica Ušakovs.
Atbildot uz jautājumu par šim projektam paredzēto līdzekļu izmantošanu, piemēram, RS transportlīdzekļu parka modernizācijai, RD vadītājs klāstīja, ka daudz zemās grīdas tramvaju par 4,5 miljoniem latu nevar iegādāties. "Mums kopumā ir 800 tramvaju, kuri braukā pa pilsētu. Tādējādi, ja salīdzinām, kādi ieguldījumi vajadzīgi sabiedriskā transporta līdzekļu parka atjaunošanā un kādi ieguldījumi nepieciešami drošības nodrošināšanā, manuprāt, tās ir samērojamas lietas. Vēlreiz uzsvēršu - tas viss pagaidām ir paredzēts biznesa plānā. Ir pieņemts lēmums, ka tiks veidots uzņēmums, kurš tālāk varēs nodarboties ar šīm lietām. Lai tas nedaudz pastrādā," sacīja Ušakovs.
Jau vēstīts, ka RD 15.februārī piekrita jauna RS meitasuzņēmuma - tā darba nosaukums ir "Rīgas acs" - dibināšanai, lai ieviestu 4,5 miljonus latu vērto integrēto informācijas sistēmu. Paredzēts, ka "Rīgas acs" sekmēs RS deleģēto pašvaldības funkcijās ietilpstošo pārvaldes uzdevumu izpildi, jo tiks ieviesta integrētās informācijas sistēma, lai nodrošinātu kvalitatīvu un drošu sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu.
Integrētās informācijas sistēmas ieviešanas dēļ samazināsies sabiedriskā transporta kavējumi (nobīdes no grafika) un, ņemot vērā arī plānotos drošības pasākumus, palielināsies to iedzīvotāju skaits, kas izvēlēsies sabiedrisko transportu kā optimālāko pārvietošanās līdzekli Rīgā. Sistēmas darbību kopumā veidos daudz un dažādi organizatoriski un tehnoloģiski pasākumi, piemēram, video novērošanas ierīkošana sabiedriskajā transportā, automatizēts trauksmes izziņošanas risinājums, transporta līdzekļu aprīkošana ar kustības kontroles sistēmu, automatizēts vadītāju alkohola reibuma identifikācijas risinājums, pasažieru informēšanas un apziņošanas sistēmas modernizācija un citi.
"Rīgas acs" pamatkapitāls būs 20 tūkstoši latu, bet uzņēmuma valdē darbosies divi valdes locekļi un valdes priekšsēdētājs, ko iecels uzņēmuma dalībnieku sapulcē - RS valde. Valdes locekļus pašvaldība plāno izraudzīties konkursā.
Integrētās informācijas sistēmas ieviešanas izmaksas kopumā veido 4,5 miljonus latu bez pievienotās vērtības nodokļa. Tostarp 99% investīciju paredzēti ritošā sastāva aprīkošanai - kopējais transportlīdzekļu skaits, kuru plānots attiecīgi aprīkot, ir 861 transporta vienība. Projektu iecerēts īstenot pa posmiem un pabeigt 2014.gada beigās.