Brīžos, kad cilvēka veselībai un dzīvībai draud briesmas, svarīga katra sekunde. Nereti vienīgais glābiņš ir Ātrā palīdzība, kuras darbā viens no būtiskākajiem aspektiem nenoliedzami ir operativitāte.
„Ātrā palīdzība ir dienests, kas savlaicīgi un operatīvi sniedz palīdzību,” saka akciju sabiedrības Rīgas sanitārā transporta autobāze valdes priekšsēdētājs Adigjozals Mamedovs.
Līdz pat 2008. gada oktobrim Rīgas ātrās medicīniskās palīdzības staciju (RĀMPS) apkalpoja divi uzņēmumi – Rīgas Satiksme un AS Rīgas sanitārā transporta autobāze. „Brīdī, kad Rīgas dome pilnībā atteicās no šī pakalpojuma, pie manis vērsās gan domes pārstāvji, gan amatpersonas no atbilstošajām struktūrām, piedāvājot šo autoparku, kurā bija 20 automašīnas, pārpirkt,” skaidro A. Mamedovs. Ir notikušas pārrunas par iespēju pārslēgt līgumu, kas paredzētu, ka pēc Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta izveidošanas AS Rīgas sanitārā transporta autobāze to nodrošinās ar operatīvajiem medicīniskajiem transportlīdzekļiem ilgtermiņā, respektīvi, 10–15 gadus.
Uzņēmums apkalpo gan Rīgu, gan bijušā Rīgas rajona novadus un ikdienā izbraukumos strādā vidēji 70 mašīnas. Ātrās palīdzības stacijai tiek iznomāta automašīna ar vadītāju, kurš pilda arī sanitāra pienākumus. „Mūsu autobāzē ir viss nepieciešamais aprīkojums un iekārtas, lai šiem transportlīdzekļiem varētu nodrošināt augsta līmeņa servisu. Autobāzes darbinieki ir apmācīti veikt apkopes un remontus gan Mercedes, gan Volkswagen markas automašīnām,” tā uzņēmuma valdes priekšsēdētājs. Pirms došanās pie klienta rūpīgi tiek pārbaudīta katras mašīnas tehniskā kārtība, arī tad, ja pēc nostrādātās maiņas mašīnai, atgriežoties bāzē, tiek konstatēti defekti, meistari tos novērš. Šāda kārtība ļauj izslēgt riskus, kas varētu apdraudēt mediķu ātru nokļūšanu līdz pacientiem, ko apstiprina arī A. Mamdeovs, norādot, ka „11 gadu laikā, kopš sadarbojamies ar Ātro palīdzību, iespējamo kavējumu skaitu esam samazinājuši līdz minimumam. Kontrolējam katru mūsu darba etapu un ceram, ka arī turpmāk viss notiks tikpat veiksmīgi kā līdz šim”. Viņš neslēpj, ka autobāzei, līdzīgi kā daudziem uzņēmumiem, ekonomiski sarežģīto apstākļu ietekmē nākas ciest zaudējumus, kas saistīti ar ienākuma nodokļa paaugstināšanu un akcīzes nodokļa palielināšanos degvielai, tomēr intensīvi tiek meklēti risinājumi, kā nepatīkamās sekas novērst. Taupīt uz kvalitātes rēķina, protams, nedrīkst. „Mašīnām ir jābūt teicamā tehniskajā stāvoklī, autoparks ir regulāri jāatjauno. Plānojam iegādāties jaunu autotransportu, jo šobrīd jāatjauno aptuveni 20 – 25 procenti autoparka,” paskaidro A. Mamedovs.
Līdz ar ekonomiskās situācijas pasliktināšanos, iedzīvotāji sāk taupīt naudu uz medicīnas un veselības aprūpes rēķina. Nereti izskan bažas – saukt vai nesaukt Ātro palīdzību, jo gadījumos, kad pacientam nav bijusi nepieciešama neatliekamā palīdzība vai nogādāšana slimnīcā, par pakalpojumu jāmaksā. „Jā, maksas pakalpojumu ieviešana apstākļos, kad lielai daļai iedzīvotāju ir ļoti zema maksātspēja, rada sarežģījumus, bet līdz ar to cilvēki ir kļuvuši piesardzīgāki un apdomīgāki – ir sarucis nepamatoto izsaukumu skaits. Katrā ziņā nav jāšaubās un Ātrā palīdzība jāsauc visos gadījumos, kad apdraudēta cilvēka dzīvība un nepieciešama neatliekamā palīdzība,” uzsver A. Mamedovs.
UZZIŅAI:
- Ātro palīdzību var izsaukt, zvanot uz numuriem 03 vai 112
- Uz „ātrās palīdzības” dispečera uzdotajiem jautājumiem ir jāatbild skaidri un precīzi, koncentrējoties uz svarīgāko
- Ja izsaukums ir pilsētā, jānorāda mājas numurs, dzīvokļa numurs, durvju kods, pacienta vai izsaucēja kontakttālrunis, ieteikumi, kā labāk nokļūt pie pacienta, izsaukuma iemesls, pacienta vārds, uzvārds, vecums, dzimums, kā arī informācija par izsaukuma pieteicēju un viņa kontakttālrunis. Ja izsaukums ir lauku teritorijā, svarīgi norādīt novada nosaukumu, apdzīvotās vietas nosaukumu un māju nosaukumu.
- Ja NMP brigāde uz izsaukumu netiks sūtīta, „ātrās palīdzības” dispečers ieteiks kā rīkoties šajā konkrētajā gadījumā – vērsties pie sava ģimenes ārsta, apmeklēt tuvāko dežūrārstu vai doties uz slimnīcas uzņemšanas nodaļu. Arī pats zvanītājs var pie dispečera painteresēties par citām alternatīvām.
- Ja noticis negadījums, Ātrās palīdzības dispečeram ir svarīgi zināt precīzu negadījuma vietu, kas ir noticis, kā arī cietušo skaitu.
- Nepārtraukt sarunu, pirms to nav izdarījis dispečers!
Avots: Latvijas Republikas Veselības ministrija