Osta ar tajā apstrādāto kravu specifiku ir uzskatāma par paaugstināta riska objektu, tāpēc drošības jautājumi videi un cilvēkiem saglabā savu aktualitāti 24 stundas diennaktī. Lai pārbaudītu spēju reaģēt ārkārtas situācijās, pilnveidotu operatīvo dienestu sadarbību avārijas seku lokalizēšanā un likvidēšanā, kā arī izmēģinātu jaunas metodes un tehnoloģijas ķīmiskā piesārņojuma lokalizēšanā un savākšanā, Rīgas brīvostas administratīvajā teritorijā, Kundziņsalā, SIA Baltic Container Terminal teritorijā piektdien norisinājās ikgadējās mācības EKO 2017. Tajās simulēta augstas bīstamības pakāpes ķīmiskas vielas noplūšana sauszemes teritorijā un Daugavas akvatorijā ar cietušajiem, kas notikusi konteinervedēja avārijas rezultātā.
Mācību ietvaros tika pārbaudīta arī Rīgas brīvostas pārvaldes partnera - SIA Eko Osta gatavība operatīvi reaģēt, naftas produktu ķīmisko avāriju rezultātā radušos piesārņojumu savācot ar jaunām metodēm un aprīkojumu - ar īpašiem naftas produktus absorbējošiem paklājiem, ko izmanto, lai savāktu noplūdušos naftas produktus ostas akvatorijā, ar naftas produktus absorbējošām un norobežojošām bonām un īpašu saistvielu - absorbentu - piesārņojuma savākšanai no sauszemes virsmām.
Mācību scenārijs atbilst iespējamiem riskiem
Mācību scenārijs katru gadu ir atšķirīgs - šogad tas tika izstrādāts, balstoties uz pēdējo gadu risku analīzi, par pamatu ņemot terminālī apgāzušos naftas ķīmijas konteinera avārijas iespējamās sekas.
Saskaņā ar mācību scenāriju un leģendu 2017. gada 10. novembrī plkst. 9.30 SIA Baltic Container Terminal teritorijā pārvešanas procesā uz piestātnes apgāzās konteinervedējs, bojājot flexytank konteineru. Sekas - notika nezināmas izcelsmes eļļainas vielas noplūde sauszemes teritorijā un Daugavas akvatorijā. Negadījumā bija cietis konteinervedēja šoferis. Mācību ietvaros tika informēti visi atbildīgie operatīvie dienesti, kas, ierodoties avārijas vietā, uzsāka cietušā evakuēšanu, kā arī avārijas seku likvidēšanu - noplūdušās vielas noteikšanu, lokalizēšanu un radītā piesārņojuma savākšanu, izmantojot gan ķīmisko absorbentu, gan norobežojošās un absorbējošās bonas akvatorijā. Inscenētā ūdens akvatorijas piesārņojuma savākšanā tika pārbaudīta speciāla absorbējoša paklāja efektivitāte, kas ir jauns risinājums šāda veida avāriju seku likvidēšanā.
Darbu gaitā piesārņojums tika savākts, izlietotie absorbenti ievietoti īpašās tvertnēs un transportēti uz SIA Eko Osta utilizēšanai. Sevišķi piesārņotās vietas tika attīrītas ar augstspiediena mazgātāju un vakuummašīnu.
Dienestu savstarpējā sadarbība sekmē pozitīvu rezultātu
Mācību ietvaros avārijas seku lokalizēšanā un likvidēšanā piedalījās Rīgas brīvostas pārvaldes un Ostas policijas speciālisti, Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests, Katastrofu medicīnas centrs, Valsts vides dienests un SIA Eko Osta.
Komentējot mācību EKO 2017 norisi un rezultātus, Ostas policijas priekšnieks Valdis Voins uzsver: «Katru gadu Rīgas brīvostas pārvalde organizē praktiskās mācības, lai pārbaudītu SIA Eko Osta personāla iemaņas un tehnisko līdzekļu pietiekamību avāriju seku likvidācijai. Liela nozīme ir arī citu iesaistīto dienestu spējai operatīvi reaģēt un saskaņoti darboties. Šajā gadā izspēlētais avārijas notikums noteikti nav tikai teorētiski iespējams. Vielas savākšanai tika izmantoti jaunākie materiāli, kuri pirmo reizi demonstrēti Latvijas ostās. Mācību rezultāti apliecina atbildīgo institūciju gatavību avāriju seku likvidācijā. Ostas pārvalde pievērš lielu uzmanību vides aizsardzības jautājumiem un iespējamo avāriju seku likvidācijas pasākumiem. Kopīgi ar sadarbības partneriem jāturpina iesāktais, ieviešot praktiskajā darbā jaunākos materiālus, aprīkojumu un labāko pasaules pieredzi. Svarīgākā vieta avāriju seku likvidācijas sistēmā ir labi sagatavots personāls, tāpēc arī turpmāk tiks organizētas mācības, teorētisko un praktisko iemaņu nostiprināšanai.»
Inovācijas avāriju seku likvidēšanā
«Lai likvidētu avārijas sekas imitētajā akvatorijas daļā un sauszemes teritorijā, tika izmantoti Vācijā ražoti inovatīvi naftas produktu absorbenti, tādējādi tika efektīvi savākts mācību laikā izlietais naftas ķīmijas produkts. Šī ir pirmā reize, kad ostas piesārņojuma mācībās izmanto reālu ķīmisko vielu, nevis tās aizvietotāju. Protams, šādu vielu mācībās var izmantot tikai tad, ja ir augsti efektīvas savākšanas metodes un tehnoloģijas. Arī piesārņojuma likvidācijas laiks, strādājot ar jaunajiem materiāliem, ir ievērojami īsāks, un šajos apstākļos piesārņojuma tālāka izplatīšanās nav iespējama,» mācības komentē SIA Eko Osta Avārijas seku likvidācijas nodaļas vadītājs Armands Lazdenieks.