Rīgas brīvosta gatava ziemai

© F64

Visās Latvijas ostās ziemas navigācija, kā to nosaka Ministru kabineta noteikumi, sākas 15. decembrī un beidzas 15. aprīlī. Bet lēmumu par ledus navigācijas uzsākšanu Rīgas ostā un Rīgas jūras līcī, kā arī par nepieciešamību izmantot ledlaužus pieņem Rīgas ostas kapteinis, ņemot vērā operatīvo situāciju ostā un līcī.

Pagājušajā nedēļā notika Rīgas ostā strādājošo SIA Rīgas brīvostas flote ledlaužu Varma un Foros gaitas izmēģinājuma pārbaude, un, balstoties uz pārbaužu rezultātiem un Rīgas brīvostas dienestu sniegto informāciju, Rīgas brīvostas kapteinis Artūrs Brokovskis-Vaivods varēja ziņot, ka osta ir pilnībā sagatavojusies ziemas un ledus navigācijai.

Pirms ziemas navigācijas īpašniekiem ir pienākums sagatavot kuģus drošai kuģošanai, kad āra temperatūra nokrītas zem nulles. Uz kuģa jābūt aprīkojumam tā korpusa atbrīvošanai no apledojuma, jo lielākos draudus tiem ziemas periodā rada negatīvas gaisa temperatūras, vēja un šļakatu iespaidā izveidojusies ledus kārta uz korpusa, un tās dēļ kuģis var pat apgāzties.

Ledus laušanu Rīgas ostā un Rīgas līcī līdz Irbes šaurumam vai Kolkas ragam nodrošina SIA Rīgas brīvostas flote ledlauži Varma un Foros. Pagājušajā nedēļā notika abu ledlaužu gaitas izmēģinājuma pārbaude, un Rīgas ostas kapteinis tika informēts par ledlaužu pilnu tehnisko gatavību ledus navigācijai. Lai iepazītos ar ledlaužu darbību, tehniskajām iespējām, kā arī ledus navigācijas īpatnībām Rīgas ostā un Rīgas līcī, ledlaužu gaitas izmēģinājuma braucienos piedalījās Latvijas Jūras akadēmijas studenti.

Artūrs Brokovskis-Vaivods uzsvēra, ka pašā Rīgas ostas akvatorijā ledlaužu pakalpojumi ir nepieciešami tikai retos gadījumos. Pastāvīgas kuģu satiksmes dēļ bieza ledus kārta praktiski neizveidojas, turklāt Rīgas ostas velkoņi ir piemēroti darbam, ūdeņiem aizsalstot, un vienlaikus ar velkoņu tradicionālajiem pakalpojumiem darbojas arī kā ledlauži. Šos pakalpojumus Rīgas brīvostas pārvalde galvenokārt nodrošina Irbes jūras šaurumā un Rīgas jūras līcī, lai palīdzētu kuģiem veikt ceļu līdz Rīgas ostai (to nosaka Ministru kabineta noteikumi par Latvijas ūdeņu izmantošanas kārtību un kuģošanas režīmu tajos).

Ledus navigācijas apstākļi, sezonas ilgums un ledlaužu noslogotība Rīgas jūras līcī ir ļoti grūti prognozējami un atkarīgi ne tikai no zemām gaisa temperatūrām, bet arī no vēja virziena un citiem apstākļiem.



Latvijā

Satiksmes ministrija (SM) ir slēpusi Ministru kabinetam patieso "Rail Baltica" projekta izmaksu pieaugumu, to pārrēķinot 2016.gada cenās, lai sadārdzinājums neizskatītos tik liels, teikts dzelzceļa projekta "Rail Baltica" parlamentārās izmeklēšanas komisijas gala ziņojumā, kura vienlaikus aicina izveidot Saeimas apakškomisiju, kas uzraudzīs projekta ieviešanu.

Svarīgākais