Sadurot auto riepu un cauršaujot priekšējo vējstiklu, Rīgas taksometru biznesa kūrētāji šonedēļ parādīja, ka ar atplestām rokām jaunu konkurentu bariņā neņems. Uzbrukumi, kuros, par laimi, cilvēki necieta, atgādina takšu karus, kas norisinājās deviņdesmito gadu beigās.
Toreiz cīņa notika starp Rīga Taxi un Bona M; abu firmu mašīnas tika dauzītas un dedzinātas. Šīs nedēļas incidenti likuši pārdomāt, kādus briesmu stāstus par mums stāstīs mājās aizbraukušie tūristi. Neatkarīgās aptaujātie eksperti secina, ka pagaidām taksistu saķeršanās ir tikai vietējās publikas uzmanības centrā, taču, ja postījumi nerimsies, drīzumā par to rakstīs visa Eiropa.
"Pagaidām tie ir huligāniski izlēcieni, cerams, ka ārpasaulē tos uztvers kā krīzes sekas, kuras laikā automātiski pieaug noziedzības līmenis. Būtiski, kāda būs atbildīgo institūciju, galvenokārt policijas, darbība. Ja huligānisms turpināsies, potenciālo investoru acīs tas būs trekns mīnuss," saka politologs Filips Rajevskis. Savukārt Latvijas institūta direktors Ojārs Kalniņš jau šobrīd ir noraizējies par situāciju: "Jācer, ka takšu kari ir īslaicīgi, jo pagaidām šīs ziņas ir vairāk iekšējas. Taču, ja tā turpināsies, drīz vien visi ārzemju tūrisma portāli par to sāks rakstīt!" Vienīgi reklāmas speciālists Ēriks Stendzenieks notikušo uztver kā pozitīvu grūdienu Latvijas tēlam. "Ja agrāk bija viedoklis, ka pie mums ir tikai bandīti, kuri cenšas apkrāpt tūristus, tad tagad parādīsies otra ziņa, ka ar to cenšas cīnīties! Savukārt iekšienē katrs, kurš šauj un cenšas pārdurt riepas, tiks uzskatīts par slikto. Turpretī cietušie – par labajiem," uzsver Ē. Stendzenieks.
Baltic Taxi šoferis Mārtiņš stāsta, ka lidostā īpašu sasprindzinājumu un bailes nejūt, viss tiekot kontrolēts. "Cita lieta ir tas, kas darās centrā. Jācenšas palikt mierīgiem, cerams, ka dome problēmas atrisinās," saka taksists. Konkurējošās firmas taksists Genādijs ar rievu pierē stāsta, ka zaļie takši paspējuši samazināt klientu straumi, taču sist vai citādi izrēķināties ar šoferiem viņš negrasās.
Rīgas domes priekšsēdētājs Ainārs Šlesers ir pārliecināts, ka saceltā ažiotāža ārvalstu mediju vidū radīs pozitīvas atsauksmes, ka beidzot Latvija cenšas samazināt krāpnieku skaitu. Atbildīgajām domes komitejām un frakciju vadītājiem divu nedēļu laikā uzdots izstrādāt priekšlikumus situācijas uzlabošanai, bet pēc tam divu nedēļu laikā tos izvērtēs un iesniegs valdībai. Ar skepsi uz ātru situācijas uzlabošanos raugās RD Satiksmes departamenta (SD) direktora vietniece Rudīte Reveliņa: "Satiksmes departaments jau sen ir apzinājis galvenās problēmas taksometru pārvadājumos un izstrādājis konkrētus priekšlikumus to novēršanai. Diemžēl valsts līmenī pēdējo gadu laikā akceptēta labi ja ceturtā daļa no priekšlikumiem."
Atbildības slogs pagaidām publiski tiek uzvelts policijai, kura katram bandīttaksistam klāt izstāvēt, visticamāk, nespēs. Tātad takšu kariem varam gaidīt nākamo sēriju.