Tukuma iedzīvotāji iesniedz sūdzību par pārkāpumiem lidostas infrastruktūras atjaunošanā

Tukuma iedzīvotāji iesnieguši sūdzību Eiropas Komisijas (EK) Vides ģenerāldirektorātam pret Latviju par pārkāpumiem saistībā ar Tukuma lidostas infrastruktūras atjaunošanas darbu atļaušanu, norāda Tukuma iedzīvotājs Jānis Frišfelds.

Viņš informēja, ka ir vairāki apstākļi, kas liecina par Latvijas iestāžu rupjiem Eiropas Padomes direktīvas par dažu valsts un privātu projektu ietekmes uz vidi novērtējumu noteikumu pārkāpumiem, tostarp Engures novada domes būvvaldes un uzņēmuma "Tukums Airport" pārkāpumiem attiecībā uz Tukuma lidostas infrastruktūras atjaunošanu un paplašināšanu.

Iedzīvotāji atzīst, ka "Tukums Airport" vairākus gadus ir veicis apjomīgus būvniecības darbus Tukuma lidostas infrastruktūras atjaunošanā un paplašināšanā. Tomēr iedzīvotāji norāda, ka Tukuma lidostas infrastruktūras atjaunošanas un paplašināšanas ietekmes sākotnējais izvērtējums vispār nav veikts.

"Neskatoties uz "Tukums Airport" ierosināto un veikto minēto būvniecības darbu apjomīgumu un raksturu, kas nepārprotami liecina par to, ka minētās būvniecības un Tukuma lidostas infrastruktūras atjaunošanas un paplašināšanas mērķis ir iepriekš neaktīva militāra lidlauka pārvēršana par samērā intensīvu civilās aviācijas lidostu, no kuras tiek veikti regulāri pasažieru un kravu civilās aviācijas pārvadājumi (kā tas arī acīmredzot jau ticis izlemts 2006.gadā), pēc mūsu rīcībā esošajām ziņām, vispār nav veikts minēto būvniecības darbu ietekmes sākotnējais izvērtējums, kā to prasa direktīvas noteikumi un Latvijas likuma "Par ietekmes uz vidi novērtējumu" noteikumi," uzsvēra Frišfelds.

Viņš paziņoja, ka gan Engures novada dome, kuras būvvalde ir atbildīga par būvatļauju izsniegšanu Tukuma lidostas paplašināšanas darbiem, gan Tukuma novada dome norādījušas, ka šāds ietekmes uz vidi novērtējums nav vajadzīgs – Engures novada dome paudusi, ka būvvaldes rīcībā nav informācijas, ka kādai no renovējamajām vai rekonstruējamajām Tukuma lidostas ēkām vai būvēm būtu nepieciešams sākotnējās ietekmes uz vidi novērtējums, bet Tukuma dome pavēstījusi, ka ietekmes uz vidi vērtējums Tukuma lidlaukam nav veikts, jo likums noteic, ka ietekmes uz vidi vērtējums jāveic jaunbūvējamām lidostām ar 2,1 kilometru garu vai vēl garāku skrejceļu, līdz ar to Tukuma lidosta šim parametram neatbilstot, jo neesot jaunbūvējama lidosta.

Savukārt iedzīvotāji informēja, ka direktīvas otrajā pielikumā ir noteikumi, kuros ir norādīts, ka šie noteikumi attiecas arī uz darbiem, kas veikti, lai mainītu esošas lidostas infrastruktūru, nepagarinot pamata skrejceļu, ja šie darbi ir uzskatāmi par darbiem, kas izmaina pašu lidostu. "Tā tas, jo īpaši ir attiecībā uz tādiem darbiem, kuru mērķis ir nozīmīgi palielināt lidostas aktivitāti un gaisa satiksmes apmēru," paskaidroja Frišfelds.

Vienlaikus viņš atklāja, ka Tukuma pilsētas iedzīvotājiem, tostarp tai Tukuma pilsētas iedzīvotāju daļai, kas dzīvo tieši zem Tukuma lidostas pacelšanās–nolaišanās koridora, ir prettiesiski liegta iespēja iepazīties, kā arī objektīvi apsvērt un izvērtēt Tukuma lidostas pārveidošanas par aktīvu civilās aviācijas lidostu ietekmi uz vidi un cilvēku veselību, kā arī informēti piedalīties minētās ietekmes samazināšanā.

"Kopumā mūs šokē Engures novada domes un Tukuma novada domes pārstāvju vienaldzīgā attieksme pret minētajiem Tukuma iedzīvotāju tiesību pārkāpumiem, kā arī "Tukums Airport" pārstāvju ironiskās publiski izteiktās piezīmes, ka Tukuma pilsētas iedzīvotājiem "būs jāpierod pie zemu lidojošo gaisa kuģu trokšņa"," sašutumu pauda Tukuma iedzīvotājs un minēja, ka nepieņemams ir arī ekonomikas ministra Arta Kampara izteiktais atbalsts Tukuma lidostas paplašināšanas plāniem, neskatoties uz rupjajiem pārkāpumiem.

"Ņemot vērā minēto, Tukuma iedzīvotāji lūdz Eiropas Komisijas Vides ģenerāldirektorātu izvērtēt Latvijas iestāžu rīcības attīstībā uz Tukuma lidostas infrastruktūras atjaunošanas un paplašināšanas atļaušanas atbilstību direktīvas noteikumiem," uzsvēra Frišfelds un piebilda, ka tāpat lūgts izvērtēt Latvijas iestāžu turpmākās rīcības attiecībā uz "Tukums Airport" iesnieguma atļaujas saņemšanai būtisku izmaiņu veikšanai B kategorijas esošā piesārņojošā darbībā izlemšanas atbilstību Eiropas Savienības tiesībām vides aizsardzības jomā, tostarp direktīvas noteikumiem un nepieciešamības gadījumā sākt attiecīgas pārkāpumu procedūras pret Latviju saskaņā ar līguma par Eiropas Savienības darbību noteikumiem.

Aģentūra BNS jau ziņoja, ka privātais lidlauks "Tukums" ir 2007.gada jūlijā sertificēts civilās aviācijas lidlauks, kas paredzēts neregulāriem komercpārvadājumiem un privātiem lidojumiem dienā labas redzamības apstākļos no pulksten 8 līdz 20.

Tukuma lidlaukā pašlaik var apkalpot vispārējās aviācijas lidojumus. Tajā ir nodrošināts AFIS ("Aerodrome Flight Information Service") lidojumu informācijas dienests un degvielas uzpildes iespējas. Lidlauks tiek aprīkots ar aeronavigācijas ugunīm, lai to varētu sertificēt nakts lidojumiem.

Uzņēmums "Tukums Airport" dibināts 2005.gadā, un tā pamatkapitāls ir 3,013 miljoni latu. "Tukums Airport" pieder Engures novada domei (4,25%) un uzņēmumam "K.S.AVIA" (95,75%). Pērn uzņēmums strādāja ar 12,2 tūkstošu latu apgrozījumu, kas ir par 55,2% mazāk nekā gadu iepriekš, savukārt uzņēmums strādāja ar 703,5 tūkstošu latu zaudējumiem, kas ir palielinājušies par 67,8%, salīdzinot ar 2009.gadu, liecina datubāzē "Lursoft" publicētais uzņēmuma finanšu pārskats.

Latvijā

Valsts aizsardzības dienesta karavīri Sēlijas militārā poligona dronu mācību un testēšanas poligonā aizvadījuši noslēdzošās bezpilota lidaparātu rotas līmeņa mācības, kurās, izmantojot dažādus bezpilota lidaparātu modeļus, trenēja spēju identificēt un iznīcināt pretinieku, aģentūru LETA informēja Aizsardzības ministrijā.

Svarīgākais