Otrdiena, 30.aprīlis

redeem Liāna, Lilija

Inovācijas kvalitatīvam izglītības procesam

© F64

Katrs bērns ir pelnījis iespējami labākos apstākļus ikvienā savas attīstības pakāpē – jo sevišķi svarīgi tas ir izglītības jomā.

Gaismas speciālā internātpamatskola piedāvā apgūt ne tikai speciālas izglītības mācību programmas, kas piemērotas dažādas attīstības audzēkņiem, bet arī noderīgas praktiskās iemaņas, kas noderēs turpmākajā dzīvē. Šajā mācību gadā tika izveidotas četras darba iemaņu mācību klases, kas izglītības procesam piešķīrušas jaunu kvalitāti.

Jau kopš 2004. gada pedagogi aktīvi raksta projektus ES fondu atbalstam, un tā rezultātā ir izdevies sakārtot skolas infrastruktūru un vidi. "Amatu mācības, pašapkalpes iemaņu, sociālo zinību un mājturības kabineti ir labiekārtoti un pilnībā aprīkoti ar jaunākajām tehnoloģijām – iespēju pieslēgt internetu, interaktīvo tāfeli un nepieciešamo biroja tehniku," stāsta Gaismas speciālās internātpamatskolas direktore Vita Felsberga. Lai jaunās telpas varētu lietderīgi izmantot, ikdienas mācību procesā jālieto interaktīvie mācību materiāli. To izveide šobrīd ir galvenā pedagogu prioritāte. Visi skolotāji gatavojas stundām un veido mācību materiālus Powerpoint un Smart Board programmās. "Cenšamies, lai materiālu visos mācību priekšmetos būtu pēc iespējas vairāk un bērni varētu ikdienā strādāt patstāvīgi," apliecina V. Felsberga.

Mācību procesa operatīvitāti krietni uzlabojusi arī speciāla, Anglijā licencēta programma, ar kuras palīdzību katram vārdam iespējams pievienot attēlu. "Esam iemācījušies programmu latviskot. Datu bāze ir pietiekami liela, lai varētu izvēlēties piemērotāko konkrētajam gadījumam. Galvenie ieguvumi? Vienkārši rakstīts teksts daudziem bērniem ir grūti uztverams, bet, ja ir teksts un bilde, tad ir daudz vieglāk radīt asociācijas un palīdzēt bērniem iegaumēt," skaidro direktore.

Šobrīd realizācijas procesā ir projekts par darba iemaņu apgūšanu 10. un 11. klasē pēc pamatskolas beigšanas. C līmeņa bērniem jau nākamajā mācību gadā varētu būt pieejama darba iemaņu programma, savukārt A un B līmenim – arodklases ar specialitāti pavāra palīgi un galdnieka palīgi, ko jaunajās telpās iespējams veiksmīgi īstenot. Resursu kapacitāte ir pietiekama, lai programmās varētu mācīties ne tikai Gaismas speciālās internātpamatskolas absolventi, bet arī bērni no citām skolām.

Viena no būtiskākajām skolas vērtībām ir intelektuālais potenciāls, kas jāpārvērš taustāmā materiālā. 2009. gadā tika uzsākts Igaunijas - Latvijas programmas projekts ar nosaukumu Kopā vieglāk. Projektu īsteno Gaismas speciālā internātpamatskola kopīgi ar Viru Jarves speciālo skolu Igaunijā, un šobrīd tas jau gandrīz noslēdzies. Plānots, ka projekta ietvaros tiks izdotas divas vienāda satura grāmatas pašapkalpes un praktisko iemaņu apguvei latviešu un igauņu valodā. "Esam gan tās autori, gan maketētāji, arī materiāla aprobēšana notika šeit, pie mums. Grāmata ir uzrakstīta vienkāršā, saprotamā valodā, ar bagātīgām ilustrācijām. Kā papildinājumu grāmatai esam iecerējuši darba lapas, lai bērni varētu darboties praktiski," stāsta V. Felsberga. Abu skolu sadraudzības projekts paredz arī regulārus skolēnu apmaiņas braucienus, kā arī vecāku un pedagogu viesošanos vienā vai otrā mācību iestādē.