OSCar Toyota kleitā dzīvo Saūda Arābijā

Viens no autosportista un auto inženiera Andra Dambja radītajiem OSCar nesen kā devies pie jaunā īpašnieka Saūda Arābijā.

Jāteic, ka tas gan nav OSCar tradicionālajā izpratnē, bet gan sporta auto, kas būvēts pēc jau pieminētā OSCar tradīcijām; virsbūve darināta tā, lai būtu uzskatāmi redzama piederība Toyota koncernam.

Atbildot uz jautājumu, kāpēc virsbūve veidota tā, it kā tas būtu Toyota firmas auto, Andris Dambis skaidro: "Saūda Arābijai ražotais auto ir pastarpinātas sadarbības projekta sākums ar firmu Toyota. Zinu, ka šim projektam finansējumu devusi Japānā dislocētā Toyota rūpnīca, bet ekspluatācija paredzēta Saūda Arābijā. Mums ir pamats domāt, ka jau nosūtītais OSCar, kas atgādina toijotu, nav pēdējais auto, ko mums pasūta šie klienti."

Uz Dakaru latvieši nebrauks

Popularitāti jau pieminētais OSCar iekaroja jau līdz ar pirmajiem startiem Dakaras rallijreidā pirms nu jau vairāk nekā sešiem gadiem. Toreiz par letiņa radīto auto interesi izrādīja visi – autosportisti, līdzjutēji, firmu pārstāvji. Andris Dambis neslēpj, ka lepojas ar savu OSCar, jo būtībā tas ir vienīgais plašāku skanējumu ieguvušais latviešu inženiera radītais autobūves piemērs. Tagad uz papīra jau top OSCar 5. Piecas šā auto versijas gan nav bijušas, cipari klāt tiek likti, kā mēdz teikt, paskatoties debesīs. "Pirmais auto bija vienkārši OSCar, tad sekoja tāds kā pārejas modelis, bet tagad aktuāls ir OSCar 3. Nākamajam it kā vajadzētu būt OSCar 4, bet man vienkārši nepatīk šis cipars, tāpēc būs OSCar 5." Oscar 5 pagaidām vēl ir tikai uz papīra un inženiera galvā – iespējams, ātrāk šis modelis taptu gatavs, ja būtu jāgatavojas kārtējam Dakaras rallijreidam. Taču, pateicoties krīzei valstī, Latvijas komanda šogad uz Dakāru nepošas. 100 tūkstoši, kas nepieciešami vienas ekipāžas startam šajā rallijā, Latvijas autosportistiem šobrīd nav pa kabatai.

Patlaban Ogres servisa centrā, kas ir galvenā auto būvēšanas vieta, top viens OSCar 3, kam nākamais īpašnieks vēl nav zināms. Andris stāsta, ka viena auto uzbūvēšana prasa vismaz deviņus mēnešus laika. Lai saīsinātu laika periodu, kas paiet no pasūtījuma izdarīšanas laika līdz gatavam auto, ir nolemts izgatavot vienu OSCar rezervei.

Jāatzīmē, ka OSCar virsbūve tiek izgatavota no oglekļa kompozītmateriāla, bet motors ņemts no jaunākā Corvette modeļa, ko no ASV piegādā speciāli Andra Dambja vajadzībām. Visbiežāk tiek izmantots septiņu litru motors ar vairāk nekā 500 zirgspēku jaudu.

Autosporta pasaule ir ļoti maza

Šī gada pavasarī Andris Dambis un Valdis Spredzis iegādājušies 80 procentus Lielbritānijas rūpnīcas MML Sports, kas specializējas autosporta tehnikas izstrādē, akciju. Inženieris, autosportists un uzņēmējs gan uzsver, ka par rūpnīcu to būtu grūti nosaukt – tās ir autobūvei piemērotas iekārtas, kas izvietotas 3000 m2 plašās telpās. Savukārt gan zeme, gan ēka tiek nomātas. Patlaban tur pastāvīgi strādā trīs cilvēki: divi angļi un latvietis – Andra Dambja dēls Kristaps. Līdz šim MML Sports galvenā darbība saistījās ar Mitsubishi WRC sagatavošanu rallijiem. Līdz ar ekonomisko krīzi Mitsubishi ir izbeigusi investīcijas autosportā un pārdevusi savu bāzi Lielbritānijā. Latviešiem piedāvāja to iegādāties un viņi piekrita. Tas ir vēl viens apliecinājums, ka Latvijas uzņēmēji spēj iesaistīties starptautiskos projektos un nesūdzas par Latvijas pieticīgo tirgu. Vaicāts par iegādātā uzņēmuma tālāko darbības virzienu, Andris saka: "Mēs neatteiksimies no labi iesāktajām tradīcijām un auto pārbūvi un piemērošanu rallijiem turpināsim. Taču strādāsim ne tikai ar Mitsubishi automašīnām, bet arī ar jebkuras citas firmas auto. Klientam pašam jāizvēlas auto modelis, un mēs to sagatavosim sacensībām. Jāteic, ka Lielbritānijas darbnīcai ir piesaistīti izcili inženieri."

Ne tikai būvēt, bet arī braukt

Vaicāts, vai visi spēki tiek novirzīti tikai auto būvniecībai, autosportists stāsta: "Labāk jau man patīk braukt, bet tas ir dārgs prieks, tāpēc vairāk laika un uzmanības jāvelta autobūvei – biznesam." Šogad jau bijuši starti rallijā ar veco un impozanto FIAT, kas trasē sacenšas ar krietni glaunākiem spēkratiem, un tagad tiek gatavota jauna mašīna 24 stundu sacensībām Francijā. Tā nebūs pirmā reize, kad Dambis ar dēliem dosies garajā braucienā, bet pirmo reizi – ar tieši šīm sacensībām piemērotu auto. Pilnīgi no nulles būvēts tiek Ford Fiesta, respektīvi, tikai no skata tas atgādinās fordu, faktiski tas ir pilnīgi cits auto, turklāt ar Nissan motoru. Andris lēš, ka ar šo auto pirmajā trijniekā iebraukt ir visai reāli.

Lai veicas!

Svarīgākais