"Visi Eiropas veļas ražotāji, gan no Itālijas, gan Francijas un Vācijas, zina kur atrodas Liepāja," ar zināmu patriotisma devu balsī noteic SIA Lauma fabrics izpilddirektors Andris Sedmalis.
"Visi Eiropas veļas ražotāji, gan no Itālijas, gan Francijas un Vācijas, zina kur atrodas Liepāja," ar zināmu patriotisma devu balsī noteic SIA Lauma fabrics izpilddirektors Andris Sedmalis.
Lepoties tiešām ir pamats – zīmols Lauma pazīstams jau kopš 1971. gada. Toreiz tas bija vadošais tekstilrūpniecības uzņēmums visā PSRS teritorijā, un katra sieviete zināja, ka skaistākā veļa ir ražota Laumā. Latvijas neatkarības atgūšana 1991. gadā ieviesa savas korekcijas, un arī vēlāk notikušas lielākas vai mazākas strukturālas izmaiņas, bet visu pamatā tomēr ir Laumas tradīcijas. Liepājā ir apmēram 60 dažādu veļas ražošanas uzņēmumu, un var droši teikt, ka visi tie saistīti ar Laumu.
Lauma fabrics specializējusies materiālu ražošanā – skaistās mežģīnes un gludie adījumi top tieši šajā rūpnīcā. Izpilddirektors stāsta: "Jau kopš padomju laikiem tieši materiālu ražošana Laumā sastādīja lielāko daļu visa darba apjoma. Mēs esam tiešie šo tradīciju pārmantotāji. Esam saglabājuši arī lielāko daļu no toreizējiem sadarbības partneriem, un tieši stabilie sadarbības partneri visus šos gadus mūsu uzņēmumam garantē ritmisku darbu. Tāpat kā toreiz apmēram 85% produkcijas tiek izvesta no Latvijas, šeit paliek tikai 15%, kas ir pilnīgi pietiekami, lai ar mūsdienīgiem materiāliem nodrošinātu Latvijas veļas šuvējus. No mums tos iegādājas arī daudziem pazīstamā V.O.V.A., Lauma lingerie un citi. Savukārt ārvalstu tirgos mūsu lielākais klients ir Baltkrievijas kompānija Milavitsa, tāpat arī piegādājam materiālus Čerjomuški, Tribuna, Dikaja orhideja u.c. Ar mērķi būt tuvāk klientam un pārstāvēt uzņēmumu Francijas un citos vecās Eiropas tirgos SIA Lauma fabrics ir iegādājusies meitas kompāniju Francijā Desseilles fabrics. Ar šo zīmolu Lauma piedalās starptautiskajās izstādēs un piedāvā veļas ražotājiem Liepājā tapušos materiālus. Andris Sedmalis atzīst: "Diemžēl Eiropas uzņēmumi ar lielu skepsi skatās uz jauniem tirgus dalībniekiem un labprātāk sadarbojas ar savas valsts ražotājiem. Neraugoties uz piesātināto tirgu, 20% no eksporta kopapjoma eksportējam uz Eiropas valstīm. Lai aktivizētu jaunu tirgu piesaistīšanu, uzņēmumā jāveic papildu tehnoloģiskie uzlabojumi. Eiropiešus interesē ne tikai gatavā produkcija, bet arī ražošanas process – viņi brauc un skatās, vai neizmantojam nelegālu darbaspēku, vai tiek ievērotas vides prasības un vēl virkne kritēriju. Ja tehnoloģiskās mašīnas ir vecas, viņiem rodas šaubas par pasūtījuma apjoma, kvalitātes un termiņu ievērošanu līgumā noteiktajos punktos."
Lai arī uzņēmumā ir ļoti spēcīgas tradīcijas, tas ir nepārtrauktā attīstības procesā – ik gadu tehnoloģiju pilnveidošanā tiek investēts ap 3 miljoni eiro. Viens no pēdējiem ieguldījumiem ir automātiskās produkcijas ražošanas uzskaites sistēma, kā arī mašīnu noslogojuma režīma pārraudzība. Vadītājs skaidro: "Jebkurā brīdī redzam, kura mašīna veic kādu procesu un cik laika tai vajadzīgs pasūtījuma izpildīšanai. Tādējādi mēs varam precīzi plānot nākamo pasūtījumu izpildi un klientam operatīvi sniegt informāciju par piegādes laiku. Visas adīšanas mašīnas strādā automātiskajā režīmā."
Aizvien lielāku vietu tirgū ieņem formētā veļa, kas nozīmē, ka ar speciālu formēšanas tehnoloģiju veļa tiek izgatavota bez šūšanas. Aizvadītā gada nogalē Lauma fabrics Parīzes starptautiskajā izstādē prezentēja savas struktūrvienības Lauma molding services izstrādājumus, kas guva plašu atzinību. Jau izstādes laikā bija veiksmīgas sadarbības sarunas, tostarp ar tādu zīmolu pārstāvjiem kā Naturana, Dessous, Lejaby, Palmetta, New Rosme, V.O.V.A., Lokis, Sermija.
Šogad plānotas investīcijas krāsošanas ceha rekonstrukcijā – tiks uzstādītas jaunas krāsošanas iekārtas, kas garantēs materiāla krāsu stabilitāti un noturību. Projekts tiek īstenots ar Latvijas investīciju un attīstības aģentūras atbalstu, piesaistot ES struktūrfondu līdzekļus. Projekta kopējā vērtība ir 6 miljoni eiro. Rekonstrukciju plānots pabeigt 2011. gada beigās.
Vaicāts par galvenajiem argumentiem, kas ir Lauma fabrics rīcībā, lai veiksmīgi konkurētu ar Ķīnas ražotājiem, uzņēmuma vadītājs stāsta: "Ķīnas izstrādājumu kvalitāte ir būtiski uzlabojusies, tāpēc kvalitatīvās īpašības vairs nav arguments, lai izvēlētos mūsu piedāvājumu. Taču mums ir citas priekšrocības – mēs esam tuvāk Eiropas klientam un varam piedāvāt arī maza apjoma partijas un ļoti plašu sortimentu. Saražot un piegādāt materiālu varam ļoti īsā laikā."
Lauma fabrics ir Liepājas sastāvdaļa, un vēlreiz gribu apliecināt – Lauma fabrics strādā!