JLD – vēl radošāki un vēl pieejamāki

"Labs dārzs sākas ar tā veiksmīgu labiekārtojuma plānošanu. Tas jāsāk reizē ar mājas plānošanu vai vēlākais – pirms teritorijas sakārtošanas labiekārtošanas darbiem, jo pretējā gadījumā neapdomīgi var zaudēt tādus vērtīgus ainavas elementus, par kuriem jau parūpējusies pati daba," uzsver apzaļumošanas sabiedrības JLD direktors Jānis Lasis.

Nākamgad SIA JLD svinēs savas pastāvēšanas piecpadsmit gadu jubileju, un tas ir pietiekami ilgs laiks, lai ne tikai pašam uzņēmumam, bet arī tā klientiem taptu skaidrs – uzņēmums strādā profesionāli, prot plānot ilgtermiņa attīstību un izprot klienta vajadzības pēc profesionāliem, mākslinieciski augstvērtīgiem, videi piemērotiem un individuāliem dārzu, parku, skvēru un apstādījumu projektiem, realizācijas dabā un ikdienas uzturēšanas.

SIA JLD sadarbības partneru un pastāvīgo klientu skaits rakstāms vismaz ar divām nullēm. Viens no nozīmīgākajiem klientiem ir Jūrmalas pašvaldība, kas uz trim gadiem noslēgusi līgumu par dārzu, parku un skvēru apsaimniekošanu Jūrmalas pilsētā. Šogad beidzas noslēgtā līguma termiņš un tiks izsludināts jauns konkurss. Jānis Lasis uzskata, ka sadarbība ir bijusi veiksmīga un arī šī sezona vēl ir pilnā JLD pārziņā. Kaut arī līdz ar ekonomiskās situācijas pasliktināšanos arī pašvaldība būtiski samazinājusi apzaļumošanai un apstādījumiem paredzētās investīcijas, uzņēmums par goda lietu uzskata nepasliktināt sniegtā pakalpojuma kvalitāti – Jūrmalai ir jābūt skaistai, sakārtotai, zaļojošai un krāšņai. "Mēs esam izlēmuši, ka darīsim visu, lai pilsētnieki un viesi pat nepamanītu finansējuma samazinājumu, droši, ka darīsim darbiņus, par ko naudu nesaņemsim, jo esam jūrmalnieki un tās pievilcība un labā slava ir atkarīga arī mūsu ieguldījuma," stāsta direktors.

Vaicāts par privātā sektora pieprasījumu pēc uzņēmuma pakalpojumiem, direktors teic: "Pagaidām mums darba pietiek, bet kapacitāte ļauj veikt divas reizes lielāku darba apjomu. Arī šādā situācijā ieguvējs ir klients – ja pirms kāda laika mums darba un pasūtījumu bija tik daudz, ka dažkārt uz projektu klientam nācās gaidīt vairākus mēnešus, tad tagad tas notiek ātri un garu rindu nav."

Otra nozīmīgākā darbības nozare ir dekoratīvo stādu audzēšana un pārdošana. Ir pagājuši desmit gadi, kopš JLD savā īpašumā ieguva kokaudzētavu Bulduri, pārņemot to no Bulduru dārzkopības vidusskolas. Sadarbība ar izglītības iestādi turpinās – stādaudzētavā audzēkņiem ir nodrošinātas prakses vietas, kā arī piemērotākos audzēkņus uzņēmums nodarbina citās darbības nozarēs.

Jānis Lasis informē: "Bijām rēķinājušies, ka pieprasījums pēc dekoratīvajiem stādiem šopavasar salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu būs par 40 līdz 50% mazāks, taču esam patīkami pārsteigti, ka pārdošanas apjoms ir krities vidēji par 10 līdz 15%. Tomēr tas nenozīmē, ka varam būt droši par stabilu apgrozījumu arī turpmāk – iespējams, ka cilvēki vēl tērē iekrājumus un inerces pēc turpina savu teritoriju labiekārtošanu. Zināmā mērā tā ir arī latviešu mentalitāte, kas vienmēr likusi cilvēkam būt tuvāk zemei un izdaiļot savu apkārtni. Ja runājam par juridiskajiem klientiem – apzaļumošanas uzņēmumiem, tad šajā jomā situācija ir daudz kritiskāka – tirgus praktiski ir apstājies jau kopš pagājušā gada vasaras."

Ņemot vērā iepriekš teikto, uzņēmums investīcijas stādaudzētavā plāno piesardzīgi, taču neatsakās no jaunu stādījumu iekārtošanas un sortimenta paplašināšanas. Dekoratīvie stādi aug lēni, un kociņam audzētavā jāpaaugas vairākus gadus, līdz tas ir gatavs doties patstāvīgā dzīvē. Zinot to, ka klienti labprāt iegādājas lielus stādus, lai tie uzreiz pēc iestādīšanas dārzā pilnā apmērā aizpildītu vietu, kas tam paredzēta, varbūt pat labi, ka tirdzniecība uz laiku apsīkusi – kociņiem būs vairāk laika pieņemties spēkā un augumā.

Laikā, kad naudas ir mazāk, arī katrs pats var iestādīt kociņu vai krūmiņu, tikai pirms tam vajag lūgt profesionāļu konsultāciju – kur, kad un ko stādīt.