Bedrīšu remontu pabeigs par divām nedēļām ātrāk

© Ojārs Lūsis

Var teikt, ka pavasara šogad nebija – no ziemīgiem laika apstākļiem strauji nokļuvām vasarā, kas atstāj iespaidu arī uz ceļinieku darbu. Apmēram par 2 nedēļām agrāk nekā ierasts būs pabeigti pavasara bedrīšu remonti.

Vasarā mainās ceļu uzturēšanas klases

AS Latvijas ceļu uzturētājs (LAU) Jelgavas ceļu rajonā, kurā ietilpst arī Dobeles un Bauskas nodaļas, kopējais apsaimniekojamo ceļu kopgarums ir 1859 km, kas ir iedalīti kategorijās A, ziemā arī A1, B, C un D. A uzturēšanas klases ceļu garums ziemā ir 75,665 km, A1 – 229,784 km, bet vasarā A klases ceļu kopgarums ir 272,82 km, jo konkrētu ceļu un to posmu satiksmes intensitāte mainās atkarībā no sezonas. Viens no piemēriem ir ceļš, kas savieno Liepājas šoseju pie Kalnciema krustojuma ar Ventspils šoseju netālu no Ķemeriem. Ziemā šo ceļu braucēji izmanto salīdzinoši reti un tas tiek uzturēts kā C kategorijas ceļš, taču vasarā tas ir noslogots un tiek uzturēts kā B kategorijas ceļš. Otrs piemērs ir ceļa posms Jelgava–Iecava, kā arī Bauska–Eleja. Arī bez nosauktajiem vairākiem ceļa posmiem vasarā tiek mainīta uzturēšanas klase.

LAU Jelgavas ceļu rajona direktora vietnieks Oskars Ozoliņš (attēlā) skaidro: «Ziemā atšķirības starp uzturēšanas klasēm nosaka ceļu tīrīšanas un kaisīšanas režīms, bet vasarā tas vairāk attiecas uz bedrīšu remonta termiņiem, kā arī nomaļu piebēršanu, grāvju un krūmu tīrīšanu, ceļmalu appļaušanu. Šogad līdz 18. maijam tika pabeigts bedrīšu remonts uz A uzturēšanas klases ceļiem, līdz 31. maijam šos darbus padarīsim uz B uzturēšanas klases, bet līdz 15. jūnijam uz pārējiem ceļiem. Šī gada grafiks apsteidz iepriekšējo gadu grafiku vidēji par divām nedēļām.»

Arī šoziem budžets ir pārtērēts, tāpēc vasaras uzturēšanai naudas ir mazāk ne tikai kā vajadzētu, bet arī kā plānots. Tas nozīmē arī to, ka par tik skaisti appļautām ceļmalām kā Lietuvā domāt ir pāragri.

Ceļu stāvoklis ir ļoti dažāds

Vaicāts par kopējo ceļu stāvokli Jelgavas ceļu rajona apkalpes zonā, Oskars Ozoliņš teic: «Tas ir ļoti atšķirīgs. Vislabāk to raksturo fakts – uz viena ceļa bedres vienas dienas laikā varam salabot 17 km garumā, uz cita tikai 600 m. Viens no kritiskākajiem posmiem ir jau pieminētais ceļš no Kalnciema Jūrmalas virzienā, tāpat sen jau rekonstrukcija nepieciešama ceļam Jelgava–Eleja, vairākiem posmiem uz ceļiem Tērvete–Eleja, Jelgava–Tīreļi. Kārtīgs remonts vajadzīgs arī Liepājas šosejas posmā no Lielupes tilta līdz Tukuma pagriezienam, taču tas ir atkarīgs no valstiskiem lēmumiem.

Lai ceļu kvalitāte saglabātos un mums nevajadzētu runāt nedz par pussabrukušiem, nedz sabrukušiem ceļu posmiem, vairāk naudas ir jāvelta to ikdienas uzturēšanai, tostarp asfalta segas virsmas apstrādei. Taču tā rezultātus dod tikai tad, ja vecais ceļa segums nav pārāk sliktā stāvoklī. Piemēram, šogad tiks pabeigta virsmas apstrāde ceļam Jelgava–Dobele.

Dolomīta atradnēs uzstādītas jaunas iekārtas

LAU Jelgavas ceļu rajona pārziņā ir valsts nozīmes dolomīta atradnes Iecava, karjers Akmenscūciņas. Iegūtais materiāls tiek izmantots ceļu remontos, nelielas noslodzes ceļu un laukumu būvniecībā, kā arī pārdots komersantiem un privātpersonām. Līdz ar jaunā rotora tipa drupinātāja un mūsdienīgu papildu iekārtu uzstādīšanu iegūtā materiāla kvalitāte ir uzlabojusies visos rādītājos, kas nozīmē, ka tā izmantojums ir plašāks. Jāatzīmē, ka Latvijas dolomīta šķembas netiek izmantotas augstas noslodzes ceļu būvniecībā, jo neatbilst ES būvnormatīvu kritērijiem, taču vietējas nozīmes grants ceļu, tostarp meža ceļu, būvniecībā un remontā materiāls ir izmantojams.

Grants ceļu atputekļošana

Aizvien lielāku popularitāti iegūst tā sauktā atputekļošanas tehnoloģija, kas ir vienkāršs un salīdzinoši lēts process, kas būtiski samazina ceļa putēšanu. Jau pagājušajā gadā uz vairākiem grants ceļiem tika iestrādātas ūdeni absorbējošas granulas, kas arī sausā laikā neļauj ceļam pilnībā izžūt, līdz ar to tas neput. Vislabāk šo efektu izjūt iedzīvotāji, kas dzīvo blakus grants seguma ceļiem ar lielu satiksmes intensitāti.

Taču arī ceļu uzturēšanas jomā šai apstrādei ir būtiska nozīme – labāk saglabājas grants sega. Jāatzīmē, ka no neapstrādātiem grants ceļiem vasarās no ceļa noput nost vairāki centimetri grants segas, līdz ar to tā biežāk jāatjauno. Vairākas pašvaldības, tostarp arī Jelgavas novada pašvaldība, deleģējusi veikt ceļu atputekļošanu LAU.

Svarīgākais