Igate redz savu vietu būvniecības nozarē

Ceļu būvniecības sabiedrības Igate valdes priekšsēdētājs Māris Peilāns zina teikt, ka līdz ar būvniecības apjomu samazināšanos un objektu sarežģītības pakāpes pieaugumu vieglāk uzvarēt valsts un pašvaldību izsludinātajos konkursos ir lielām un stabilām ceļu būves kompānijām, tāpēc iespējams, ka arī Igate sadarbosies ar kādu no līdzīga profila uzņēmumiem.

Tāpat, kā citiem ceļu būves uzņēmumiem, arī ceļu būvniecības sabiedrībai Igate pagājušajā gadā darba bija pietiekami un nākotnē varēja skatīties optimistiski. Šis gads nācis ar pilnīgi citādu situāciju: cīņa par pasūtījumu saņemšanu ir sīva, un jāspēj piedāvāt zemāko cenu, kas vēl bieži vien ir galvenais kritērijs, pēc kura vadās konkursa rīkotāji. Māris Peilāns skaidro, ka salīdzinoši ar ēku būvniecības konkursiem ceļu būves nozarē skandālu un apstrīdētu konkursu rezultātu ir mazāk, taču bez tiem neiztiek. Viens no pēdējiem precedentiem ir Jelgavas pašvaldības konkurss, kurā uzvarēja ceļu būvniecības sabiedrība Igate, bet to apstrīd uzņēmums, kurš konkursā zaudēja. Patlaban notiek sūdzības izskatīšana.

Jau vairākus gadus ziema bija laiks, kad ceļu būvniecības sabiedrība Igate varēja veikt meža ceļu būves darbus, pildot Latvijas valsts mežu (LVM) pasūtījumu. Diemžēl šogad LVM bija spiesti atteikties no plānotās jaunu mežu ceļu būves, jo 15 miljonus iecerēto investīciju pēc zemkopības ministra M. Rozes lēmuma vajadzēja novirzīt Latvijas piensaimniecības nozares glābšanai. Māris Peilāns uzskata, ka lēmums nebija korekts: "Meža ceļu būve ir stratēģiski nozīmīgs process ilgtermiņa skatījumā, jo kā gan var apsaimniekot mežu, izstrādāt cirsmas un pārdot kokmateriālus, ja nav meža ceļa. Tas deva iespēju saglabāt ritmisku darbu ceļu būves uzņēmumiem arī ziemas periodā, kad asfalta seguma ceļus būvēt nevar. Tagad nauda aizgāja tiem, kuri vēlas izmantot bieži vien nepamatoti dārgu tehniku, kas iegādāta uz kredīta Latvijas treknajos gados."

Igate ir piedalījusies arī vērienīgos pilsētas tranzīta ceļu sakārtošanas objektos – pabeigta ir ceļa rekonstrukcija starp Ozolniekiem un Jelgavu, izbūvēta ne tikai ceļa braucamā daļa, bet arī veloceliņš un gājēju ietve. Māris Peilāns ir gandarīts tieši par gājēju un veloceliņa būvniecību, jo ir uzskatāmi redzama tā lietderība – to izmanto daudz velobraucēju un labprāt pastaigājas cilvēki, jaunās ģimenes ar maziem bērniem. Par vienu no interesantākajiem objektiem, kas jau pabeigts, valdes priekšsēdētājs uzskata autoceļa rekonstrukciju posmā Dobele–Krimūnas. Ceļš ved caur bagātīgām lauksaimniecības teritorijām, un labs ceļš ir ļoti svarīga infrastruktūras sastāvdaļa. Sezona ceļu būves sabiedrībai Igate jau ir sākusies: Igates darbinieki un tehnika rekonstruē galveno tranzīta ceļu Jēkabpilī.

Šis gads un droši vien arī nākamie lielu attīstību, peļņu un noslodzi ceļu būves uzņēmumiem nesola. Vispirms jau tāpēc, ka valsts nav izstrādājusi ilgtermiņa plānu kopējai Latvijas autoceļu tīkla atjaunošanai. Ceļinieks Māris Peilāns uzskata, ka sistēmai jābūt sakārtotai un jāspēj paredzēt dažādas situācijas; laikus jāizvēlas stratēģija un jāsagatavo tehniskie projekti, – to kvalitāte dažkārt ir zema. Nevienam nav noslēpums un par to tiek runāts arī biedrībā Latvijas ceļu būvētājs, ka daļa projektu ir nekorekti izstrādāti un darbu laikā nepieciešamas izmaiņas. Tas ne tikai paildzina objekta realizācijas laiku, bet bieži vien arī sadārdzina kopējās izmaksas.

Igate ir viens no lielākajiem Jelgavas uzņēmumiem un ne tikai pilda pašvaldības un valsts pasūtījumus pilsētā un reģionā, bet arī aktīvi iesaistās pilsētas sociālajā dzīvē, jo lielākā darbinieku daļa, sezonā pat līdz 350 cilvēku, ir no Jelgavas un tās apkārtnes. Tāpēc Igates vadībai ir svarīgi atbalstīt virves vilkšanas komandu. Un īpaši priecē fakts, ka šie spēcīgie vīri pasaules virves vilkšanas čempionātā 2008. gadā ieguva otro vietu. Tāpat atbalsts tiek sniegts sportam – hokejistiem, futbolistiem, basketbolistiem, autobraucējiem; mākslai – deju kolektīviem un koriem. Igate ar ziedojumiem atceras Latvijas Bērnu fondu, Latvijas Bāreņu biedrību, Jelgavas pensionāru biedrību, Jelgavas invalīdu biedrību un citus. Arī Jelgavas Smilšu skulptūru festivālam un pils ēkas izgaismošanai savu artavu ir devusi Igate. "Vissvarīgākais ir mūsu cilvēki! Kaut arī daļa darbinieku vismaz uz laiku atbrīvoti vai lūgti ziemas periodā doties bezalgas atvaļinājumā, mierinām sevi ar domu, ka esam maksājuši nodokļus un ka tagad viņi var saņemt sociālās garantijas. Pagājušajā gadā nodokļos Igate ir nomaksājusi daudz vairāk par miljonu latu. Tas nav maz. Tagad valdībai jāuzņemas sociālā atbildība par cilvēkiem, kas konkrētā brīdī dažādu iemeslu dēļ ir bez darba. Esmu strikts savā nostājā: mums jābūt labākiem par kaimiņiem, teiksim, igauņiem, ierēdņu skaitam uz vienu valsts iedzīvotāju jābūt mazākam, atalgojumam ne lielākam, kā privātajā sektorā, jo pēdējā laikā tur ir bijuši fantastiski tēriņi, un tas notiek vēl joprojām!" uzskata uzņēmējs.

Latvijā

Lietuvā šogad notikuši jau 13 ugunsgrēki, ko izraisīja degoši skrejriteņu akumulatori, tiek ziņots interneta vietnē “respublika.lt”. Cilvēki, kuri mitinās daudzdzīvokļu mājās, sākuši bažīties par savu veselību un drošību, kā arī, protams, par savu īpašumu, jo daudzviet dzīvokļos un kāpņu telpās šie agregāti tiek pieslēgti elektrotīklam, lai uzlādētos. Kādā vēstulē pat ir rakstīts: “Mēs dzīvojam blakus bumbai!” Kas notiek Latvijā ar tik populārajiem skrejriteņiem?

Svarīgākais