Jelgavas autobusu parks pērn strādājis ar peļņu

© Ojārs Lūsis

Var teikt, ka ar skarbām, tomēr efektīvām metodēm pagājušais gads Jelgavas autobusu parkam (JAP) bijis viens no ekonomiski veiksmīgākajiem – pēc vairāku gadu pārtraukuma tas guvis peļņu. Vairāk stāsta JAP valdes priekšsēdētājs Pēteris Salkazanovs un komercdirektore Viktorija Ļubļinska.

– Pasažieru pārvadājumi vidēji valstī kritušies par 30%, taču JAP pērn izdevies strādāt ne tikai bez zaudējumiem, bet pat ar peļņu. Kā tas iespējams?

Pēteris Salkazanovs (P.S.): – Atzīšu, ka no vadības puses tika pieņemti vairāki nežēlīgi lēmumi – darbinieku skaits no 64 samazināts uz 22 cilvēkiem un būtiski samazināts arī atalgojums, un tas nozīmē, ka jāstrādā ir vairāk par mazāku algu. Tāpat ir būtiski pārskatīts maršrutu tīkls un reisu skaits.

– Vai no reisu un maršrutu optimizācijas nav būtiski kritusies pakalpojuma pieejamība?

P.S.: – Es teiktu, ka situācija ir pietiekami laba. Protams, cilvēki gribētu braukt arī vēlu vakaros un brīvdienās, taču ir jāsaskaņo iedzīvotāju vēlmes ar pasūtītāju ekonomiskajām iespējām.

– Kādu redzat šo gadu?

P.S.: – Jāteic gan, ka pirmajos trīs mēnešos pilsētas satiksmē situācija ir labāka nekā prognozējām. To saistu ar pašvaldības pieņemto lēmumu mēnešbiļešu cenu samazināt no 27 uz 20 latiem. Protams, starpību segs pašvaldība.

– JAP jau pirms vairākiem gadiem izstrādāja pakalpojumu kvalitātes uzlabošanas programmu. Vai tik augstu kvalitātes standartu izdodas saglabāt arī tagad?

Viktorija Ļubļinska (V.Ļ.): – Neskatoties uz sarežģīto ekonomisko situāciju, mēs strikti pieturamies pie savulaik izstrādātās pakalpojumu kvalitātes uzlabošanas stratēģijas. Pirmkārt, bija jāpanāk, lai autobusi nelūztu reisu laikā. Pagājušā gada rādītājos redzam, ka tas mums ir izdevies un gada griezumā ir tikai daži šādi gadījumi. Autobusu tehniskais stāvoklis tiek pārbaudīts katru vakaru, lai no rīta varētu doties paredzētajā reisā. Uzsvēršu, ka mūsu autobusi ir ļoti tīri un sakārtoti, autobusu vadītājiem ir elegants apģērbs – gaišs krekls ar kaklasaiti un vējjaka, kā arī vizītkarte ar vārdu un uzvārdu un firmas logotipu.

Arī kustības saraksts un ierašanās pieturvietā precīzajā laikā ir pakalpojuma kvalitātes jautājums. Diemžēl autobusi pilsētā pārvietojas kopā ar cita transporta plūsmu, un vienmēr var būt neparedzētas situācijas – nelabvēlīgi laika apstākļi, sastrēgumi un tamlīdzīgi. Taču mēs aktīvi strādājam, lai situāciju uzlabotu.

Pagājušajā gadā saņēmām tikai 25 sūdzības, turklāt no tām vairākas nebija pamatotas. Cilvēki izgāž savu citur iegūto negatīvo enerģiju pār autobusu šoferiem un uzņēmuma vadību. Nereti ir sagriezti sēdekļi, pieturvietās sabojāti soli, noplēsti autobusu kustības saraksti un tamlīdzīgi. Ar to es gribu pateikt, ka pakalpojumu kvalitāte nav atkarīga tikai no mums, bet arī no valdošās noskaņas sabiedrībā un ekonomiskās situācijas valstī.

P.S.: – Līdz ar to, ka mainījās autobusu kustības saraksts, mums visās pieturās nācās izlikt aktuālos sarakstus. Taču daudzviet cilvēki tos noņēma un paturēja sev kā personisko sarakstu. Tāpēc mūsu interneta mājaslapā ievietojām visu maršrutu sarakstu, ko katrs var izdrukāt. No janvāra, kad ieviesām šo pakalpojumu, būtiski pieaudzis mājaslapas apmeklētāju skaits – ik mēnesi to apskata ap 40 tūkstošiem cilvēku, daudzi no viņiem izdrukā minētos sarakstus. Arī mūsu informatīvais tālrunis bieži tiek izmantots aktuālās informācijas saņemšanai. Līdz ar to pieturvietās sarakstu demolēšana ir mazinājusies.

– SIA Pasažieru vilciens optimizē reisu skaitu. Kā tas atsaucas uz JAP darbu?

P.S.: – Diemžēl no 1. maija atkal tiks mainīts autobusu kustība saraksts, lai saskaņotu pilsētas autobusu kustības sarakstu ar mainīto vilcienu kustības sarakstu. Sarakstu izvietošana vairāk nekā 400 vietās ir dārgs un laika ietilpīgs process. Mājaslapā jaunie saraksti ir apskatāmi jau šonedēļ. Pēc pieprasījuma varam izdrukāt un nosūtīt pa pastu autobusu sarakstu tiem, kuriem nav pieejams internets. Kopā ar SIA Pasažieru vilciens esam izstrādājuši vienotu nedēļas biļetes konceptu – viena abonenta biļete būs derīga gan vilcienā, gan autobusā. Tas būs vēl viens solis pakalpojumu kvalitātes uzlabošanai.

Latvijā

Dzelzceļa "Rail Baltica" projektā ir jāņem vērā, ka privātās un publiskās partnerības (PPP) modeļa izveide ir sarežģīta un laikietilpīga, trešdien "Rail Baltica" parlamentārās izmeklēšanas komisijā sacīja Finanšu ministrijas (FM) valsts sekretāre Baiba Bāne.

Svarīgākais