Savā 20 gadu jubilejā SIA Aloja Starkelsen pircējiem sarūpējusi gardu pārsteigumu – veikalu plauktos nonākušas septiņu veidu Alojas želejas.
Taču ne tikai jaunā produkta paradīšanās tirgū iezīmē uzņēmuma sekmīgu attīstību, jāteic, ka kopumā viss gads tam aizritējis veiksmes zīmē – apgrozījums audzis par 60%, palielinājies arī darbinieku skaits un Aloja Starkelsen pilnveidē ieguldītas lielākās investīcijas desmit gadu laikā.
Beidzot pašmāju
Uzņēmuma ģenerāldirektors Jānis Garančs stāsta, ka aizritējis vairāk nekā gads, lai taptu atbilstoša želeju recepte, kuras galvenie uzdevumi bija radīt gardu, dabisku un veselīgu produktu, turklāt kura pagatavošana mājās neprasītu lielus pūliņus, bet tieši pretēji – būtu ērti lietojams. Pirmo reizi, tā teikt, dienasgaismu plašākā auditorijā želejas ieraudzīja septembrī notikušajā Riga Food 2011 izstādē. J. Garančs ar gandarījumu stāsta, ka jaunais uzņēmuma sarūpētais našķis izpelnījās apmeklētāju atzinību un kopumā šo produktu nobaudīja ap 2000 cilvēku. Alojas želeju klāstā ir septiņas garšas: zemene, citrons, kivi, apelsīns, ķirsis, persiks, dzērvene.
Taču, kā atzīst Aloja Starkelsen ģenerāldirektors, līdz ar želeju nokļūšanu veikalu plauktos savas simpātijas pircēju vidū nav zaudējis uzņēmuma ilggadējais produkts Alojas ķīseļi. Turklāt želejas ne tikai ar savu garšu, krāsu un dabiskumu iekārdina pircēju, bet arī cenas ziņā ir ļoti vilinošas. «Tās maksā aptuveni 30 santīmu, kas ir lētāk nekā veikalos nopērkamie importa produkti, turklāt līdz šim Latvijas pircējiem nemaz nebija iespējams iegādāties kvalitatīvu pašmāju ražoto želeju sausā veidā,» uzsver J. Garančs.
Neizzinātā garšu pasaule
Papildus plaša patēriņa produktu ražošanai un fasēšanai uzņēmums, protams, sparīgi attīsta arī savas pārējās darbības jomas – kartupeļu cietes ražošanu un garšvielu un garšvielu maisījumu izstrādi un pārdošanu.
«Piemēram, pārtikas izejvielu cenas strauji mainās, un pārtikas ražotāji meklē jaunas iespējas, kā turpināt izgatavot izteiksmīgus produktus, bet ražot tos ekonomiski izdevīgāk. Un mūsu uzdevums ir piedāvāt atbilstošus dabiskus risinājumus,» stāsta J. Garančs.
Viņš teic, ka vispirms klients ierodas ar savu ideju, izklāsta, kāda ir plānotā ražošanas tehnoloģija un produkta mērķauditorija. «Kad kopīgi esam noformulējuši ieceri, sākas darbs mūsu laboratorijās, lai radītu ideālo piedāvājumu. Tas nav vienkārši, jo garša ir līdz galam neizzināta lieta, tur vienmēr ir iespējami jauni ceļi un kombinācijas, radot arī jaunus aromātus un citas nianses.» Kad ir radīts gala produkts, to notestē potenciālie patērētāji.
Bioloģiskā kartupeļu ciete
Savukārt, runājot par kartupeļu cietes ražošanu, uzņēmuma ģenerāldirektors akcentē – laikā, kad tirgū nāca iekšā lielie Eiropas uzņēmumi, kas piedāvāja to pašu produktu par zemāku cenu, lai spētu saglabāt savas pozīcijas tirgū, Aloja Starkelsen nolēma mainīt stratēģiju. «Tā arī sekmīgi tika īstenota, proti, mēs vairs neražojam parasto cieti, bet gan cieti, kas tiek gatavota no īpaši audzētiem kartupeļiem, kuri atbilst Latvijas kvalitātes shēmai, līdz ar to uz iepakojuma varam likt Zaļās karotes emblēmu, kā arī bioloģisko cieti, kas top no bioloģiski audzētiem kartupeļiem. Kartupeļus mums piegādā vietējie zemnieki. Kartupeļu audzēšanas procesā netiek lietoti nekādi sintētiski minerālmēsli vai augu aizsardzības līdzekļi, kā arī cita veida ķīmija ražošanā,» skaidro J. Garančs. Aloja Starkelsen 2011. gada sezonā ir dubultojusi bioloģiskās kartupeļu cietes ražošanas apjomu, un, pateicoties jaunajam sadarbības līgumam ar Organic Foods Finland, vairāk nekā 90% no saražotās produkcijas tiek eksportēta uz Eiropas Savienības un Ziemeļeiropas valstīm. «Visa bioloģiskā ciete, ko šogad saražojām, ir teorētiski jau pārdota, proti, ir noslēgti līgumi par pārdošanu. Noiets ir garantēts, un mēs esam apņēmušies ar katru gadu palielināt saražotās produkcijas apjomus vismaz par 50%, jo pēc tās ir pieprasījums, šai cietei ir liels potenciāls,» uzskata Aloja Starkelsen ģenerāldirektors, piebilstot, ka labprāt uzsāktu sadarbību ar aizvien jauniem zemniekiem un uzņēmums ir gatavs slēgt ar viņiem ilgtermiņa līgumus par bioloģisko kartupeļu piegādi. Galvenais nosacījums – zemnieku saimniecībai jābūt sertificētai kā bioloģiskai saimniecībai.
J. Garančs ar lepnumu teic, ka, mainot stratēģiju un sevi tirgū piesakot kā bioloģiskās cietes ražotāju, no maza tirgus spēlētāja starp Eiropas Savienības valstīm tagad Aloja Starkelsen ieņem trešo ceturto vietu pēc saražotā apjoma un piedāvājuma.
Uz Ameriku
Jāpiebilst, ka uzņēmuma zīmols izskanējis ne tikai Latvijas robežās. Tas sevi sekmīgi pieteicis visā Baltijā, kā arī Baltkrievijā, Skandināvijā, kur piemēram, uzņēmumam atsevišķās produktu grupās pieder 80% Zviedrijas tirgus, drīzumā ar bioloģisko kartupeļu cieti tas startēs Ziemeļamerikā. Lai vēl lielākā mērogā būtu atpazīstams uzņēmuma vārds un tā produkcija, nesen Aloja Starkelsen piedalījās lielākajā pārtikas izejvielu izstādē Parīzē.
Taču uzņēmums papildus savai rosībai biznesa vidē nav piemirsis arī par sabiedrisko dzīvi. «Labprāt atbalstām dažādus projektus, kas saistīti ar bērniem un vides sakārtošanu,» teic J. Garančs. Piemēram, nesen uzņēmums savu finansiālu artavu deva Alojas hokeja laukuma bortu izbūvei.