Talsu namsaimnieks – profesionāla pieeja

Kvalitatīva namu apsaimniekošana ir iespējama tikai tādā gadījumā, ja to veic profesionāļi, – tā uzskata Talsu pašvaldības SIA Talsu namsaimnieks valdes loceklis Aleksandrs Tarabanovskis.

Uzņēmums izveidots 2009. gadā, nodalot dzīvojamo un nedzīvojamo māju un tām piesaistīto zemes gabalu apsaimniekošanu no SIA Talsu namu pārvalde pienākumiem. SIA Talsu namsaimnieks ir Latvijas Namu pārvaldītāju un apsaimniekotāju asociācijas biedrs. Uzņēmuma specializācija dod iespēju piesaistīt profesionāļus, kas labi pārzina ēku un teritoriju apsaimniekošanas nianses, un veikt šo darbu ilgtermiņa skatījumā. Pēc novada izveidošanas aktualizēts jautājums par pagastu teritorijās esošo daudzdzīvokļu māju un pašvaldības īpašumu apsaimniekošanu. Aleksandrs Tarabanovskis norāda: «Namu apsaimniekošanas sistēma pagastu teritorijās ir ļoti nesakārtota. Vairākās vietās iedzīvotāji joprojām neko par to nav maksājuši, un mums ir jāiegulda liels darbs, lai izskaidrotu, ka īpašums ir ne tikai dzīvoklis, bet arī kāpņu telpa, jumts un pagrabs. Arī par to ir jārūpējas. Lielākoties dzīvojamās mājas jau ir gadus 30 vecas, un tām ir nepieciešams remonts. Taču vissvarīgākais ir izstāstīt par tām iespējām, ko māju renovācijai un energoefektivitātes uzlabošanai piedāvā ES fondi. Pilsētā namu apsaimniekotāji par to runā, bet pagastu iedzīvotājiem šī informācija bija ļoti ierobežota. Ir svarīgi, lai ne tikai pilsētas namu, bet visa novada daudzdzīvokļu māju iedzīvotājiem tiktu piedāvātas vienādas iespējas un, protams, arī pienākumi.»

Vaicāts par iedzīvotāju aktivitāti, lai izmantotu ES līdzfinansējumu ēku energoefektivitātes uzlabošanai, uzņēmuma vadītājs informē: «Pašlaik interesi par iespējamo ēku renovāciju ir izrādījuši 20 māju iedzīvotāji. No tiem septiņiem namiem jau tiek izstrādāti tehniskie projekti. Viens projekts ir iesniegts izskatīšanai, bet vienam jau izsludināts iepirkums par būvniecību. Visticamāk, vismaz viens projekts šogad tiks pabeigts. Mūsu, vislielākais atbalsts ir māju vecākie, kuri nodod informāciju iedzīvotājiem. Viņi ir tie, kuri seko līdzi visiem procesiem un palīdz organizēt iedzīvotāju kopsapulces. Jautājumu ir daudz, un mūsu pienākums ir sniegt kompetentas atbildes. Lēmumi ir jāpieņem pašiem iedzīvotājiem, – mēs esam tikai īpašnieku vēlmju izpildītāji.»

Talsu namsaimnieks ir radis risinājumu, kā samazināt uzņēmuma administratīvās izmaksas – rēķini tiek nosūtīti elektroniski uz iedzīvotāju epastiem. Sākotnēji nebija īstas pārliecības, ka visiem būs pieņemams šāds rēķinu izsūtīšanas variants, taču ar laiku ir pierādījies, ka sistēma darbojas labi, – cilvēki rēķinus saņem un apmaksā norādītajā kārtībā. Attiecībā uz parādniekiem ir izstrādāts stingrs nolikums, – ja apstākļi ir objektīvi un iedzīvotājs par saņemtajiem pakalpojumiem tiešām nespēj samaksāt, palīgā nāk pašvaldības sociālais dienests. Pārējo parādnieku lietas ātri vien nonāk tiesā.

Pieņemts uzskatīt, ka privātstruktūras ir efektīvākas un sniedz labāku pakalpojumu, taču, spriežot pēc Talsu namsaimnieka pieredzes, tas ne vienmēr tā ir, – ir nozares, kuras labāk pārvalda pašvaldību uzņēmumi.

Latvijā

Pie Ķīšezera veidos infrastruktūru glābšanas apmācībām un Iekšējās drošības akadēmijas attīstībai, un plānots, ka konkrētais ezera posms vairs nebūs publiski pieejams, liecina valdības otrdien pieņemtais lēmums.

Svarīgākais