Pedagogi pielāgojas bērnu interesēm!

PEDAGOGU UZDEVUMS ir radīt vidi, lai bērns tiktu ieinteresēts atklāt, pētīt un secināt, pedagogiem nedaudz piepalīdzot vajadzības gadījumā, stāsta pirmsskolas izglītības iestādes Varavīksne vadītāja Kristīne Boitmane © Publicitātes foto

Ventspils pirmsskolas izglītības iestāde Varavīksne bija viena no pilotprojekta Kompetenču pieejā balstīts mācību saturs izstrādes dalībniecēm. Divu gadu garumā ir izstrādāti un aprobēti mācību materiāli un pieņemti normatīvie dokumenti.

Jāsāk ar vidi un attieksmi

Kompetenču pieejā balstīts mācību saturs savā būtībā maina pilnīgi visu - sākot ar mācību vidi, pedagogu pieeju apmācībai, līdz sadarbībai ar vecākiem. Pirmsskolas izglītības iestādes Varavīksne vadītāja Kristīne Boitmane stāsta: «Turpmāk bērnudārzā darbs tiks organizēts pēc pilnīgi citiem principiem - bērni darbosies kādā no grupiņās iekārtotajiem centriem - matemātikā, valodā, pilsoniskā audzināšanā, mākslā - un padziļināti apgūs pašizziņu, spēju mācīties pašam. Mūsu mērķis ir iemācīt bērnu darboties aktīvi un radoši - tā, lai nebūtu garlaicīgi. Pedagoga uzdevums ir radīt vidi, lai bērns tiktu ieinteresēts atklāt, pētīt un secināt, pedagogam nedaudz piepalīdzot vajadzības gadījumā. Atšķirībā no šobrīd pieņemtā, kad galvenais mācību procesā ir pedagogs, nu priekšplānā izvirzīts bērns - pedagogiem ir jāpielāgojas viņa interesēm, vēlmēm un vajadzībām.»

Vecākiem nereti rodas neizpratne par jaunajām mācību metodēm - viņiem šķiet, ka, ļaujot bērnam darboties ar to, kas viņam patīk, saredzamas visatļautības pazīmes un vajadzīgās zināšanas un prasmes netiks apgūtas pietiekami augstā līmenī. Taču realitāte ir cita - ja bērnam ir interesanti, viņš apgūst daudz vairāk. Svarīga ir bērna vēlme iesaistīties. Protams, kompetenču pieejā balstītā mācību saturā skaidri definēti veicamie uzdevumi un sasniedzamie mērķi - divas reizes gadā objektīvi tiek novērtēti bērna sasniegumi un nepieciešamības gadījumā veiktas korekcijas vai pieaicināti speciālisti sekmīgai bērna turpmākai izaugsmei. Šādos gadījumos neatsverami palīgi ir bērnu vecāki, tāpēc jaunā mācību satura ietvaros būtiski ir veicināt izglītības iestāžu sadarbību ar ģimenēm. PII Varavīksne audzēkņu vecākiem jaunā pieeja gan bažas nerada, jo jau pirms pilotprojekta uzsākšanas bērnudārzā pakāpeniski tika ieviestas jaunās mācīšanas metodes. Vaicāta, kā, piemēram, ieinteresēt bērnu nodarboties ar mākslu, ja viņa iecienītākā vieta ir rēķināšanas centrs, bērnudārza vadītāja skaidro: «Pedagogam ir jāpamana bērna individualitāte un jārosina interese par mākslu caur matemātiku. Piemēram, aicinot uzzīmēt konkrētu skaitu puķīšu. Viss ir izdarāms. Nenoliegšu, ka ļoti svarīga ir pedagogu sagatavotība un vēlme mainīties.»

Jāmainās arī pirmo klašu skolotājiem

Ventspilī ir deviņas pirmsskolas izglītības iestādes, tāpēc jau pilotprojekta laikā PII Varavīksne organizēja seminārus un pieredzes apmaiņu citu bērnudārzu pedagogiem, lai ar šo gadu visi sekmīgi spētu realizēt izstrādātās pirmsskolas izglītības vadlīnijas. Kristīne Boitmane nenoliedz, ka sākotnēji bija vērojama neizpratne un izbrīns, bet tagad arī citu bērnudārzu pedagogi ir pieņēmuši jauno pieeju mācību procesam un pakāpeniski ievieš to savā darbā. «Mūsu šā gada izaicinājums ir veidot ciešāku sadarbību starp bērnudārziem un skolām, t. i., starp dažādiem izglītības ieguves posmiem, lai ar 2020./2021. mācību gadu skolas būtu gatavas turpināt attīstīt bērnos dzīvei tik svarīgās kompetences - kritisko domāšanu, problēmu risināšanu, pašiniciatīvu, līdzdalību, sadarbību citam ar citu. Jāpanāk, lai bērns, kurš pirmsskolas izglītības iestādē apguvis kompetenču pieejā balstītu mācību saturu un saņēmis īpašu attieksmi, līdzvērtīgu zināšanu apguves veidu varētu turpināt arī skolā. Interese un radošums nedrīkst pazust! Nepieciešama pēctecība mācību procesā - jānodrošina plūstoša pāreja no apmācības bērnudārzā uz apmācību skolā,» uzsver Izglītības pārvaldes vadītāja Ineta Tamane.

Īpašs darbs ar īpašiem bērniem

No 2011. gada Ventspilī ar pašvaldības atbalstu tiek īstenota rīcības programma darbam ar apdāvinātiem bērniem, kuras mērķis ir atklāt un attīstīt bērnu un jauniešu talantus, veicināt viņu kreatīvo, inovatīvo spēju un prasmju attīstību. Darbs ar apdāvinātiem bērniem sākas jau pirmsskolas vecumā, darbojoties Mazo pētnieku skoliņā. Kristīne Boitmane vēsta, ka pētniecībai Ventspils bērnudārzos pieejamas visas nepieciešamās tehnoloģijas, tostarp lupas un mikroskopi. Arī ikdienas nodarbību laikā bērni darbojas dabā - meklē kukaiņus, pēta augus un paši rosās dārzā. Tādējādi tiek veicināta interese par dabaszinībām kopumā. Pamatskolas posmā padziļinātas zināšanas tiek apgūtas radošo spēju un intelekta attīstības skolā Gudrinieks. Savukārt padziļināti apgūt dabaszinības vidusskolas posmā var Ventspils Valsts 1. ģimnāzijā un citās pilsētas vidusskolās.

Lai sekmīgi ieviestu jauno mācību saturu gan bērnudārzos, gan skolās, pašvaldība apstiprinājusi rīcības programmu 2019.-2021. gadam, kuras ietvaros ilgtermiņā jāpanāk pedagoga darba kvalitātes uzlabošana un attieksmes maiņa. Pedagoga darbam klasē jābūt radošam, produktīvam, efektīvam un jēgpilnam, sekmējot skolēnu sasniegumu uzlabošanu. Svarīgs ir ikviens bērns, viņa spējas un talants. Svarīgi ir to pamanīt un maksimāli attīstīt ikvienā vecuma posmā. Šo mērķu sasniegšanai Ventspils pilsētas skolās tiek nodrošināts dažādu veidu atbalsts, tostarp konsultanti, mācību jomu eksperti.

Latvijā

Iekšlietu ministrija (IeM) rosinās valdību atļaut VAS "Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs" (LVRTC) uzņemties 63 241 806 eiro lielas finansiālās saistības tehnoloģiskās infrastruktūras projektēšanai un būvniecībai uz Latvijas un Krievijas ārējās sauszemes robežas, liecina IeM sagatavotais ierobežotas pieejamības ziņojums.