Olaine – ķīmiķu citadele

Ķīmijai Latvijā vienmēr bijusi nozīmīga vieta, sākot jau ar hercoga Jēkaba laikiem.

Otrais ķīmijas industrijas vilnis Latvijai pāri vēlās pēc Otrā pasaules kara, kad Latvija tika izvēlēta par ķīmisko uzņēmumu citadeli un šeit tika uzceltas vairākas rūpnīcas, tostarp Olainē attīstījās ķīmiķu pilsēta, kurā ietilpa lielas medicīnisko preparātu, ķīmisko reaģentu, plastmasu un līmes rūpnīcas.

Pēc Latvijas neatkarības atgūšanas deviņdesmito gadu sākumā daudzi no šiem uzņēmumiem zaudēja savu nozīmi un bankrotēja. Taču Biolar, kas ir vadošais sveķu, plastifikatoru, laku un citu ķīmiskās rūpniecības izejvielu ražošanas uzņēmums, nav vērtējams bez savas vēstures – zinātniskās ražošanas apvienības Biolar, kurā 1991. gadā strādāja 2260 darbinieku un no tiem gandrīz 400 bija zinātnieki – ķīmiķi. Diemžēl līdz ar Padomju Savienības sabrukumu sabruka arī labi attīstītā ķīmiskā rūpniecība Olainē.

1995. gadā, kad reāli tika privatizēts uzņēmums Biolar, tajā kopumā strādāja 26 cilvēki. Jāteic liels paldies tiem entuziastiem un neprātīgajiem, kuri noticēja ķīmiskās rūpniecības atkārtotam uzplaukumam Latvijā un soli pa solim rekonstruēja un attīstīja Biolar. Ir izstrādāti un ražošanā ieviesti jauni ķīmiskie izstrādājumi, apgūts praktiski visas pasaules ķīmijas nozares tirgus. Turklāt tas viss paveikts pašu spēkiem – ar Latvijas ķīmiķu intelektuālo potenciālu un vietējiem finanšu resursiem. Uzņēmuma prezidents Jurijs Daņilko teic: "Mēs neesam prasījuši ne santīma, vienmēr paļāvušies tikai uz saviem resursiem, bet tagad redzam iespēju un gribam piesaistīt līdzekļus no ES fondiem un saņemt Latvijas valdības atbalstu, lai veiktu būtisku uzņēmuma rekonstrukciju un pilnveidošanu, kas palielinātu uzņēmuma ražošanas apjomu un vienlaikus dotu vēl vairāk labi apmaksātu darba vietu un nodokļus pašvaldības un valsts kasē. Ja, ieguldot 3 miljonus, pēc dažiem gadiem varam gūt desmitkārt lielāku apgrozījumu uzņēmumam, tas nozīmē arī desmitkārt lielāku ieguvumu valstij kopumā. Ar savu iepriekšējo darbu esam pierādījuši, ka mums ir lielisks intelektuālais potenciāls, to vidū Jānis Ošis, labs ķīmiķis praktiķis, ar labām spējam orientēties pasaules ķīmijas produktu tirgū un izstrādāt pieprasīto izejvielu ražošanas tehnoloģijas."

Ir pilnīgi skaidrs, ka Latvijai nepieciešams ražot produkciju ar lielu pievienoto vērtību. Viens no šādiem uzņēmumiem ir Biolar, par kuru dzirdēts visai maz – patērētājiem šis uzņēmums pazīstams vienīgi kā krāsu un laku ražotājs, bet neafišēta paliek pati būtiskākā un perspektīvākā uzņēmuma nozare – zinātniski pētnieciskais darbs un tā rezultāti, kas šim uzņēmumam kā radošam, ar augstu intelektuālo potenciālu un laikmetīgām tehnoloģiskajām iekārtām ļauj izskanēt visas pasaules ķīmijas nozarē. Tagad divi no vadošajiem ķīmijas nozares uzņēmumiem – Biolar un Grindex – ir atraduši saskarsmes punktus un savstarpējas sadarbības rezultātā veicinās konkurētspēju pasaules tirgos. Stabils sadarbības partneris, ar ko saistās tuvāko gadu plāni Biolar attīstībā, ir tieši Grindex. Lai īstenotu vairākus projektus, kas saistās ar medicīnas nozares izejmateriālu ražošanu, uzņēmuma rekonstrukcijai nepieciešami apmēram 3 miljoni latu. Ja viss noritēs, kā plānots, jau pēc trim gadiem Biolar apgrozījums no 16 miljoniem 2008. gadā palielināsies līdz 30–35 miljoniem.

Jāteic, ka mūsdienās ķīmijas tehnoloģijas novirzieni ietver arī tādu augsto tehnoloģiju produktu izgudrošanu, pētīšanu un ražošanu kā produkti kosmosa izpētei, autorūpniecībai, biomedicīnai, elektronikai, militārajai rūpniecībai u.c. Viens no šobrīd ražotajiem un perspektīvākajiem Olaines ķīmiķu radītajiem produktiem ir Porofors 57, ko izmanto dažādiem mērķiem, tai skaitā tas darbojas kā iniciators polimerizācijai un uzputošanas aģents porainu materiālu izgatavošanai. Tā ražošanā nepieciešamas ļoti labi aprīkotas ražotnes, izcilas drošības sistēmas un perfekti apmācīti darbinieki.

Uz jautājumu par sociālo atbildību pret saviem darbiniekiem, kuru skaits ir ap 200, prezidents atbild: "Mums ir jādomā par labiem un drošiem darba apstākļiem, par iespēju pilnveidoties katram kā personībai, veidot savu karjeru, nopelnīt labu algu un apskatīt pasauli. Tieši pasaules redzējums mums ir atskaites punkts tam, kādi mēs esam un kādi vēlamies būt. Uzņēmums atbalsta arī volejbola komandu Biolar/Ozolnieki, un es ļoti gribu, lai šī komanda sasniedz tādu līmeni, kas ļautu startēt Eiropas kausos. Man ir svarīgs nevis uzņēmums kā atsevišķs lielums, bet gan cilvēku kopums, kas veido šo uzņēmumu!"

Latvijā

Medijpratības uzlabošanai Latvijā nepieciešams sistemātiski un mērķtiecīgi ieguldīt gan izglītībā, gan sabiedrības informēšanā, gan arī atbalstot kvalitatīvus medijus, aģentūrai LETA norādīja Kultūras ministrijā.