Kā katru gadu, septembra pirmajā sestdienā notiks SIA Gulbenes–Alūksnes bānītis organizētie Bānīša svētki. Tā ir jau gana sena tradīcija, jo paši pirmie Bānīša svētki tika organizēti 2000. gadā. Šoreiz Bānīša svētkos viss būs kā vienmēr un tomēr mazliet citādāk.
«1. septembris ir Zinību diena. Ceram, ka skolēni brauks pie mums ciemos kopā ar savām ģimenēm. Pasākumi notiks gan Gulbenē, gan Stāmerienā, gan Alūksnē. Būs plaša kultūras un izklaides programma un vairāki organizatori. Kā vienmēr vislielākais atbalsts būs Gulbenes un Alūksnes novada pašvaldība. Taču mēs vēlamies atgādināt, ka šo svētku galvenais objekts ir bānītis un tā ceļš ar visām pieturas vietām. Tāpēc gribam pamudināt cilvēkus ceļā no Gulbenes doties līdz pašam galapunktam un atpakaļ, nevis palikt Stāmerienā, kā tas bieži vien noticis līdz šim,» saka SIA Gulbenes-Alūksnes bānītis pārvadājumu daļas vadītājs Raitis Melders.
Bānīša svētkos Gulbenē interesenti varēs darbībā testēt jaunumu - no ozolkoka veidotu autentisku drezīnu.
Piekto gadu pēc kārtas Bānīša svētkos visus apmeklētājus priecēs tvaika lokomotīve Gr‑319 Ferdinands (būvēta Vācijā 1951. gadā), kuru uz līguma pamata restaurācijai un lietošanai Lavasāres muzejdzelzceļš ir nodevis SIA Gulbenes-Alūksnes bānītis un kuras sakārtošana ekspluatācijai savulaik ilga no 2007. līdz 2014. gadam. Ferdinands uz svētkiem būs atguvis otro elpu. Pašlaik pabeidz lokomotīves apjomīgos remontdarbus. Būs nomainītas no Čehijas pasūtītās 73 caurules tvaika katlam. «Visas ir savalcētas, sametinātas, pārbaudītas, un var teikt, ka Ferdinands atkal būs kārtībā. Jo kas gan par Bānīša svētkiem bez tvaika?» saka R. Melders.
Bānīša svētkos Gulbenē interesenti varēs darbībā testēt jaunumu - no ozolkoka veidotu autentisku drezīnu.
«Šis braucamrīks ir unikāls ne tikai Baltijas valstīm, bet arī Eiropai. Vadījāmies no mūsu rīcībā nonākušas vienas vienīgas vēsturiskas 100 gadus vecas fotogrāfijas. Šajā fotogrāfijā ceļu distances vadošie darbinieki drezīnā sēž uz soliņa un divi strādnieki viņus stumj uz priekšu,» saka R. Melders. SIA ĪVE tika izgatavota drezīnas koka konstrukcijas virsbūve, bet visu konstrukciju kopā salika SIA Gulbenes-Alūksnes bānītis vīri.
Projekta ietvaros veikts arī bānīša depo telpu remonts Gulbenē, izveidoti tematiski sienu gleznojumi, kuru autore ir Mākslas akadēmijas studente Grieta Butjankova. Telpās plānots izvietot ekspozīciju, kas stāstīs par svarīgākajiem notikumiem bānīša dzīvē. Apskatei būs izlikta arī karte, kurā varēs redzēt, kā laika posmā no 1903. gada līdz mūsdienām no sākotnējiem 210 kilometriem līdz 33 kilometriem ir sarāvies bānīša šaursliežu dzelzceļa līnijas garums. Depo telpā pirmajā stāvā gar sienām būs autentiski ozolkoka soli, kādi agrāk bija vilcienos. Turpat depo telpās ir arī lielais ekrāns, uz kura var noskatīties filmu par bānīti un citiem interesantiem tūrisma objektiem tā tuvumā. Filma ir gatavota Rietumu tirgum, tā ir angļu valodā, filmas autori ir no Lielbritānijas - SIA Gulbenes-Alūksnes bānītis draugi.
***
Uzziņai
•Gulbenes-Alūksnes bānītis ir vienīgais vispārējās lietošanas šaursliežu dzelzceļš Baltijas valstīs, pa kuru tiek veikti regulāri pasažieru pārvadājumi. Dzelzceļš savieno divu novadu centrus - Alūksni un Gulbeni. Kopš 2002. gada 3. janvāra pārvadājumus pēc valsts pasūtījuma nodrošina privāta uzņēmējsabiedrība SIA Gulbenes-Alūksnes bānītis.
• Maršrutā Gulbene-Alūksne vilciens ik dienu veic divus reisus katrā virzienā atbilstoši kustības sarakstam.
33 kilometru garo attālumu no Gulbenes līdz Alūksnei vilciens veic 1 stundā un 25 minūtēs, savukārt pretējā virzienā par 5 minūtēm ātrāk. Vilciens katrā reisā apstājas pieturas punktos Stāmeriena, Kalniena un Umernieki, bet pieturas punktos Birze, Pūriņi, Dunduri, Paparde un Vējiņi apstājas tikai pēc pieprasījuma.