Daugavpils, kā arī Rēzekne un Krustpils ir vieni no koncerna Latvijas dzelzceļš nozīmīgākajiem atbalsta punktiem un lielākajiem tranzīta mezgliem valstī. Caur šīm pilsētām Latvijā ienāk kravas no Krievijas, Baltkrievijas un tālākiem reģioniem.
VAS Latvijas dzelzceļš prezidents Edvīns Bērziņš uzsver: «Latgale ir koncerna zelta fonds vairākos aspektos - tieši Latgalē koncentrēti svarīgie dzelzceļa mezgli un infrastruktūra, kā arī ritošā sastāva remonta centri, kas nespētu pastāvēt un veiksmīgi darboties bez zinošiem, augsti izglītotiem, atbildīgiem un radoši domājošiem cilvēkiem.» Vienlaikus koncerna klātbūtne Latgales ekonomikai dod lielu pienesumu - nodrošina ar darba vietām tūkstošiem cilvēku. Lielāko daļu LDz darbības apjomu veido tranzīta kravu apstrāde, kas galvenokārt Latvijā tiek ievestas caur valsts austrumu robežu. Latgales reģionā tiek veikta to primārā apstrāde, sadale un turpmākās vilcienu kustības plānošana. Īpaši liels darbinieku skaits ir Latvijas otrajā lielākajā pilsētā Daugavpilī, tāpat nozīmīga daļa darbinieku strādā Rēzeknē un Krustpilī, kas ir būtiski kravu apstrādes mezgli pirms turpmākas nogādes kādā no Latvijas vadošajām ostām. Neskatoties uz pēdējos gados novērojamo dzelzceļa kravu pārvadājumu kritumu, VAS Latvijas dzelzceļš plānveidīgi veic infrastruktūras pilnveidošanu un modernizāciju, lai sasniegtu jaunus stratēģiskos mērķus, kas dos iespēju kravu apstrādi veikt loģiskāk, secīgāk, tātad arī lētāk un efektīvāk.
Modernizēs kravu apstrādes tehnoloģisko procesu
Dzelzceļa līnija Daugavpils-Rīga ir senākā dzelzceļa līnija Latvijā (pirms dažiem gadiem tika atzīmēti šīs līnijas 155 gadi), un tā joprojām ir visintensīvāk izmantotā. Tiesa, šobrīd Daugavpils dzelzceļa mezglā esošā tehnoloģiskā procesa apstākļos ir sarežģīti nodrošināt secīgu un vienmērīgu kravu apstrādi un nosūtīšanu. Arī vilcienu kustības organizācijas automātikas ierīces ir tehniski un morāli novecojušas, un nepieciešama to nomaiņa. Lai uzlabotu Daugavpils šķirotavas konkurētspēju un efektivitāti, VAS Latvijas dzelzceļš ir uzsākusi projekta Daugavpils šķirošanas stacijas attīstība īstenošanu.
Projektā tiks uzlabota Daugavpils šķirošanas stacijas drošība, kvalitāte un kapacitāte. Projektā ieplānoti nozīmīgi infrastruktūras un tehnoloģiju attīstības pasākumi, tajā skaitā sliežu ceļu un pārmiju pārbūve, jaunu automātisku mikroprocesoru uzkalna centralizācijas un vadības sistēmu (UAC) uzstādīšana, divpusējo parka sakaru, datu un balss tīklu un radiosakaru izbūve, inženiertehnisko būvju rekonstrukcija un atjaunošana, apgaismošanas un elektroapgādes sistēmu un tehniskās drošības sistēmu pārbūve.
Realizējot projektu Daugavpils šķirošanas stacijas attīstība, tiks panākts automātisks un drošs vagonu šķirošanas process, kā arī palielināta stacijas kapacitāte - īsākā laikā un efektīvāk notiks vagonu šķirošana, sastāvu komplektēšana un tālāk nosūtīšana. Turklāt tiks samazināti arī apkārtējās vides piesārņojuma riski.
LDz viceprezidents Ēriks Šmuksts norāda: «Attīstot Daugavpils dzelzceļa mezgla infrastruktūru, tiks būtiski uzlabotas tajā identificētās problemātiskās vietas, kā arī uzlabota drošība, nodrošinot vilcienu pieņemšanas un nosūtīšanas dzelzceļa infrastruktūras atbilstību tirgus prasībām, ieviešot automātisku un drošu kravas vagonu šķirošanas procesu, likvidējot kustības nedrošās vietas, kā arī rūpējoties par procesos tieši iesaistītajiem darbiniekiem, būtiski samazinot darba vides radītos draudus.»
Ar šo saistīts arī otrs Daugavpilī plānotais projekts - Daugavpils pieņemšanas parka un tam piebraucamo ceļu attīstība, kura ietvaros paredzēts izbūvēt jaunu 12 sliežu ceļu Daugavpils pieņemšanas - nosūtīšanas parku, dzelzceļa savienojuma izveidei pārbūvēt atsevišķus sliežu ceļus un pārmijas, nodrošināt piebraucamo sliežu ceļu, savienojošo pagriezienu un pieslēgumu izbūvi, kas savienos jauno parku ar Krustpils līnijas pieeju, izbūvēt mikroprocesoru vilcienu kustības vadības signalizācijas sistēmu, izbūvēt elektroapgādes, pārmiju elektroapsildes un apgaismojuma sistēmas, rekonstruēt un izbūvēt dienesta ēkas, autoceļu, pieslēgumu pilsētas kanalizācijas, ūdensvada un gāzes vada tīkliem, kā arī izbūvēt apsardzes un ugunsdrošības sistēmas un veikt labiekārtošanu.
Realizējot projektu Daugavpils pieņemšanas parka un tam piebraucamo ceļu attīstība, tiks uzlabota dzelzceļa TENT tīkla Austrumu-Rietumu koridora kapacitāte, kā arī efektīvāka būs ikdienas satiksmes organizēšana, uzlabosies satiksmes drošība un samazināsies apkārtējās vides piesārņojuma riski.
Projekta īstenošana ļaus padarīt efektīvāku dažādu vilcienu sastāvu, tostarp garu sastāvu, pieņemšanu un nosūtīšanu ārpus Daugavpils pilsētas, nodrošinot optimālu procesu vilcienu pieņemšanā, šķirošanā un nosūtīšanā, likvidējot vilcienu maršrutu savstarpējo krustošanos, vilcienu dīkstāvi, samazinot manevru darbu kustības daudzumu, izmešus un atslogojot Daugavpils pilsētas iekšējo dzelzceļa tīklu.
Abu projektu īstenošanai ir piesaistīts ES Kohēzijas fonda līdzfinansējums, un tos plānots pabeigt līdz 2023. gada beigām. Patlaban projektu ietvaros norisinās publiskā iepirkuma procedūra.
Tīkla elektrifikāciju sāks Latgalē
Savukārt par lielāko un būtiskāko transporta infrastruktūras konkurētspējas paaugstināšanas projektu uzskatāma Latvijas dzelzceļa tīkla elektrifikācija, kuras pirmais posms tiks uzsākts tieši Latgalē. Lai paaugstinātu pārvadājumu efektivitāti, veicinātu videi draudzīgu tehnoloģiju izmantošanu un nodrošinātu Latvijas dzelzceļa tranzīta koridora starptautisko konkurētspēju, LDz tuvākajos gados veiks maģistrālo sliežu ceļu elektrifikāciju no Latgales (Daugavpils un Rēzeknes) līdz Rīgai ar 25 kV maiņstrāvas tehnoloģiju, tostarp rekonstruējot arī esošo elektrificēto dzelzceļa tīklu un aizstājot tajā 3,3 kV sistēmu ar 25 kV sistēmu.
Aprēķini liecina, ka elektrifikācija ļaus kravu pārvadātājiem nākotnē samazināt ritošā sastāva ekspluatācijas un enerģijas izmaksas gandrīz divarpus reizes, turklāt elektrovilce ir īpaši efektīva smagsvara kravas vilcienu gadījumā, tādējādi uzlabojot Latvijas tranzīta koridora starptautisko konkurētspēju. Projekts ir arī būtisks ieguldījums reģionālajā attīstībā, jo tā īstenošana galvenokārt skars apdzīvotās vietas ārpus Rīgas - sevišķi Latgales reģionā, projekta īstenošanas laikā radot papildu darba vietas, kā arī veicinot bezdarba līmeņa samazināšanos reģionā. Projekta pirmā posma realizācija plānota līdz 2023. gada beigām.
Latgale bija, ir un būs Latvijas tranzīta koridora vārti uz ostām. Tieši Daugavpils ir viens no būtiskākajiem Latvijas dzelzceļa mezgliem, kas var attīstīties, pateicoties konkurētspējīgai infrastruktūrai. Savukārt LDz par savu prioritāti transporta attīstībai Latvijā uzskata tieši infrastruktūras attīstību, veicot plānveidīgas investīcijas.