Pasažieru pārvadājumos akcentē bezskaidras naudas norēķinus

PASAŽIERI. «Lai uzlabotu pakalpojumu kvalitāti gan pilsētas, gan reģionālajos pārvadājumos, mums ir ļoti svarīgi zināt pasažieru domas. Tāpēc aicinām nekautrēties, ziņot par visiem starpgadījumiem un dalīties ar ieteikumiem, lai Jelgavas autobusu parka sniegto pakalpojumu kvalitāte arvien uzlabotos,» iesaka Gints Burks © Ojārs LŪSIS, Neatkarīgā

Aizvadītā gada dati liecina, ka Jelgavas autobusu parka sniegtos pakalpojumus visbiežāk apmaksā, izmantojot dažādas kartes – Jelgavas pilsētas iedzīvotāja kartes, Jelgavas pilsētas skolēnu apliecības, e-kartes, kā arī banku izsniegtās Visa un MasterCard.

Ieviešot braukšanas maksu - 1,5 eiro, ja apmaksa tiek veikta skaidrā naudā, un 0,85 eiro, ja tiek izmantoti bezskaidras naudas norēķini, 93% braucēju ir motivēti izmantot bezskaidras naudas norēķinus.

Norēķinu iespēja ar Visa un MasterCard Jelgavas pilsētas maršrutos tika ieviesta jau 2015. gadā. Kopš bankas sākušas izsniegt bezkontakta kartes, biļešu iegādes laiks ir daudz īsāks, tāpēc cilvēki biežāk sāka izvēlēties brauciena apmaksu ar karti. SIA Jelgavas autobusu parks valdes loceklis Gints Burks stāsta, ka bezskaidras naudas norēķini strauji pieauga pēc jaunās braukšanas maksas apstiprināšanas. Jāpiebilst, ka skaidras naudas norēķiniem ir vairāki blakusfaktori un riski: skaidras naudas aprite ir dārgāka, jo savu tiesu prasa tās inkasācija, glabāšana un skaitīšana, kā arī palielinās riski šoferim tikt aplaupītam. Turklāt ar bezskaidras naudas darījumiem tiek izskausta šofera negodprātīgas rīcības iespēja - biļešu terminālis nevar krāpties ar vecām biļetēm vai kādā citā veidā - tātad visu cilvēku maksa par braucienu nonāk pakalpojuma sniedzēja kontā. Kā jaunums jāuzsver iespēja braucienu apmaksāt bankas Citadele mobilajā aplikācijā, kā arī iespēja papildināt e-karti Mobilly aplikācijā.

Pēdējā gada laikā Autotransporta direkcija aicina pasažieru pārvadātājus arī reģionālajos maršrutos ieviest iespēju norēķināties ar bankas kartēm. Atbildot uz to, Gints Burks saka: «Jau kopš 2016. gada februāra visos Jelgavas autobusu parka reģionālo maršrutu autobusos pastāv iespēja biļeti iegādāties biļešu terminālī, izmantojot bankas karti. Tātad esam vieni no pirmajiem, kuri praksē ieviesuši jaunākās vadlīnijas. Protams, ne visi pasažieri šo iespēju izmanto - ieradumiem ir liels spēks. Piebildīšu, ka reģionālajos maršrutos nav diferencēta biļetes cena - gan skaidrā naudā, gan norēķinoties ar karti, maksa par braucienu ir vienāda.»

Dati apliecina, ka 2017. gadā pilsētas maršrutos par 6% samazinājies pārvadāto pasažieru skaits, savukārt reģionālajos maršrutos tas ir par 3,4% mazāks. Gints Burks skaidro: «Šāda pasažieru skaita samazināšanās ir vērojama visā valstī. Runājot par pilsētas maršrutiem, gribu piebilst: Jelgavā aug un attīstās uzņēmējdarbība, vienlaikus samazinās bezdarbs un kopumā cilvēku ienākumi pieaug. Likumsakarīgi, ka šādos apstākļos palielinās to cilvēku skaits, kuri no sabiedriskā transporta pārsēžas personīgajā automašīnā. Šo situāciju labi var novērot rīta un vakara stundās, kad pilsētā veidojas privātā transporta sastrēgumi, kas iepriekš netika novēroti. Vēlos piebilst, ka Eiropas valstīs sabiedriskā transporta piepildījums vidēji ir 20%, bet mums virs 30%. Šie skaitļi liecina, ka arī nākotnē gaidāms pasažieru skaita samazinājums.» Lai arī braucēju skaits ir samazinājies, uzņēmums neplāno slēgt kādu no maršrutiem vai reisiem - maršrutu tīkls ir stabils jau vairākus gadus. Iespējams, ka izmaiņas maršrutos būs brīdī, kad dabā tiks realizēts multifunkcionālais satiksmes terminālis, kurā ieplānoti vairāku autobusu maršrutu galapunkti vai pieturvietas.

Lai palīdzētu pilsētas pasažieriem, Jelgavas autobusu parks veido jaunu autobusu izsekošanas sistēmu, kuras ietvaros pasažieriem mobilajā aplikācijā vai uzņēmuma mājaslapā internetā būs iespēja precīzi uzzināt, pēc cik ilga laika konkrētajā pieturvietā pienāks nepieciešamā maršruta autobuss. Šobrīd jaunā sistēma darbojas testa režīmā un tās uzlabošanā aktīvi iesaistās arī pasažieri ar ierosinājumiem un ziņojumiem par neprecizitātēm.



Svarīgākais