Šis gads SEB bankas Talsu filiālē nācis ar pozitīvām tendencēm – palielinās klientu skaits un naudas plūsma privātpersonu un uzņēmumu kontos, pieaug iedzīvotāju maksājumu apjoms un uzņēmēju interese par kredītu iespējām. Vairāk par SEB bankas darbību Talsos jautājām filiāles vadītājai Ievai Krēķei.
– Vai var teikt, ka šajā gadā klientu ekonomiskā aktivitāte uzlabojas?
– Jā, vērtējot gan klientu apmeklējumu biežumu, gan ibankā veikto maksājumu skaitu, mēs secinām, ka bankas pakalpojumu izmantošana kļūst aizvien aktīvāka. Ļoti patīkami, ka mūsu jauno klientu skaits pieaug.
– Vai pozitīvas pārmaiņas ir vērojamas arī uzņēmējdarbības sfērā?
– Ja pagājušajā gadā uzņēmēji vērsās pie mums galvenokārt ar mērķi atrisināt finansiālās grūtības un restrukturizēt kredītus, tad tagad novērojam patīkamas pārmaiņas – arvien vairāk komersantu meklē finansēšanas iespējas savu ieceru realizācijai. Daudzi gatavo projektus ES struktūrfondu finansējuma apgūšanai un vēlas izmantot SEB banku kā vienu no papildfinansējuma avotiem. Domāju, ka šīs uzņēmēju aktivitātes saglabās pieaugošu tendenci.
Visiem bankas kreditētiem projektiem ir jābūt paredzamiem un prognozējamiem. Banka skatās diezgan tradicionāli: kāda ir uzņēmuma līdzdalība projekta realizēšanā, kādi ir esošie uzņēmuma finanšu rādītāji un kādi tiek plānoti, kā kredīts apgrūtinās naudas plūsmu, kāda būs naudas plūsma no jaunā projekta realizācijas.
Atzīmēšu, ka esam novērojuši kredītņēmēju attieksmes maiņu – tagad aizņēmēji ļoti rūpīgi pārdomā savas iespējas kredītu atdot, izvērtē riskus, kas var rasties kredīta atmaksas laikā, kā arī cenšas aizņemties pēc iespējas mazāku summu – tikai tik, cik ir absolūti nepieciešams.
– Vai līdz ar vēlmi kreditēties pieaug arī vēlme noguldīt brīvos līdzekļus?
– Šā gada pirmais ceturksnis parāda, ka pieprasījums pēc noguldījumiem un uzkrājumu pakalpojumiem strauji pieaug. Tas vedina domāt, ka sabiedrībā mainās vērtības, un tagad pamazām varam runāt par uzkrājumu kultūras veidošanos un lielāku cilvēku līdzatbildību savas nākotnes veidošanā. Cilvēki ir kļuvuši taupīgāki un mērķtiecīgi veido uzkrājumus, lai neatkārtotu jau pieļautās kļūdas – līdz ko vienu mēnesi nav ienākumu, sabrūk ģimenes budžets. Par papildu motivāciju noteikti kalpo fakts, ka daudziem Latvijas iedzīvotājiem iepriekš izveidotie uzkrājumi ir ļāvuši pārvarēt ekonomikas lejupslīdes radīto ienākumu samazinājumu un pildīt dažādas sevis uzņemtās saistības.
– Ja runājam par bankas pakalpojumu izmaksām, vai arī tās ir iespējams ekonomēt?
– Šim mērķim arī tika radīti Klienta komplekti! Vispirms tā ir esošo klientu novērtēšana, kuri, būdami mūsu uzticīgi partneri, ir pelnījuši atvieglotus noteikumus. Šobrīd SEB banka piedāvā jaunu, klientam ērtāku un lētāku bankas pakalpojumu apmaksas sistēmu. Vai esam parēķinājuši, cik ikdienā mums izmaksā bankas pakalpojumi: gan komunālie un citi maksājumi, gan kartes lietošana? Iespējams, daudz vairāk, nekā bijām iedomājušies. Jaunā sistēma paredz konkrētu ikmēneša maksu – viens lats, un šajā cenā ir iekļauts neierobežots latu maksājumu skaits no norēķinu konta ibankā uz jebkuru banku Latvijā, norēķinu kartes gada maksa un virkne citu priekšrocību. Protams, jebkuram mūsu klientam ir iespēja izvēlēties – saglabāt līdzšinējo kārtību komisiju maksājumos vai arī pieteikties acīmredzami izdevīgākam variantam – Klienta komplektam.
– SEB banka kopā ar Latvijas valsts mežiem organizē akciju Skābeklis, kuras ietvaros tiek sētas eglītes un priedes, kas vēlāk vietu atradīs Latvijas mežu audzēs. Vai arī jūsu filiāles darbinieki piedalās šajā akcijā?
– Jā, mūsu kolektīvs jau iesēja egļu un priežu sēklas, un šobrīd rūpīgi sekojam līdzi kociņu dīgšanai. Sēklas esam nogādājuši arī Talsu skolās, aicinot iesaistīties šajā iniciatīvā. Mūsuprāt, tā ir lieliska akcija, kas vieno cilvēkus un dod pozitīvu impulsu mūsu vides saglabāšanai.