Gulbenes dzelzceļa stacija iegūs otro elpu

VEIDOJUMS DZELZCEĻA STACIJĀ būs pašvaldības aģentūras Gulbenes novada tūrisma un kultūrvēsturiskā mantojuma centrs struktūrvienība © Foto: Monika Sila

Pilsētas dzelzceļa stacijas ēkā Gulbenes novada dome izmantos telpas, lai tur izveidotu interaktīvu un izglītojošu centru Dzelzceļš un tvaiks. Nomas līgumu ar akciju sabiedrību Latvijas dzelzceļš ir paredzēts parakstīt uz laika posmu līdz 2028. gada 30. septembrim.

Centru Dzelzceļš un tvaiks Gulbenes stacijā atklās 1. septembrī, kad savu 115. dzimšanas dienu svinēs Gulbenes-Alūksnes bānītis. Tas būs Latvijā vienīgais šāda veida centrs. To, sākot ar 2. septembri, būs laipni aicinātas apmeklēt pirmsskolas, vispārizglītojošās un profesionālās izglītības iestādes, ģimenes ar bērniem, darba kolektīvi un ikviens interesents. Apmeklētāji varēs iejusties vilciena mašīnista lomā, piekraut vagonus, būvēt sliežu ceļus, pārslēgt pārmijas, lai vilcieni nesaskrietos, iepazīt dzelzceļa profesijas, vēsturi un veikt citas interesantas darbības.

Pašvaldības aģentūras Gulbenes novada tūrisma un kultūrvēsturiskā mantojuma centrs vadītāja Iveta Kovtuņenko stāsta, ka šis projekts ir auklēts apmēram divus gadus un beidzot ir izdevies vienoties ar akciju sabiedrību Latvijas dzelzceļš. Centra Dzelzceļš un tvaiks telpas atradīsies stacijas pirmajā un otrajā stāvā. Pirmajā kārtā paredzēts sakārtot izmantošanai 14 telpas, bet kopumā to būs vairāk. Pirmais stāvs izvēlēts tāpēc, lai centrs būtu pieejams cilvēkiem ar īpašām vajadzībām.

Ne tikai Gulbenē, arī Siguldā, Cēsīs, Jelgavā un Jūrmalā vietējās pašvaldības sadarbojas ar akciju sabiedrību Latvijas dzelzceļš staciju ēku izmantošanā sociālo funkciju veikšanai. «Sadarbībai ir jābūt abpusējai, pašvaldībām tas ir jāsaprot, lai iesāktie projekti nākotnē varētu turpināt dzīvot un iet uz priekšu. Runa ir par tā sauktajiem loģistikas krustpunktiem ne tikai tūrisma mērķiem, bet arī pašvaldības funkciju nodrošināšanai. Cēsīs, piemēram, dzelzceļa stacijas ēkā ir arī autoosta un informatīvie punkti. Siguldā - tas pats. Tur veco autoostu likvidēja un izbūvēja dzelzceļa stacijas priekšā telpas. Jelgavā gatavojas to pašu darīt. Tie, kuri izmanto šīs ēkas, ir mūsu pašu valsts iedzīvotāji. Ja mēs saimnieciski pareizi sakārtosim loģistikas krustpunktus vēsturiskajās staciju ēkās, tas būs apsveicami,» skaidro LDz Nekustamā īpašuma direkcijas direktors Vitolds Suksis. Viņš saka, ka LDz pašvaldību iniciatīvas ir pieņemamas un atbalstāmas. Akciju sabiedrība vēlas ne tikai uzturēt kārtībā savus ēku īpašumus, bet vēlas, lai stacijas spētu arī atpelnīt sevi. Tāpēc te ir vieta dažādiem sadarbības variantiem ar vietējām pašvaldībām.

I. Kovtuņenko saka, ka augstu vērtē Latvijas dzelzceļa atsaucību, attieksmi un ieguldījumu. Uzņēmums veiks apkures sistēmas nomaiņu, mainīs arī stacijā logus. Sākotnēji akciju sabiedrība Latvijas dzelzceļš par telpu nomu mēnesī prasīs no pašvaldības 0,75 eiro par kvadrātmetru kopā ar PVN.

Centra Dzelzceļš un tvaiks iekārtošanai izmantojamie pirmie 8 stendi jau ir gatavi. Kopumā būšot vairāk nekā 30 stendi ar interaktīvajām ierīcēm. I. Kovtuņenko stāsta, ka jau tiek izmantots vietējo uzņēmēju un vairāku Latvijas uzņēmumu atbalsts centra izveidei, kā arī tiek meklēti vēl jauni atbalstītāji. Kopumā centram būs izdevies piesaistīt vairāk nekā 77 000 eiro. Pašlaik tiekot rēķināts, ka no novada pašvaldības centra izveidei vajadzēs tikai nepilnus 10 procentus no visas kopsummas. Apstiprinot novada pašvaldības budžetu šim gadam, centra Dzelzceļš un tvaiks izveidei tika ieplānoti 47 000 eiro. Plānots, ka 20 000 eiro centrs nopelnīs šā gada darbības laikā.

Gulbenes dzelzceļa stacijas ēka ir viena no lielākajām un greznākajām staciju ēkām Latvijā. Ēka celta klasicisma stilā pēc pazīstamā arhitekta profesora Pētera Federa (1868-1936) projekta. Tās celtniecība pabeigta 1926.gadā. Ēka sagrauta 1944. gadā uzlidojumu laikā. Gandrīz pilnībā nopostīto pasažieru ēku faktiski uzbūvēja no jauna vācu karagūstekņi. Atjaunošanas darbs tika paveikts labā kvalitātē, un ēka arhitektoniski un plānojuma ziņā būtiski neatšķiras no oriģināla.

Agrāk Gulbene bija nozīmīga mezgla stacija, bet ir saglabāti regulāri pasažieru pārvadājumi vienīgi Gulbenes-Alūksnes bānīša kursēšanas 33 kilometrus garajā posmā.



Svarīgākais