Piektdiena, 19.aprīlis

redeem Fanija, Vēsma

arrow_right_alt Latvijā \ Reģionos

Sabiedriskā transporta projektam Daugavpilī jauna elpa

DAUGAVPILĪ viens brauciens ar tramvaju vai autobusu pilsētas maršrutos maksā 43 centus, bet svētdienās un svētku dienās visiem bez izņēmumiem tiek piešķirta 50% atlaide © Ojārs LŪSIS, Neatkarīgā

Intervija ar pašvaldības kapitālsabiedrības Daugavpils satiksme valdes locekli Romanu Savicki.

- Jūs transporta nozarē esat jauns cilvēks, vai nebiedē gaidāmie izaicinājumi?

- Tik tiešām, mana iepriekšējā darba pieredze nav saistīta ar transporta pakalpojumiem, bet tomēr ir pieredze vadības darbā - kādu laiku vadīju savu mikrouzņēmumu, kura darbība saistīta ar tulkošanu. Kad man piedāvāja kļūt par akciju sabiedrības Daugavpils satiksme valdes locekli, es pieņēmu šo izaicinājumu, jo uzskatu, ka tā ir mana iespēja pilnveidoties profesionālajā vidē. Darbs ir ļoti interesants, un šo divu ar pusi mēnešu laikā esmu sapratis, ka spēšu uzlabot gan uzņēmuma darbību, gan pilnveidot savu personīgo pieredzi. Man ļoti patīk tas, ko es šobrīd daru.

- Kādi šobrīd ir galvenie Daugavpils satiksmes kā uzņēmuma galvenie izaicinājumi, jo iepriekš bijuši vairāki klupšanas akmeņi un tā īsti sakārtot un nostabilizēt uzņēmuma darbu nav izdevies.

- Tieši tā! Aktīvi strādāju pie projekta Videi draudzīga sabiedriska transporta attīstība Daugavpilī realizācijas. Runājot par primārajiem uzdevumiem, ir skaidrs, ka vispirms ir jāatjauno gan tramvaju, gan autobusu parks. Runājot par tramvajiem, atgādināšu, ka pirms vairākiem gadiem iegādājāmies 12 jaunu Krievijā ražotu tramvaju - no tiem - četrus sešasu un astoņus četrasu tramvaju vagonus. Taču ar to uzņēmuma darbības nodrošināšanai nepietiek, tāpēc patlaban ir izsludināts konkurss par vēl astoņu četrasu tramvaju vagonu iegādi. Mēs ceram, ka pretendenti mums iesūtīs pietiekami daudz piedāvājumu un mums būs iespēja izvēlēties piemērotākos Daugavpils vajadzībām. Protams, gribētos atjaunot visu tramvaju parku, taču tas šobrīd nav iespējams. Plānotie astoņi četrasu vagoni kopā ar jau iepriekš iegādātajiem dos iespēju sniegt kvalitatīvu pakalpojumu mūsu pilsētas iedzīvotājiem un viesiem. Piebildīšu, ka attiecībā uz tramvaju iepirkumu konkursu esam saņēmuši dažus jautājumus no Iepirkumu uzraudzības biroja, kas mūs mudina veikt izmaiņas tramvaju tehniskajā specifikācijā. Tas nav nekas ārkārtējs, tā ir normāla prakse - pēc Iepirkumu uzraudzības biroja ieteikuma tiek veiktas izmaiņas daudzos projektos visā valstī. Domāju, ka līdz ar to tramvaju iegādes konkursa pieteikumu iesniegšanas termiņš tiks pagarināts.

- Vai papildus tramvaju iegādei tiek plānota arī tramvaju infrastruktūras uzlabošana?

- Protams, paralēli tiek īstenotas arī citas projekta Videi draudzīga sabiedriska transporta attīstība Daugavpilī sadaļas. Kopējā projekta vērtība sastāda nepilnus 16 miljonus eiro, no tiem 15,3 miljoni ir attiecināmās izmaksas, ko līdzfinansē ES fondi. Projekts paredz arī kontakttīklu un sliežu ceļu rekonstrukciju, kā arī sliežu ceļu jaunbūvi, papildinot esošo maršrutu. Plānojam atjaunot 3. līniju, kas dos iespēju iedzīvotājiem ērtāk nokļūt Daugavpils slimnīcā. Šobrīd no tramvaja pieturas līdz slimnīcai kājām ir jāmēro apmēram puskilometrs, kas, saprotams, slimiem cilvēkiem ir grūti. Tāpat tas atvieglos nokļūšanu slimnīcā veciem cilvēkiem, māmiņām ar bērniem un cilvēkiem ar īpašām vajadzībām. Plānojam, ka divu gadu laikā šo projektu pabeigsim - būvniecības un būvuzraudzības iepirkums ir noslēdzies, līgumi ir noslēgti, un sākušies pirmie sagatavošanās darbi. Paredzēts, ka reālie būvdarbi sāksies jau šoruden, bet noslēgsies 2019. gada vidū.

"Es kā salīdzinoši jauns vadītājs redzu, ka uzņēmumam ir ļoti labas attīstības perspektīvas, tikai jāpieliek darbs, lai visi plāni realizētos," pārliecināts ir Romans Savickis / Ojārs LŪSIS, Neatkarīgā

Attiecībā uz sliežu ceļu rekonstrukcijas projektu, jāsaka, ka iepirkuma konkurss ir izsludināts, bet esam saņēmuši vairākus jautājumus no pretendentiem par konkursa nolikumu un projekta specifikāciju, tāpēc nāksies dažas lietas precizēt un papildināt, kas nozīmē, ka piedāvājumu iesniegšanas laiks tiks pagarināts.

Patlaban ir noslēdzies konkurss par elektroapgādes spēka kabeļa izbūvi, kas nodrošinās elektroapgādi jaunajai tramvaja līnijai. Galīgais lēmums vēl nav pieņemts, bet ceru, ka pēc dažām dienām uzzināsim kompāniju, kas veiks šos darbus.

- Noteikti ir veikta priekšizpēte un iepazīšanās ar dažādu ražotāju piedāvājumu. Kas ir potenciālie piegādātāji, kuri varētu nodrošināt Daugavpils izvirzītās prasības?

- To pirms pretendentu pieteikumu atvēršanas mēs nevaram zināt. Ņemot vērā iepriekšējo pieredzi, kad konkursa rezultātā saņēmām četrus piedāvājumus, no kuriem lētākais bija Baltkrievijas kompānijai. Taču tas bija rūpnīcas eksperimentālais projekts, kurš izmēģinājuma un testēšanas laikā Daugavpilī nedeva gaidīto rezultātu. Tāpēc, manuprāt, jaunajā konkursa nebūtu lietderīgi izvēlēties eksperimentālos projektus, neatkarīgi no tā, kas ir ražotājs. Mums ir vajadzīgs drošs tramvajs, kurš neprasa papildu ieguldījumus un problēmas tā ekspluatācijas laikā.

- Kā norit autobusu parka atjaunošana un maršrutu attīstība?

- Ļoti labs jautājums - mēs regulāri strādājam pie jaunu autobusu maršrutu ieviešanas, lai sniegtu iespēju optimālā laika perioda iedzīvotājiem nokļūt nepieciešamajā vietā. Sistemātiski notiek pašvaldības Transporta komisijas sēdes, kur tiek lemts par maršrutu pagarināšanu, noņemšanu vai izmaiņām.

Jautājums par autobusu parka atjaunošanu ir sākuma stadijā - ir izveidota darba grupa, kura veiks ekonomiskā pamatojuma izstrādi jaunajiem autobusiem, un ļoti ceram, ka jau nākamā gada budžetā varēsim ieplānot jaunu autobusu iegādi. Autobusu parka atjaunošana ir absolūta nepieciešamība, jo esošie Solaris markas autobusi ir ekspluatēti 17 gadu. Tas nozīmē, ka tie ir krietni novecojuši un remonta ekspluatācijas izdevumi ir ļoti lieli. Jaunie autobusi dotu iespēju samazināt iepriekš minētās izmaksas un vienlaikus uzlabot ekoloģisko situāciju pilsētā. Esam ieplānojuši iegādāties autobusus ar Eiro 6 standarta dzinējiem, kuru izmešu daudzums ir daudz mazāks, tātad videi un cilvēkam draudzīgāks.

- Vai neplānojat iegādāties autobusus ar elektrodzinējiem vai citiem mūsdienu risinājumiem?

- Teikšu tā - pagaidām elektriskais transports mūsu apstākļiem nav piemērots un ir ļoti dārgs - liela cena ir gan pašam transporta līdzeklim, gan apkalpošanas izmaksas ir ievērojamas. Turklāt Eiropā ražotajiem elektroautobusiem ir litija akumulatori, kuri mūsu aukstajās ziemās ļoti ātri izlādējas. Tāpēc ir apšaubāms, vai šāda izvēle būtu ekonomiski pamatota.

- Pirmie jauno tramvaju vagoni pārvadā pasažierus jau vairākus gadus. Vai daugavpilieši ir novērtējuši un biežāk izmanto tramvaju?

- Tas ir ļoti sarežģīts jautājums, jo tramvaju pārvadājumu apjomu ietekmē vairāki faktori. Nevienam nav noslēpums, ka Daugavpils, tāpat kā visas valsts, kopējais iedzīvotāju skaits ir būtiski samazinājies, un likumsakarīgi arī pasažieru skaits ir sarucis. Savukārt saistībā ar pašvaldības pieņemto lēmumu, no 1. janvāra piešķirt tiesības bez maksas izmantot pilsētas sabiedrisko transportu visiem pilsētas pensionāriem, pasažieru skaitu palielina. Bez maksas brauc arī Daugavpili reģistrētie skolēni, kuri apmeklē vispārizglītojošās mācību iestādes, savukārt studentiem ir piešķirta 50% atlaide. Piebildīšu, ka Daugavpilī viens brauciens ar tramvaju vai autobusu pilsētas maršrutos maksā 43 centus, bet svētdienās un svētku dienās visiem bez izņēmumiem tiek piešķirta 50% atlaide, tātad brauciens maksā 21 centu.

- Vai arī Daugavpils neplāno izveidot elektronisko norēķinu sistēmu, līdzīgi kā etalons un Rīdzinieka karte Rīgā vai Jelgavnieka karte Jelgavā?

- Mēs pašreiz izvērtējam iespēju ieviest Daugavpiliešu karti, kas ļautu mūsu pilsētas iedzīvotājiem norēķināties par sabiedrisko transportu un saņemt sociālajam statusam atbilstošus dažādus atvieglojumus. Taču elektroniskās norēķinu sistēmas ieviešana sabiedriskajā transportā ir ļoti dārgs projekts, tāpēc par šo jautājumu diskutēsim kopā ar pilsētas pašvaldības deputātiem.

- Mēs varam runāt par jauniem autobusiem un tramvajiem līdz bezgalībai - ja nebūs vadītāju un tehniskā personāla, nedz tramvajs, nedz autobuss uz priekšu nebrauks. Vai jums pietiek pietiekami kvalificētu darbinieku?

- Cīņa par kvalificētiem darbiniekiem norit visās nozarēs, un mēs to labi zinām. Tāpēc tiek izstrādāta strādājošo motivācijas sistēma, kurā viens no punktiem ir 1. līmeņa veselības apdrošināšanas polises. Esam panākuši, ka cilvēkiem, piemaksājot attiecīgu summu, būs iespēja saņemt arī augstāka līmeņa apdrošināšanas polises. Piebildīšu, ka man kā valdes loceklim apdrošināšanas polise no budžeta līdzekļiem nav paredzēta.

Plānojam arī algu palielinājumu, jo tā nav pieaugusi jau septiņus gadus. Paredzēts, ka alga palielināsies par 10 līdz 12 %. Tādējādi mēs cenšamies panākt, lai mūsu darbinieki, kuri ļoti atbildīgi veic savus darba pienākumus, tiktu arī pienācīgi atalgoti.