Saldū ražo autofurgonus Eiropas tirgiem

GATAVS. No Saldus gatavie autofurgoni dodas uz Ventspils ostu, tad tālāk uz Nīneshamnu un tad pašgaitā līdz Norvēģijas klienta durvīm © Foto: Ojārs LŪSIS, Neatkarīgā

Saldus uzņēmumi Scan Panel un EuroTruck ir lielisks piemērs, kā, sadarbojoties vairākiem nozares uzņēmumiem, ražot eksportspējīgu produkciju ar lielu pievienoto vērtību – ar furgoniem, kas tiek izgatavoti no nulles līdz pilnīgai gatavībai, tiek aprīkotas kravas automašīnas, kas pamatā nonāk Norvēģijas tirgos, bet turpmāk tiks ražoti refrižeratori – saldētavas arī itāļiem un jebkuram citam pasūtītājam, kuram vajadzīgs kvalitatīvs autofurgons.

No lamināta ruļļos līdz aprīkotam furgonam pie klienta durvīm

Autofurgona izgatavošana ir sarežģīts process - vispirms uzņēmumā Scan Panel no lamināta un siltinājuma materiāla atbilstoši ieplānotajam kravu veidam un klienta vēlmēm tiek izgatavoti furgona pamatelementi - sendviča tipa paneļi. Uzņēmuma pārdošanas menedžeris Kaspars Freimanis skaidro: «Visbiežāk tiek izmantots balts lamināts, taču ir iespējami arī citi krāsu varianti, piemēram, nule kā izgatavojām zilu furgonu, iespējams, Norvēģijas pasta vajadzībām. Tāpat atšķirīgs var būt izmantojamā lamināta tips - biezāks, plānāks, izturīgāks. Laminātu ruļļos iegādājamies Itālijā, bet siltinājuma materiāli var būt ļoti dažādi, svarīgas ir klienta vēlmes - cik izturīgam un ilgmūžīgam tam jābūt, kādas ir temperatūras režīma prasības un vēl vairākas nianses. Sagatavotos paneļus atbilstošos izmēros tālāk nosūtām uz Norvēģiju klientiem vai nododam komplektēšanai uzņēmumā EuroTruck, kur tiek samontēts pats furgons un aprīkots ar papildu elementiem - durvīm, stiprinājumiem, grīdām, elektroinstalāciju, novērošanas kamerām, kravu liftiem un citām komplektējošajām detaļām. Noslēgumā furgons tiek uzmontēts uz smagās automašīnas šasijas un nogādāts līdz klientam.»

KRAVAS automašīnas no rūpnīcas tiek saņemtas tikai ar kabīni un pliku šasiju - Saldus ražotnēs tās tiek aprīkotas ne tikai ar furgonu, bet arī ar nepieciešamo elektronikas sadaļu, kas tiek saslēgta ar automašīnas borta datoru / Foto: Ojārs LŪSIS, Neatkarīgā

Praktiski visas komplektējošās detaļas, kas nepieciešamas furgona aprīkošanai, tiek iegādātas ārvalstīs, kā arī ievēroti tehnoloģiskie risinājumi, jo furgonam un automašīnai kopumā jāatbilst ļoti augstām prasībām, kas izriet no ekspluatācijai paredzētās valsts noteiktajiem tehniskajiem kritērijiem, lai saņemtu atbilstošu sertifikātu, izietu tehnisko apskati un varētu to ekspluatēt atbilstoši noteikumiem. Valdis Bitenieks, SIA EuroTruck ražošanas vadītājs skaidro: «No pasūtītāja saņemam automašīnu tieši no rūpnīcas tikai ar kabīni un šasiju. Līdz šim esam izgatavojuši kravas kastes Iveco, Mercedes, MAN, Renault un Volvo markas automašīnām, bet būtībā tam nav lielas nozīmes. Mēs varam izgatavot furgonu jebkuras markas mašīnai un pilnībā to aprīkot, ieskaitot elektroinstalācijas sasaisti ar automašīnas borta datoriem. Piebildīšu, ka mūsu mērķis ir sadarboties arī ar Latvijas kravu pārvadātājiem - līdz šim esam realizējuši vienu pasūtījumu Latvijas uzņēmējam, bet labprāt gribētu, lai tādu būtu vairāk. Arī izmēri un paredzētā kravnesība var būt individuāla - tradicionālākie izmēri ir trīs līdz septiņus metrus gari furgoni. Scan Panel tehnoloģiskās iekārtas atļauj izgatavot arī 22 pēdu jeb 13 metru standarta furgonus puspiekabēm. Ja būs pieprasījums, uzņemsimies arī šāda furgona izgatavošanu.»

Kad autofurgons pilnībā gatavs, EuroTruck darbinieks ar automašīnu brauc uz Ventspils ostu, tad ar prāmi uz Nīneshamnu Zviedrijā, bet tālāk jau uz Norvēģiju līdz pat pasūtītāja durvīm.

SCAN PANEL pārdošanas menedžeris Kaspars Freimanis atzīst, ka sagaidāms jauns izaicinājums - Itāļi pasūtījuši saldētavas jeb refrežatorus, kam vajadzīga gan labāka siltumizolācija pašiem paneļiem, gan augstāks prasības tos montējot / Foto: Ojārs LŪSIS, Neatkarīgā

Norvēģu un itāļu investīcijas Latvijas ražotnēs

Kopumā Saldū darbojas vairāki ārvalstu kapitāla uzņēmumi, kas specializējas metālapstrādē un mašīnbūvē. Gan Scan Panel, gan EuroTruck dibinātāji ir norvēģi, bet pirms mēneša ir izveidots vēl viens kopuzņēmums Eutectic Truck, kura īpašnieki ir itāļu un norvēģu uzņēmēji.

Abi iepriekšminētie uzņēmumi ir jauni - Scan Panel dibināts 2014. gadā, bet EuroTruck 2016. gadā. Neskatoties uz salīdzinoši nelielo pieredzi, uzņēmumu darbu augstu vērtē tā galvenie īpašnieki. EuroTruck ražošanas vadītājs Valdis Bitenieks atzīmē: «Lai apgūtu nepieciešamās zināšanas un iemaņas, mūsu cilvēki devās pieredzes iegūšanā uz Norvēģiju, jo neviena skola, nevieni kursi nemāca, kā izgatavot kravas automašīnas furgonus. Jāatzīst, ka Latvijas darbinieki ne tikai ātri apguva nepieciešamās zināšanas, bet novērojumi liecina, ka ir daudz radošāki un elastīgāki, meklējot jaunus un ilgtspējīgus risinājumus. Es uzskatu, ka mēs savu darbu padarām labāk - ātrāk, glītāk un domājot par produkta kalpošanas ilgumu - nekā mūsu kolēģi Norvēģijā.»

Savukārt Scan Panel pārstāvis piebilst: «Veicam progresīvu sendviča tipa paneļu ražošanu, ko varam variēt atkarībā no nepieciešamības. Paneļi var būt atšķirīgi gan pēc krāsas, gan izmantojuma veida. Šobrīd esam jauna izaicinājuma priekšā - esam saņēmuši 35 saldētavu jeb refrižeratoru būvniecības pasūtījumu no Itālijas partneriem. Saldētavu furgonu izgatavošana ir specifiska, taču mūsu darbinieki ar to tiks galā. Pagājušajā nedēļā ražotnē bija ieradušies Itālijas pārstāvji - sākotnēji uz mūsu spēju saražot kvalitatīvu produkciju viņi skatījās skeptiski, taču, apskatot pirmās izgatavotās detaļas un ražotnes, ir apmierināti ar redzēto.»

FURGONI var tikt aprīkoti ar visām klientam vēlamajām tehnoloģijām, stiprinājumiem, kravu liftiem un to tālvadību, kā arī ļoti specifiskām lietām, rāda vecākais montieris (no kreisās) Aigars Badovskis un ražošanas vadītājs Valdis Bitenieks / Foto: Ojārs LŪSIS, Neatkarīgā

Jāpiebilst, ka sadarbība nav tikai starp Norplast, Scan Panel un EuroTruck, bet arī ar citiem Saldus uzņēmumiem, piemēram, SIA Lanos EuroTruck vajadzībām izgatavo furgonu grīdu un aizmugures rāmju metāla konstrukcijas, bet Siljurģimet izgatavo durvju, lūku rāmjus no alumīnija, kā arī citas detaļas automašīnu komplektēšanai.

Latvijā

Latvijas Nacionālais dabas muzejs ir bagātību krātuve – daudznozaru dabaszinātņu muzejs, kurā glabājas ģeoloģiskie, entomoloģiskie, paleontoloģiskie, zooloģiskie, botāniskie, mikoloģiskie un antropoloģiskie priekšmeti. Krājums sistemātiski tiek papildināts, ievācot priekšmetus dabā, iepērkot, saņemot dāvinājumus. Muzeja krājumā ir daudzas Latvijā un pasaulē izzūdošas un jau izmirušas sugas, tāpēc kolekciju vērtība ar katru gadu pieaug. Arvien aktuālāks kļūst jautājums par šo vērtību ilglaicīgu saglabāšanu un kā tās nosargāt globālo krīžu, tostarp kara, gadījumā. Par muzeja vērtībām un muzeoloģiskajiem smalkumiem intervijā “nra.lv” stāsta muzeja direktore Skaidrīte Ruskule.

Svarīgākais