Pašvaldības SIA Ventspils reiss jau piekto gadu pēc kārtas atzīts par Drošāko pasažieru pārvadātāju Latvijā. Ko šis tituls nozīmē un ko tas prasa no uzņēmuma, stāsta Ventspils reiss.
Par konkursu
Tituls tiek piešķirts konkursa kārtībā; tā organizatori ir apdrošinātājs a/s BALTA un sadarbības partneri, kas laika gaitā mainījušies. Šogad konkurss tika organizēts jau piekto gadu. Ja pirmajā gadā autoparku pārvaldītāju interese par to bija salīdzinoši neliela, jo ne visos uzņēmumos vēlas, lai svešas acis ielūkotos virtuvē, tad tagad konkurence jau ir ievērojami nopietnāka, jo cīņā iesaistījušies praktiski visi lielākie Latvijas pasažieru pārvadātāji: Nordeka, Rīgas satiksme, Jelgavas, Jēkabpils, Talsu un Valmieras u.c. autobusu parki. Tie visi ir nopietni uzņēmumi, kas ne tikai veic ikdienas darbu, vienkārši pārvadājot pasažierus, bet rūpējas arī par daudzām citām lietām, kas saistītas ar autoparka pārvaldīšanu - ietekmi uz vidi, gan pasažiera, gan darbinieka drošību, autoparka atjaunošanu un vēl daudz ko citu.
Pasažieri un cilvēki, kam transporta nozare sveša, bieži vien kļūdaini uzskata, ka vārdam - drošākais - ir tikai viena nozīme, tas ir - Ceļu satiksmes noteikumu ievērošana, kas nodrošina pārvietošanos bez avārijām. Bet tā tas nav. Lai autoparku atzītu par drošu, konkursa ekspertu komisija, kurā ir dažādu nozaru speciālisti, vērtē gan uzņēmuma iesaisti risku vadībā, cilvēkresursu vadību, uzņēmuma politiku un rīcību attiecībā uz ceļu satiksmes negadījumiem, to uzraudzību un vadību, kā arī autoparka raksturojošo parametru analīzi un tehnisko nodrošinājumu.
Lai gan Ventspils reisā drošības jautājumiem liela uzmanība tika pievērsta jau daudz agrāk, tieši iesaistīšanās cīņā par šo titulu lika saprast, ka uzvarēt iespējams tikai tad, ja spēj savienot divas lietas - tehnisko drošību un sociālo atbildību, šoreiz gan to saprotot nedaudz šaurākā nozīmē - kā rūpes par kopējo satiksmes drošību.
Tehniskā drošība vispirms ir pēc iespējas jaunāks un modernāks autoparks, kura aprīkojumā ir jaunākās drošības sistēmas. Tās ir regulāras rūpes par transportlīdzekļu teicamu tehnisko stāvokli, ko iespējams realizēt ar labi apmācītu auto mehāniķu darbu. Neizpaliek arī papīra darbs - dažādas instrukcijas, preventīvā darbība risku izvērtēšanā un novēršanā, rūpīga saimnieciskās darbības plānošana un tamlīdzīgi.
Sabiedriskā transporta specifika
Ventspils pilsētas sabiedriskajam transportam ir jau gandrīz 100 gadu, jo ir zināms, ka pirmie autobusi pilsētas maršrutus sākuši apkalpot 1924. gadā. Jāteic, ka jau no pirmsākumiem pilsētas pārvadājumus ļoti ietekmējušas pilsētvides īpatnības. Pirmkārt, Ventas upe, pār kuru ilgus gadus bija tikai viens tilts, tātad - arī sabiedriskajam transportam tikai viens kustības ceļš. Otrkārt, blīvāk apdzīvoto teritoriju izvietojums, kas šo gadu laikā praktiski nav mainījies, - tas ir Kuldīgas virziens - Gāliņciems un Selga, Vasarnīcu - Inženieru ielas rajons un Pārventa, kur mūsdienās lielākais mikrorajons izvietojies Celtnieku ielā. Treškārt, ielu tīkls, kas praktiski visus autobusu maršrutus kādā brīdī saved vienuviet - pilsētas centrā. Tāpēc reizēm pasažieriem šķiet, ka visi reisi kursē vienlaikus, bet pie šāda apgalvojuma tiek aizmirsta ļoti būtiska detaļa - lai arī kustības ceļš vairākiem maršrutiem daļēji sakrīt, maršruta galapunkti ir atšķirīgi.
Lai nodrošinātu pasažieriem maksimāli ērtu un ātru pārvietošanos, pieprasītākajā maršrutā, kas savieno pilsētas lielākos apdzīvotos rajonus abos Ventas krastos - Inženieru un Celtnieku ielu -, savulaik tika izveidots maršruts Nr. 22, kurā vidēji intervāls starp reisiem ir neliels - četras līdz sešas minūtes - un kas īpašs ar to, ka apstājas pēc pasažiera pieprasījuma jebkurā vietā, kur to atļauj Ceļu satiksmes noteikumi. Protams, par šādu ekstru jāmaksā nedaudz vairāk. Kā liecina uzņēmuma veiktie pētījumi un pasažieru plūsmas analīze, neskatoties uz augstāku braukšanas maksu, pasažieri tomēr labprāt izvēlas pārvietoties tieši šajā maršrutā, kas pieprasītākajos laikos kursē tikai ar trīs minūšu intervālu.
Vēl viena no Ventspils pilsētas sabiedriskā transporta īpatnībām ir mazas ietilpības autobusi, kas pilsētvidē iesākumā izskatījās neparasti. Taču to izmantošana ir sevi attaisnojusi. Laikā, kad pasažieru plūsmai dažādu iemeslu dēļ ir tendence samazināties, būtiski panākt, lai sabiedriskais transports nekursētu tukšs, piemēram, atsevišķo maršrutos vai reisos nodrošinot sezonālos pārvadājumus. Veicot pārvadājumus ar mazas ietilpības autobusiem, Ventspils reisam izdevies saglabāt pilsētas iedzīvotājiem ierasto maršrutu tīklu un laika gaitā autobusu reisu skaits un kustības laiki mainījušies nedaudz. Tā kā uzņēmumā regulāri seko līdzi pasažieru plūsmai, tad ir izpētīts, ka pieprasītākajos laikos atsevišķos pilsētas maršrutos tomēr nepieciešami daži lielas ietilpības autobusi, tāpēc, atjaunojot autobusu parku, tas arī ievērots.
Lieki piebilst, ka Ventspilī pasažieru pārvadājumi tiek veikti ar zemās grīdas autobusiem, īpaši tajos maršrutos, kuros iespējams izmantot visas braukšanas atlaides. Tādējādi sabiedriskais transports ir pieejams gan vecākiem ar bērnu ratiņiem, gan cilvēkiem ratiņkrēslos, gan gados vecākiem ļaudīm.
Mazo autobusu priekšrocība ir arī tā, ka iekāpšana principā notiek tikai pa priekšējām durvīm, līdz ar to praktiski esam izskauduši tādu negatīvu parādību kā bezbiļetniekus.
Pāreja uz videi draudzīgu transportu
Pakāpeniska pāreja uz videi draudzīgāku sabiedrisko transportu Ventspils reisā tiek realizēta jau ilgus gadus, un jau pašlaik uzņēmuma autobusu parku var uzskatīt par videi draudzīgu. Jāteic, ka šis jēdziens nav viennozīmīgs un tas, kas atbilst kritērijam videi draudzīgs šodien, rīt jau tāds vairs var nebūt... Tāpēc rūpīgi jāseko līdzi visiem jaunumiem un tendencēm transporta jomā.
Piemēram, pirms 17 gadiem, kad uzņēmums iegādājās 43 pilnīgi jaunus un tam laikam ar vismodernākajām drošības sistēmām un dzinējiem aprīkotus autobusus, uzņēmuma autoparks kļuva par videi draudzīgāku. Taču mūsdienās tehnikas modernizācijas process ir ļoti straujš un kritēriji, pēc kuriem vērtēt transportlīdzekļa draudzīgumu videi, mainās ātri.
Uzņēmuma autoparkā ir 63 autobusi, kuru vidējais vecums ir 4,9 gadi, un daļa no tiem aprīkoti ar jaunākās paaudzes dīzeļdzinējiem, kas ievērojami mazāk piesārņo vidi, kā arī ietaupa resursus, jo autobusiem, kas aprīkoti ar EURO 6 dzinējiem, tehniskās apskates un eļļas maiņa jāveic tikai ik pēc 60 000-120 000 km. Vecāka izlaiduma autobusiem tas bija jādara jau pēc 25 000 km.
Uzņēmuma garāžas priekšnieks Aleksandrs Babarins, kas visu mūžu strādājis transporta nozarē, vēl labi atceras laikus, kad pilsētas ielās kursēja Ikarusi, kas bieži vien aiz sevis atstāja melnu dūmu mākoni. Toreiz lieli remonti autobusiem esot bijuši nepieciešami vidēji pēc 300 000 līdz 500 000 km, kamēr šobrīd uzņēmuma rīcībā ir pat tādi autobusi, kas bez kapitālā remonta nobraukuši gandrīz divus miljonus kilometru. Neapšaubāmi, ka tas atkarīgs gan no autobusa vadītāja profesionalitātes un saudzīgas izturēšanās pret tehniku, kā arī no ražotāja, un Mercedes-Benz kvalitāte nepieviļ.
Nākotnē - elektriskie autobusi
Turpinot attīstīties, Ventspils reiss plāno pāriet uz autobusiem, kam vispār nebūs izmešu un kas pārvietosies, izmantojot elektrību. Šādam projektam nepieciešami lieli ieguldījumi, tāpēc nepieciešams rūpīgs visu risku izvērtējumu. Piesaistot ES fondu līdzekļus un kopumā investējot 5,5 miljonus eiro, Ventspils reiss plāno iegādāties 15 elektrisko autobusu, no kuriem 14 būtu mazas ietilpības, bet viens - lielas ietilpības autobuss, kā arī izbūvēt trīs uzlādes stacijas - Robežu ielā, Inženieru ielā un Celtnieku ielā.
Speciāli mūsu projektam tiek gatavots Latvijā ražots produkts - mazas ietilpības elektriskais autobuss, kas būtu piemērots Ventspils sabiedriskajam transportam, jo līdz šim neviens ražotājs šādu autobusu sērijveidā nepiedāvā.
Autobusa prototips tiek izgatavots uz MERCEDES-BENZ SPRINTER bāzes atbilstoši uzņēmuma prasībām. Tā sagatavošanas darbi notiek Ogrē un Jelgavā, un plānots, ka pirmais autobuss tiks izgatavots šā gada oktobrī, pēc tam prezentēts starptautiskā autobusu izstādē Beļģijā BUS WORLD 2017 un izmēģināts Ventspilī, bet tā elektriskie elementi vienlaikus tiks sertificēti Vācijā.
Plānots, ka pasažieru pārvadājumus ar elektriskajiem autobusiem Ventspils pilsētā varētu uzsākt 2019. gadā.