Slēdz vilcienu un autobusu reisus

Kārtējā maršrutu tīkla optimizācija, kas paredz aizstāt vilcienu satiksmi ar autobusu pārvadājumiem un otrādi, ir izraisījusi neapmierinātību reģionu iedzīvotājos. Lai arī valsts SIA Autotransporta direkcija (ATD) mierina, ka iedzīvotājiem nodrošinās alternatīvus pārvietošanās veidus, plānošanas reģionu pārstāvji bažījas, ka no atsevišķām Latvijas vietām līdz galvaspilsētai nokļūt nevarēs vispār.

No pirmdienas, 15. februāra, slēgs vairākus vilciena reisus maršrutos, kur tas dublējas ar autobusa pārvadājumiem, informē ATD sabiedrisko attiecību speciāliste Sandra Maļuha. Citos maršrutos plānots slēgt arī autobusu reisus.

Tādējādi ATD un valsts a/s Pasažieru vilciens (PV) novērsīs situāciju, ka pa vienu maršrutu kursē gan vilcieni, gan autobusi, skaidro S. Maļuha. Vēl vairākus sabiedriskā transporta reisus slēgs arī 22. februārī un marta sākumā.

ATD optimizāciju pamato ne tikai ar nepieciešamību novērst dažādu transporta veida dublēšanos, bet arī ar pasažieru skaita kritumu par 25 procentiem pagājušā gada laikā un to, ka valsts atbalsts pārvadātāju zaudējumu segšanai sarucis par 16 procentiem jeb 11 miljoniem latu.

"Vilcienu maršrutu Rīga–Reņģe no 22. februāra aizstās ar autobusu satiksmi, bet ceļš līdz turienei ir ļoti sliktā stāvoklī un vairākus mēnešus gadā vispār nav izbraucams," nobažījies par novadu iedzīvotāju iespējām pārvietoties pēc vilciena kustības pārtraukšanas ir Zemgales plānošanas reģiona informācijas speciālists Juris Kālis. Viņš stāsta, ka vilciena vietā plānots papildināt autobusu reisu skaitu maršrutā Rīga–Auce–Reņģe–Saldus. Tas maksimāli samazinātu dzelzceļa infrastruktūras izturēšanas izmaksas, bet tā vietā būs jānodrošina regulāra ceļu tīrīšana ziemā un uzturēšana pārējā laikā. Rudenī un pavasarī uz ceļa veidojas šķīdonis un to izbraukt ir ļoti sarežģīti. Tāpat nepieciešams atklāt jaunu vietējo maršrutu, lai līdz autobusam varētu nokļūt Apguldes arodvidusskolas audzēkņi. Gadā tas izmaksās 9000 latu. Tā kā pašvaldībām šādu līdzekļu nav, satiksmes ministrs Kaspars Gerhards ir uzdevis PV segt pārvadājumu izmaksas.

"Teorētiski risinājums ir, bet realitātē bieži viss sanāk citādi," nepārliecināts ir J. Kālis.

Viņš norāda, ka neapmierināti ar autobusu reisu skaita samazināšanu ir dobelnieki, jo, lai nokļūtu galvaspilsētā, būs jāizmanto divi transporta veidi – autobuss līdz Jelgavai un vilciens. Pasažieriem tas izmaksās dārgāk, turklāt pie Jelgavas dzelzceļa stacijas nav atbilstošas infrastruktūras, lai ērti pārsēstos no viena transporta veida citā.

Cietīs reģioni

Latgales plānošanas reģiona attīstības padomes priekšsēdētāja Rita Strode ATD plānotos samazinājumus neatbalsta: "Autobusi un vilcieni uz Daugavpili līdz šim ir bijuši pārpildīti. Pasažieriem reisu likvidācija noteikti radīs diskomfortu."

R. Strode atklāj, ka samazinātās dotācijas dēļ nāksies slēgt reisus arī vietējos maršrutos. Tas nepieciešams, jo pārvadātājiem nav iekšēju rezervju, uz kā ietaupīt. Viņa gan ir pārliecināta, ka ir netaisnīgi slēgt reisus, ko izmanto tikai daži pasažieri: "Arī tie pāris cilvēki laukos maksā nodokļus un viņiem ir tādas pašas tiesības pārvietoties kā galvaspilsētas iedzīvotājiem. Turklāt reģionos ir lielāks bezdarbs un nabadzība nekā pilsētās. Cilvēkiem ir nepieciešams sabiedriskais transports, jo viņiem vienkārši nav naudas, lai nopirktu mašīnu."

Maršruti, kuros slēgs reisus:

No 15. februāra –

Rīga–Ventspils,

Rīga–Gulbene,

Rīga–Liepāja;

No 22. februāra –

Rīga–Reņģe (Ruba),

Rīga–Ogre;

No 1. marta –

Rīga–Daugavpils,

Rīga–Aizkraukle,

Rīga–Dobele.

Latvijā

Latvijā faktiskā bezdarba līmenis šogad augusta beigās, tāpat kā mēnesi iepriekš, bija 6,8%, liecina Centrālās statistikas pārvaldes darbaspēka apsekojuma dati.

Svarīgākais