Izglītības tilts – no vidusskolas līdz universitātei

Bauskas 2.vidusskolas 10.klašu skolēni piedalās praktiskajā nodarbībā LU Dabaszinātņu centra laboratorijā © Natālija MATULĒVIČA

Bauskas 2. vidusskola dabaszinību priekšmetu apguvē ir jaunas eksperimentālas apmācības uzsācēja. Tās ietvaros 10. klasēs notiek ekostundas, balstoties uz ķīmijā, bioloģijā un informātikā gūtajām priekšzināšanām.

Stundās skolēni veic pētījumus saistībā ar bioloģiju un ķīmiju, eksperimentē un veic pētījumu rezultātu analīzi. Ar analīzes rezultātiem iepazīstina pārējos skolēnus – tā jaunieši mācās uzstāties un pārliecinoši prezentēt savu pētījumu rezultātus. Pētījumi nav zinātniski eksperimenti, tie nav zinātniski pētniecisko darbu līmenī, taču tie izraisa interesi darboties, atklāt un secināt, pārliecināties par savām oratora spējām. Tās ir iemaņas turpmākajai karjeras ievirzei.

Lai uzsāktu jaunus pavērsienus dabaszinību mācīšanā, veiksmīgi apvienojas uz pieredzi balstītas zināšanas un jaunības neizsīkstošais darba spars – ķīmijas skolotāja Anita Zibola ar 43 gadu darba pieredzi skolā un bioloģijas skolotāja Lāsma Krastiņa, kura ieguvusi dabaszinātņu maģistra grādu bioloģijā un pašlaik apvieno maģistrantūras studijas pedagoģijā ar dinamisko darbu skolā.

1. decembrī Bauskas 2. vidusskolas skolēni viesojās LU Dabaszinātņu centrā, kur profesora, Dr.biol., doc. Tūra Selgas vadībā piedalījās praktiskajā darbā, paplašinot savu redzesloku bioloģijā un nostiprinot savas praktiskās iemaņas.

Lai raisītu interesi par ķīmijas zināšanu nozīmi jau pamatskolas gados, 12. klašu skolēni jau 5 gadus pēc kārtas skolotājas Anitas Zibolas vadībā organizē pasākumu 1.–4. klašu skolēniem «Strādāsim kopā!». Tās ir aizraujošas un intereses pilnas stundas, kurās mazie pētnieki dodas uz ķīmijas kabinetu un laboratoriju, lai 12. klašu skolēnu vadībā strādātu darbnīcās. Temati bijuši visdažādākie, taču vienmēr saistīti ar veselīgu dzīvesveidu – «Ūdens manā pagalmā», «Kas paslēpies manā kārumā», «Auduma brīnumainās pārvērtības». Šogad plānojam darbnīcu «C vitamīns ne tikai tabletēs». Par katru darbnīcu organizēšanas metodiku skolotāja Anita Zibola ir uzstājusies LU dabaszinību ikgadējā konferencē «Dabaszinātnes un matemātika skolā – efektīvi un radoši» Rīgā. Pēc konferences materiāli par aktivitātēm Bauskas 2. vidusskolā ar epasta palīdzību ir nokļuvušu daudzās Latvijas skolās, kurās skolotāji entuziasti ir izrādījuši interesi līdzīgu aktivitāšu organizēšanai savās skolās.

Nevar nepieminēt RTU organizētās Tehniskās jaunrades dienas, kuras notiek ar mērķi popularizēt dabaszinības un parādīt pamatskolu un vidusskolu skolēniem iespējas, kādas viņiem būs, turpinot izglītību minētājā augstskolā. Mēs ar lielu interesi esam piedalījušies visās Tehniskās jaunrades dienās, kamēr tās tika finansētas no Eiropas Savienības fondu līdzekļiem. Jāuzteic RTU iniciatīva atrast jaunu sponsoru interesanto pasākumu organizēšanai. Šogad sponsori bija AS GRINDEX, tāpēc nodarbības un konkursi bija vēl interesantāki un saistīti ar ikdienā noderīgiem eksperimentiem.

Šogad jaunajā LU Dabazinātņu centrā uz jauno ķīmiķu un biologu skolu no Bauskas 2. vidusskolas reizi mēnesī dodas vidēji 15 skolēni no 8. līdz 12. klasei. Tā ir lieliska iespēja iepazīties ar studentiem un pasniedzējiem, kuri vada nodarbības modernās laboratorijās, pārliecināties par prasmēm un iemaņām, kuras iegūtas skolā. Tā ir jauna ievirze turpmākajai karjerai, kas saistītos ar eksaktajiem mācību priekšmetiem.

Nevar nepieminēt arī rezultātus Bauskas un Rundāles novadu 2. posma ķīmijas olimpiādes 9. klašu skolēniem. Bauskas 2. vidusskolas izglītojamie jau 3 gadus pēc kārtas ir ieguvuši olimpiādēs godalgotas vietas. Jaunieši, kuri pēc 9. un 12. klases pabeigšanas ir pārliecināti, ka ķīmija ir viņu aicinājums, sekmīgi turpina izglītību ar dabaszinātnēm saistītās vidējās un augstākajās mācību iestādēs.

Latvijā

Taksometru pakalpojumu pieejamība dažādām sabiedrības grupām un invaliditātes veidiem var būt atšķirīga, tomēr transportlīdzekļu pielāgošanā jāveic ievērojami uzlabojumi, jāizglīto vadītāji un jāveicina empātija, reizē neaizmirstot par drošas braukšanas kultūru, lai taksometru pakalpojumus pilnvērtīgi varētu izmantot arī pasažieri ar invaliditāti un vecāki ar maziem bērniem, uzskata Tiesībsarga birojs.

Svarīgākais